י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

מנכ"ל אור ירוק: "אסור להפריט את הבטיחות בדרכים"

הארגונים הפועלים למען הבטיחות בדרכים בפניה אל יו"ר וועדת הכלכלה והחברים בה: "השאירו את נוסח התקנה על כנה ומנעו פגיעה בבטיחות בדרכים". מנכ"ל אור ירוק: "אינטרס הבטיחות חייב להיות תמיד קודם לאינטרס הכלכלי

מנכ"ל אור ירוק: "אסור להפריט את הבטיחות בדרכים"

לקראת הדיון שיערך ב-28 ביולי 2014, בוועדת הכלכלה ויעסוק בשאלת העסקתם של קציני הבטיחות בישראל, חברו יחדיו ארגוני הרכב והתחבורה הפועלים למען ניהול הבטיחות בישראל, ופנו אל חבר הכנסת אבישי ברוורמן, יושב ראש וועדת הכלכלה ואל חברי הוועדה בבקשה "להשאיר את הנוסח התקנה על כנה, ולמנוע אנדרלמוסיה מיותרת, העלולה לפגוע בבטיחות בדרכים ובכל משתמשי הדרך".

הפניה נעשתה ב-30 ביוני 2014, וכללה את עמותת אור ירוק, איגוד המוסכים, איגוד מכוני הרישוי, איגוד קציני הבטיחות, מועצת המובילים והמסיעים, פורום נוהגים היי טק, פורום פעולה, ארגון חברות ההסעה בישראל, ארגון מנהלי תחבורה, ארגון מפעילי התחבורה במועצות האזוריות, אנשים באדום וארגון חיים בדרך המתונה.

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: " אינטרס הבטיחות חייב להיות תמיד קודם לאינטרס הכלכלי ולכן אסור להפריט את הבטיחות בדרכים. קצין הבטיחות הוא חלק חשוב בכל ארגון ולמעשה אחראי על הבטיחות בדרכים. הוצאת הבטיחות מתוך קציני הבטיחות של החברה עלולה להביא לפגיעה קשה בבטיחות כלי הרכב הכבדים. אני קורא לחברי הוועדה להותיר את החוק על כנו ובכך לשמור על הבטיחות של כולנו".


בפניה מפורטים היתרונות של העסקת קציני הבטיחות בתוך החברות והארגונים ולא על ידי חברות חיצוניות:

1. מסקנות דו"ח וועדת סגיס משקפות מצב עגום של הפקרות יחסית בכל הקשור לתפקוד המשרדים העצמאיים.
• אין מעקב אחר סידור העבודה של הנהג ושעות נהיגתו.
• אין תיעוד והיסטורית טיפולים במוסכים המורשים.
• אין מעורבות כמעט בתהליכי קליטת נהג וניטור נהיגתו השוטפת.

2. היתרונות כפי שנומקו על ידי ועדות מקצועיות ומומחים בשנים האחרונות:
• זמינות ומענה מידי לבעיות.
• זיקה ישירה ותחושת שייכות למקום העבודה.
• קבלת אחריות כנושא משרה וכחלק אורגני במפעל ובארגון – הוכח כי קביעות בעבודה, תנאים סוציאליים ובטחון תעסוקתי משליכים על המוטיבציה ואיכות התפקיד.
• המפגש עם הנהגים וההיכרות איתם, ושימת דגש על מצבם הבריאותי ומעורבותם בתאונות דרכים חיוניים מאוד.

3. תוצאות בדיקות ניידות משרד התחבורה – בשלוש השנים האחרונות, מדגימים ממצאים ולפיהם מספר כלי הרכב שנמצאו בהם ליקויים חמורים ושהיו תחת פיקוח המשרדים העצמאיים עומד בחפיפה אחת למספר התאונות הקטלניות שנגרמו על ידי כלי רכב שבפיקוח אותם משרדים, והוא יותר מפי שניים ביחס לאלה המפוקחים על די קציני הבטיחות המפעליים.

"נוכח הנתונים האמורים", טוענים הארגונים בפניה ומתריעים, "אנו עומדים על כך, כי יש להמשיך ולקיים אבחנה ברורה בין המפעלים המחויבים בהעסקה ישירה, כפי שהם כיום, לבין פעילותם של משרדי הקבלן, האמונים על חוק מוביל בלבד. יתר על כן, לאור הממצאים הקשים כפי שהועלו במסמך זה, יש יסוד סביר להניח כי במידה שתתאפשר הרחבת פעילותם של המשרדים האמורים, נתוני התאונות רק יחריפו".

קצין הבטיחות הינו הגורם האחראי על בטיחות כלי הרכב והנהגים ומתוקף תפקידו הוא אחראי בין היתר על תקינות כלי הרכב, הפיקוח על הנהגים שיקיימו את כללי הבטיחות , ניהול תיקים ורישומים שישקפו את סדרי הבטיחות וקיום פעילויות הסברה, הדרכה ומעקב על תקינות כלי הרכב.

בשנת 2013 חלה עליה חדה של יותר מ-20% במספר התאונות הקטלניות שמשאיות היו מעורבות בהן לעומת שנת 2012. באותה שנה אירעו 62 תאונות קטלניות (עם הרוג אחד לפחות) לעומת 50 תאונות קטלניות שאירעו בשנת 2012.
משאיות עד 34 טון מעורבות בתאונות קטלניות פי שישה לעומת כלי רכב פרטיים ואילו משאיות מעל 34 טון מעורבות בתאונות קטלניות פי 24 לעומת כלי רכב פרטיים.

לפני מספר חודשים פורסם דו"ח מדדי ביצועים, של המועצה האירופאית לבטיחות בדרכים (ETSCׂׂ), אשר עסק בתאונות כלי רכב כבדים. הדו"ח מצא כי בכל המדינות החברות בארגון, חלה ירידה במספר ההרוגים בתאונות משאיות, ובסך הכול חלה ירידה ממוצעת של 6% במספר ההרוגים בתאונות של משאיות. ישראל מוקמה בתחתית הרשימה והציגה ירידה של ש3%, מתחת לממוצע.
לטביה (15%), ספרד (11%) וסרביה (10%), רשמו את הירידה החדה ביותר במספר ההרוגים. ישראל, רומניה, פינלנד הונגריה נמצאות בתחתית הרשימה ורשמו את הירידה הקטנה ביותר (3%).
בישראל כמו באוסטריה, צרפת, שוודיה, שוויץ ובריטניה, שיעור המשאיות המעורבות בתאונות קטלניות הוא פי שניים מממוצע התאונות של כלי הרכב במדינה.
אור ירוק תנועה כביש תאונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד