כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
אבן דרך היסטורית

לראשונה: ישראל מנפיקה אג"ח ירוק ב-2 מיליארד דולר

החשב הכללי השלים בהצלחה הנפקת אג"ח ירוקה בשווקים הבינלאומיים בכך מדינת ישראל מצטרפת ל- 24 מדינות בעולם שהנפיקו אג"ח דומה | ההנפקה הירוקה היא אבן דרך היסטורית בפעילות הממשלה להשגת יעדי האקלים שהגדירה לצמצום פליטות הנוצרות מפעילותה

לראשונה: ישראל מנפיקה אג"ח ירוק ב-2 מיליארד דולר
אילוסטרציה צילום: unsplash

החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג, השלים אתמול (שלישי) הנפקה של אג"ח ירוקה במטבע דולר לטווח של 10 שנים בהיקף של 2 מיליארד דולר במרווח של 95 נ"ב בסיס מעל תשואת אג"ח ממשלת ארה"ב לטווח דומה. 

ההנפקה הציבורית האחרונה במטבע דולר התבצעה בשנת 2020 עם פרוץ משבר הקורונה, אז המרווח עמד על יותר מ- 200 נ"ב.

ההנפקה הירוקה היא אבן דרך היסטורית בפעילות הממשלה להשגת יעדי האקלים שהגדירה לצמצום פליטות הנוצרות מפעילותה. כעת ישראל היא חלק מרשימה מכובדת של מדינות בעולם אשר הנפיקו אג"ח ירוקה.

אג"ח ירוקה מאפשרת לחבר בין משקיעים בשוק ההון ליעדי הקיימות והסביבה של הממשלה ולסייע בקידום מטרות אלו. האיגרת הירוקה הונפקה בהמשך לפרסום מסמך המסגרת הירוקה אשר נוסח בהתאם לעקרונות הבינלאומיים המקובלים. במסגרת הירוקה מופו פרויקטים ממשלתיים בעלי תרומה משמעותית ליעדיה הסביבתיים של מדינת ישראל בדומה לקריטריונים המצוינים בטקסונומיה האירופאית וטיוטת הטקסונומיה הישראלית. בהקשר פיננסי, טקסונומיה היא מסמך המסווג פעילויות כלכליות לפי השפעתן על הסביבה, וזאת לפי קריטריונים טכניים בהירים ומדידים. 

טרם ההנפקה נערך סבב פגישות נרחב של צוות חטיבת המימון באגף החשב הכללי בראשות גיל כהן, סגן בכיר לחשב הכללי, עם משקיעים זרים באירופה וארה"ב. הביקושים בהנפקה הסתכמו בכ- 12 מיליארד דולר, פי 6 מהסכום שהונפק. הביקוש המרשים התאפשר גם בזכות הימצאותם של משקיעים אסטרטגיים איכותיים כגון בנקים מרכזיים, קרנות פנסיה, חברות ביטוח וגופים אשר מחזיקים בניירות של מדינת ישראל לאורך זמן. בהנפקה לקחו חלק למעלה מ- 200 משקיעים שונים מכ- 35 מדינות, ביניהן: ארה"ב, בריטניה, גרמניה, איחוד האמירויות ועוד. בין היתר, נרשמו ביקושים רבים בקרב משקיעים מוסדיים אסיאתיים מיפן, קוריאה ומדינות נוספות. הבנקים שנבחרו לשמש כחתמים בתהליך הם: Barclays, BNP Paribas, BofA Securities and Citi.

החשב הכללי, רו"ח יהלי רוטנברג הגיב: "הצלחת ההנפקה מעידה על האמון הרב של משקיעים הבינלאומיים המוסדיים הגדולים ביותר בכלכלת ישראל, אמון אשר נבנה במשך שנים רבות ומאפשר את גיוון והעמקת ערוצי המימון בחוב הממשלתי. הצלחת ההנפקה הירוקה משקפת את האמינות המיוחסת לממשלת ישראל בעמידה ביעדים הסביבתיים שנקבעו על ידי הממשלה. ברצוני להודות לגורמי המקצוע המצוינים במשרדים השונים – הגנת הסביבה, רשות המים, משרד האנרגיה, משרד התחבורה, משרד הכלכלה ורשות החדשנות אשר עשו לילות כימים, יחד עם אנשי חטיבת המימון בחשב הכללי, בהצלחת ההליך המורכב".

 

מדינת ישראל הנפקה אגרות חוב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד