כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
סערת העבודה בשבת

המנכ"ל לשעבר מזהיר: "זה אסון; יהיו פה הרוגים"

שחר איילון, לשעבר מנכ"ל רכבת ישראל, התייחס לבקשתו של שר השיכון יצחק גולדקנופף להשבית את עבודות הרכבת בשבת • הוא העריך כי בקשתו של השר תידחה

המנכ"ל לשעבר מזהיר: "זה אסון; יהיו פה הרוגים"
עומס תנועה צילום: מתניה טויסיג, פלאש 90

על רקע עבודות רכבת שבוצעו בשבת האחרונה, יושב ראש 'יהדות התורה' ושר השיכון הנכנס יצחק גולדקנופף קרא לשרת התחבורה מירי רגב "לבטל מיידית את הסכמי הממשלות הקודמות - העבודות אינן עונות להגדרה של פיקוח נפש". בתגובה, משרד התחבורה מסר כי "העבודות היו ויישארו, ולא יופסקו". האם הממשלה הנכנסת נמצאת בפני במשבר קואליציוני ראשון? ענת דוידוב דנה על כך ברדיו 103FM עם הניצב בדימוס שחר איילון, לשעבר מנכ"ל רכבת ישראל, אשר הביע את דעתו בנושא.

בפתח השיחה, הסביר איילון כי הרכבת עצמה לא נוסעת ולא מופעלת בשבת אלא מדובר על עבודות התשתית אשר כן מתבצעות ביום ההשבתה. "כאשר גם אני כשעמדתי מול הפוליטיקאים החרדים והסברתי להם על זה על החשיבות שהרכבת תוכל לנוע בבטיחות במהלך השבוע הם הבינו את זה. זה כנראה תמרון פוליטי אולי לקבל משהו אחר, אבל הבקשה של השר גולדקנופף לא לבצע עבודות אני חושב שהבקשה תדחה".

"משרד העבודה, התעשייה, הם אלה שמאשרים עבודה מיוחדת בשבת, דבר מפוקח ובאישורים. לכן אני מעריך שהעבודה בשבת תמשך. על הרכבת עצמה, היא מבצעת עבודות ברגישות, רק מה שצריך. בזמנו גם ישראל כץ עזר לי בנושא הזה פוליטית. מי בסוף משתמש ברכבת? החרדים עצמם, הם צריכים אתת זה באמצע השבוע. הם אוכלוסייה חלשה שאין לה כלי רכב. גם החרדים שבאים בתחבורה ציבורית אל הרכבת נוסעים ברכבת והם משתמשים", טען.

לאור אמירותיו ובקשתו של שר השיכון הנכנס תהתה דוידוב האם לא ניתן לקיים את עבודות התשתית עד כניסת שבת ומצאתה, זאת על מנת לא לעבוד בשבת. איילון הבהיר כי "הכול ייתכן, אבל ביום ראשון לא תהיה רכבת, רק ביום שני. לנו אין הרבה קווים או פסים שאנחנו יכולים במקביל לשלוח את הרכבת, או לעשות מעקפים. לכן, בסופו של דבר אתה לא יכול לעבוד ביום חול כי הרכבת עובדת על המסילות. אם לא תעבוד בשבת כשהרכבת מושבתת תצטרך לנכס לעצמך יום אחר ממהלך השבוע, להשבית את תנועת הרכבות - זה יהיה אסון גדול".

"כמה עולה להשבית ל־24 שעות?", שאלה דוידוב, ואיילון השיב: "זה עולה לכולנו בצפיפות בכבישים, משאיות יעלו על הכבישים במקום רכבות משא. זה פיקוח נפש, יהיו פה הרוגים. הרכבת זה כלי בטוח, עשרות אלפים שנוסעים ברכבת לא נוסעים בכלי רכב. משאיות יצטרכו לעלות לכבישים. זה פיקוח נפש בסוף".

"מה שחסר בישראל זה עצם החיבוריות בין מערכות התחבורה הציבורית אחת לשנייה"

בהמשך, התייחס לשעבר מנכ"ל רכבת ישראל לאי קיומו של קו המוביל מצפון עד דרום: "עכשיו יש השקעה ותוכנית עד 2040. הרכבות הן רשת, כאשר אתה רוצה לעשות רכבת מהירה מחיפה עד באר שבע, בסופו של דבר כל רכבת שנמצאת על הפסים עוצרת אותך. אתה חייב לעצור וכל רכבת שלפניך מעכבת אותך. כל הרכבות נעות במעין מעגל".

על האפשרות לקיום רשת תחבורה ציבורית שכזו בישראל, הדגיש: "לא כרגע, זה יהיה אפשרי בעוד משהו כמו 3 שנים. כאשר בסופו של דבר תכנס המסילה הרביעית שנבנית כרגע לתוך תל אביב, נכון יש כאן צוואר בקבוק אבל הרשת מתפתחת. בישראל קשה לקרוא לזה רשת, זה יותר מיתר שעובר בין חיפה לבאר שבע".

לסיום, הביע איילון את דעתו בנושא המטרו, והתייחס לשאלה עד כמה הוא חיוני לישראל: "אני לא יודע אם את ואני נספיק לנסוע במטרו. אבל מה שחסר בישראל זה בעצם החיבוריות בין מערכות התחבורה הציבורית אחת לשנייה. אתה חייב קישוריות של רכבות קלות, תחבורה ציבורית, מטרו, וזה רק שיש לך רשת שנותנת לך את הק"מ האחרון, רק אז זה נקרא תחבורה ציבורית. כשאנחנו למעשה לא מפעילים תחבורה ציבורית בשבת, גם כן בעיה, בסוף כל אחד צריך לקנות מכונית, יצטרך לנוע בחגים ובשבתות".

שחר איילון רכבת ישראל עבודות הרכבת בשבת יצחק גולדקנופף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד