כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
הרפורמה במערכת המשפט

דיווח: לוין מקדם הגבלת כהונה לנשיא בית המשפט העליון

שר המשפטים לוין מקדם הקצבת כהונה לנשיא בית המשפט העליון וסגנו כך שגם אם לא יגיעו לגיל הפרישה - יזוזו מהתפקיד. לשכת לוין: "לא מתייחסים"

דיווח: לוין מקדם הגבלת כהונה לנשיא בית המשפט העליון
ישיבת ממשלה צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

הרפורמה המשפטית שהציג סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין ממשיכה לעורר סערה, והיום (רביעי) נחשפו ממנה פרטים נוספים. על פי דיווח ב'ישראל היום', אחד מסעיפי החוק מתייחס להקצבת כהונת נשיא בית המשפט העליון וסגנו.

על פי הדיווח, בייעוץ המשפטי מנוסח בימים אלו תזכיר חוק ולפיו, נשיא בית המשפט העליון וסגנו יתמנו לתקופת כהונה חד פעמית שתארך לכל היותר שש שנים בלבד.

במידה ובתום הכהונה בת שש השנים, הנשיא וסגנו לא יגיעו לגיל פרישה, הם ימשיכו לכהן בבית המשפט העליון כשופטים רגילים ולא בתפקיד הסגן או הנשיא. מלשכת לוין נמסר בתגובה לדיווח: "לא מתייחסים".

אמש נחשף פרט דרמטי ביותר ברפורמה של לוין - והוא נוגע לשאלה מי יכהן כנשיא בית המשפט העליון החל מאוקטובר. על פי דיווח ב'חדשות 13', השר לוין מקדם חקיקה שתאפשר מינוי של נשיא לבית המשפט העליון שלא בא מתוך המערכת. במערכת המשפטית מעריכים עם זאת, שגם לוין מבין ששופטי בית המשפט העליון הנוכחיים לא יסכימו לחרוג מנוהג הסניוריטי.

יצוין כי כיום המהלך לא מתאפשר בגלל החוק שקובע שנשיא בית המשפט העליון צריך להיבחר מקרב חברי ההרכב של 15 השופטים. אלא שלשר המשפטים לוין יש תזכיר חוק מוכן, שלפיו "נשיא או סגן נשיא של בית המשפט העליון יתמנו באותה דרך שבה מתמנים שופטי בית המשפט העליון, בין אם כיהנו תחילה כשופטים של בית המשפט העליון, ובין אם לא".

מי שצפוי נכון להיום להתמנות לנשיא בית המשפט העליון הבא, אחרי שאסתר חיות תפרוש, הוא השופט יצחק עמית.

כזכור, בשבע שעבר מנה לוין את ארבעת השינויים הראשונים ברפורמה שהוא מתכנן:

• שינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים: ייצוג שווה לשלוש רשויות השלטון בוועדה (העברת הכוח במינויים לפוליטיקאים), שקיפות מלאה בעריכת שימוע ציבורי בוועדת החוקה.

• פסקת ההתגברות: תתאפשר פסילת חוקים רק בהרכב מלא ורוב מיוחד של השופטים. פסקת התגברות ברוב של 61. לא תהיה התגברות של אותה הכנסת אם נפסל חוק פה אחד.

• ביטול עילת הסבירות והחזרת יכולת ההחלטה לממשלה הנבחרת.

• חוק היועמ"שים: היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה ימונו על ידי הממשלה וייצגו את עמדת הממשלה.

יריב לוין מערכת המשפט נשיאת בית המשפט העליון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד