כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
"מדובר בפסק דין חשוב"

הערעור התקבל: החיילת תוכר כנכת צה"ל ותפוצה

קצין התגמולים במשרד הביטחון הכיר בחיילת שחלתה בטרשת נפוצה – בית המשפט אסר עליו לחזור בו מההכרה | בית המשפט קיבל את ערעורה של החיילת כי אין לאפשר לקצין התגמולים לשלול את ההכרה בחיילת וקבע כי היא תוכר כנכת צה"ל ותפוצה בהתאם

הערעור התקבל: החיילת תוכר כנכת צה"ל ותפוצה
חיילת. אילוסטרציה צילום: יניב נדב, פלאש 90

האם טרשת נפוצה יכולה להיות מוכרת כנכות משירות בצה"ל? לאחר שנים שבהם נשללה הכרה כזו מחיילים שנפגעו בשירות, הצליחה חיילת לקבל הכרה ממשרד הבטחון, ונקבע שמחלתה נגרמה באופן חלקי משירותה הצבאי.

חיילת שחלתה בטרשת נפוצה בעת שירותה הצבאי פנתה לעו"ד יואב אלמגור, אשר מתמחה בזכויות ובתביעות חיילים להכרה במחלות ובחבלות שאירעו בעת השירות, אשר הגיש בשמה תביעה לקצין התגמולים באגף השיקום של משרד הביטחון, בבקשה להכיר בקשר הסיבתי שבין תנאי שירותה לפרוץ מחלתה.

בתביעה מתארת הצעירה את השתלשלות האירועים, שהביאו לטענתה להתפרצות מחלתה.

על פי התצהיר שצורף לתביעה, הצעירה התגייסה לצה"ל במארס 2017, כשהיא חדורת מוטיבציה לתרום למדינה ולשרת כלוחמת. היא שובצה למכינת לוחמות, ואת הטירונות עשתה בבית הספר להגנה אווירית בטללים. לעדותה, הטירונות כלוחמת, הייתה קשה מאוד עבורה. היא כללה מסעות של קילומטרים עם ציוד כבד ונשק, שעות של עמידה בשמש, מטווחים בעומסי חום כבדים, הקפצות באמצע הלילה, שינה בשקי שינה בקור הלילי העז של המדבר עם המדים והנעליים ובלי אפשרות להתקלח. כמו כן, בדומה ליתר החיילות ששירתו עימה, היא נאלצה למלא שלל תורנויות ושמירות, לעבור ימי למידה אינטנסיביים על נשק ועוד.

אם לא די בכל אלה, לדברי הצעירה, צעירים בדואים, שהתפרעו על טרקטורונים, היו מגיעים למאהלים של החיילות בשטח ומפחידים אותן.

הצעירה מתארת בתצהירה כיצד תחת תנאי הלחץ הפיזיים והנפשיים הבלתי נסבלים הללו, היא עמדה בכל המשימות, גם הקשות ביותר, וכל זאת כדי להוכיח את עצמה ולהשתלב ביחידה קרבית. "רציתי להוכיח, כי אני ראויה לצאת לפיקוד בהמשך ולהתקבל לפרויקט המיוחד של קצינים לעתיד", לשון התצהיר.

חלומה של הצעירה נגוז באחת כחודשיים לאחר גיוסה, כשביום בהיר אחד החלו לתקוף אותה כאבי ראש עזים, עד שלא יכלה לפקוח את עינה השמאלית ולהתמקד במטרות במטווח. לדבריה, החובש הפלוגתי הורה לה לשתות מים ונתן לה אקמול.

בשעות הערב, כך היא מתארת, היא איבדה את שיווי משקלה, נפלה ונחבטה בראשה. רק בחלוף יומיים, בהם טופלה באקמול, הפנה אותה רופא היחידה למיון והיא אושפזה בבית החולים.

עו"ד יואב אלמגור | צילום: אייל אורלי.

לאחר סדרה של בדיקות, בדצמבר אותה שנה, אובחנה אצלה מחלת הטרשת הנפוצה. כתוצאה ממחלתה סובלת הצעירה מעייפות כרונית, מחולשה ונימול בגפיים, מחולשה כללית ומנזק נפשי שנגרם, לדבריה, בעיקר בשל העובדה שנאלצה להשתחרר מהצבא בשחרור מוקדם לאחר פחות משנת שירות.

לאחר מאבק בן שלוש שנים, קיבל עו"ד אלמגור את הודעת קצין התגמולים, כי בהסתמך על חוות דעת מומחה רפואי מטעמו, מחלתה הוכרה כקשור בשירות הצבאי, אם כי באופן חלקי.

זמן קצר לאחר מכן, כשהתבררה השאלה האם ההכרה היא חלקית ומלאה, ניצל קצין התגמולים את ההזדמנות להודיע כי "לאחר עיון נוסף" בבקשה, ולאחר שקיבל הבהרות נוספות מאותו מומחה רפואי מטעמו – הרי שהחלטתו הקודמת בטלה ומבוטלת, וכי הוא דוחה את בקשתה להכרה במחלת הטרשת הנפוצה.

הצעירה לא הרימה ידיים, ובאמצעות עו"ד אלמגור, הגישה ערעור על החלטתו הנוספת של קצין התגמולים לבית משפט השלום בירושלים, המשמש כערכאת ערעור על החלטות משרד הביטחון.

בפסק הדין שניתן ביום חמישי האחרון (8/12), קבע סגן נשיא בית משפט השלום בירושלים, כבוד השופט אמיר דהאן, כי שאלות ההבהרה, שהפנה קצין התגמולים למומחה הרפואי מטעמו, הן לא יותר מאשר ניסיון לערער על חוות דעתו הראשונית של המומחה.

"מעיון בשאלות ההבהרה עולה כי הן מיותרות, שכן התשובות להן כבר קיימות בחוות הדעת והן אינן מבהירות דבר" קובע השופט דהאן בפסק דינו. "חוות דעתו של המומחה מטעם המשיב (קצין התגמולים) נהירה וברורה ואינה זקוקה להבהרה כלשהי. לא ברור מדוע המשיב העתיק קביעות של המומחה והפך אותן לשאלות".

עוד קבע השופט דהאן, כי פנייתו של קצין התגמולים לקבלת הבהרות נוספת מהמומחה מטעמו היא מעשה פסול. השופט ציין כי חוק הנכים אינו מאפשר לקצין התגמולים להורות על בחינה מחודשת של החלטה וקבלה יזומה של חוות דעת רפואיות, רק מהטעם שעולה חשש, כי נפלה טעות בשיקול דעתו.

"המסקנה המתבקשת היא, כי החלטת קצין התגמולים, המשנה את החלטתה הקודמת, ניתנה שלא במסגרת סמכותו", קובע השופט דהאן.

לסיכום פסק הדין, קבע השופט דהאן, כי הערעור התקבל והחלטת קצין התגמולים בטלה, וכי הצעירה תוכר כנכת צה"ל בשל מחלת טרשת נפוצה.

בנוסף, השית השופט על קצין התגמולים הוצאות משפט בסך 11,700 שקלים.

לדברי עו"ד אלמגור, "מדובר בפסק דין חשוב, שכן השופט קיבל את עמדתנו שקצין התגמולים מוגבל ביכולתו לשלול הכרה בנכויות או בזכויות שניתנו בעבר. חיילים רבים סובלים מטרשת נפוצה, שמתפרצת בעת השירות עקב תנאי השירות, ואין לקפח אותם".

נכי צה"ל חיילת טרשת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד