כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
ברוב גדול

הצעת החוק לשלילת אזרחות מחבלים אושרה בקריאה טרומית

החוק עבר במליאת הכנסת ברוב גדול של 71 תומכים מול תשעה מתנגדים. ההצעה תועבר לוועדת הכנסת שתכריע איזו וועדה תכין את אותה לקריאה הראשונה

הצעת החוק לשלילת אזרחות מחבלים אושרה בקריאה טרומית
אסירים, אילוסטרציה צילום: נתי שוחט, פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת החוק לביטול אזרחותו או תושבותו של פעיל טרור שמקבל תגמול עבור ביצוע מעשה הטרור. מדובר בשורה של הצעות שהגישו מספר חברי כנסת. בהצעה הראשונה תמכו 71 מול 9 שהתנגדו והיא תועבר יחד עם יתר ההצעות לוועדת הכנסת שתכריע איזו וועדה תכין את ההצעה לקריאה הראשונה.

בהצעת החוק מוצע לקבוע כי "ייראו אדם שהורשע בעבירות שהן מעשה טרור והוטל עליו עונש מאסר בפועל, כמי שוויתר על אזרחותו או על רישיון ישיבת הקבע שלו, לפי העניין, אם הוכח להנחת דעתו של שר הפנים כי קיבל כספים בזיקה לטרור מהרשות הפלסטינית. אדם כאמור יורחק בתום מאסרו לשטחי הרשות הפלסטינית".

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "אנשים רבים שמחזיקים באזרחות או תושבות ישראלית מקבלים בימים אלה ממש, משכורות חודשיות מאת הרשות הפלסטינית כשכר ותגמול בעד ביצוע מעשי טרור. משכורות אלה עולות בהדרגה עם ותק האנשים בכלא. אין זה עולה על הדעת, שאזרחי ותושבי ישראל שלא רק שבגדו במדינה ובחברה הישראלית, אלא אף הסכימו לקבל תשלום מאת הרש"פ כשכר בעד ביצוע מעשה הטרור וממשיכים ליהנות ממנו, ימשיכו להחזיק באזרחות או תושבות ישראלית".

עוד נכתב בדברי ההסבר להצעה: "אזרח או תושב מדינת ישראל שהסכים לקבל תשלום מהרש"פ, במישרין או באמצעות גוף זר, כשכר או תגמול בעבור ביצוע מעשה טרור או עבירה אחרת שיש בה משום פגיעה חמורה בביטחון המדינה, כמוהו כמעיד על עצמו שהוא מוותר על מעמדו כאזרח או כתושב. חומרה נוספת ומכרעת יש בכך שאותו אזרח או תושב המדינה, הנהנה מכל הזכויות שמעניקה לו המדינה, מבצע עבירת טרור ומקבל תגמול מאת הרש"פ, כשכר לביצוע מעשה הטרור".

ח"כ אופיר כץ אחד מיוזמי החוק אמר: "אברהם ברומברג זכרונו לברכה היה אמור לחגוג בעוד חודש יום הולדת 63, הוא היה אמור לחגוג עם אשתו איתה הקים בית, היה אמור לחגוג עם ילדיו שהביא לעולם ועם נכדיו דור ההמשך הצעיר. הוא היה אמור לחיות חיים מלאים שמחים ורגועים. ב-1980 היה אברהם בדרך מהבסיס לביתו בזכרון יעקב, קבוצת מחבלים מתועבים התנפלה עליו, הוא ניסה להיאבק בהם אבל הם ירו לו בראש ורצחו אותו. אברהם היה בן 20 בלבד בנופלו. חלאות לא אנושיות מלאות שנאה ורוע החליטו לקחת מאברהם הצעיר את חייו".

ח"כ כץ הוסיף: "אחד המחבלים המתועבים השתחרר בשבוע שעבר מהכלא ולתת אדם השפל הזה חגגו את שחרורו המוני אנשים, הציגו אותו כגיבור. כולנו ראינו את החגיגות האלו ואין ישראלי שהבטן שלו לא התהפכה. את החגיגות האלה אנחנו חייבים להפסיק. אנחנו לא נוכל להחזיר את הנרצחים אבל לפחות לחסוך למשפחות השכולות את הכאב מהחגיגות האלה. הבאים בתור ידעו שנגמרה החגיגה, הם לא חוזרים לפה אלא לרמאללה או עזה".

ח"כ אחמד טיבי התנגד לחוק ואמר: "אזרחות היא אמנה בין המדינה לאזרח ותשלומים הם לא סיבה לשלול אזרחות. על מעשה רצח יש בית משפט ששופט אנשים. יש תרגיל בהצעת החוק הזו שמטרתו שהחוק הזה יחול רק על ערבים. אף אחד מכם לא חשב להחיל את החוק על רוצח רבין או רוצחי משפחת דוואבשה או אבו חדיר. זו חקיקה גזענית ביסודה".

שלילת אזרחות מליאת הכנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד