כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
שלב נוסף ברפורמה המשפטית

חוק היועמ"שים הוצג: רה"מ והשרים יוכלו לדחות את חוות דעתם

שלב נוסף במהפכה המשפטית: תזכיר חוק היועמ"שים שמקדם יו"ר ועדת החוקה ח"כ רוטמן מהציונות הדתית, פורסם, ולפיו, "עצה משפטית שתינתן לממשלה לא תחייב אותה, רה"מ והשרים יוכלו לפעול בניגוד לה". מדובר בנוסח ראשוני לקראת ישיבת ועדת חוקה שתתקיים בשבוע הבא

חוק היועמ"שים הוצג: רה"מ והשרים יוכלו לדחות את חוות דעתם
שמחה רוטמן צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברי ועדת חוקה, חוק ומשפט קיבלו הלילה (חמישי) את טיוטת התיקון לחוק יסוד: הממשלה, בנוגע לשינוי מעמדם של היועצים המשפטיים. לפי הטיוטה של החוק אותו מקדם יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן, עמדת הייעוץ המשפטי לא תהיה מחייבת, וראש הממשלה והשרים יוכלו לדחותה.

בתזכיר החוק נכתב: "ראש הממשלה וכל שר משרי הממשלה, מוסמכים לקבוע את עמדת משרדם או הרשויות המנהליות הנתונות לאחריותם בנושאים משפטיים, דרך כלל או למקרה מסוים". עוד הובהר, "עצה משפטית שתינתן לממשלה לא תחייב אותה ולא יהיה בה כדי לשנות את המצב המשפטי עבורה".

בתזכיר החוק נאמר עוד, "עצה משפטית שתינתן לראש הממשלה וכל שר משרי הממשלה, לא תחייב אותם, ולא יהיה בה כדי לשנות את המצב המשפטי עבורם. הממשלה, ראש הממשלה וכל שר משרי הממשלה, רשאים לדחות את העצה המשפטית ולפעול בניגוד לה. הממשלה, ראש הממשלה וכל שר בתחומי משרדו, יקבעו את העמדה שתוצג בשמם, או בשם רשות מנהלית הנתונה לאחריותם, בפני כל מי שבידו סמכות שפיטה על-פי דין".

במכתב לחברי הוועדה כותב היו"ר ח"כ רוטמן כי זהו נוסח ראשוני מטעמו בהמשך לבקשות חברי הוועדה שעלו במהלך ישיבת הוועדה אתמול וכי הנוסח ישמש מצע לדיון והצעת נוסח ראשונית, לקראת ישיבת הוועדה ביום שני בשבוע הבא.

עוד מציין ח"כ רוטמן, כי בהקדם האפשרי, יועברו לחברי הוועדה גם הצעת נוסח ומצע לדיון בסוגיות הנוגעות לחוק יסוד: השפיטה.

חבר הוועדה, ח"כ יואב סגלוביץ (יש עתיד), אמר כי "הצעת החוק שהפיץ רוטמן היא הצעת חוק המאפשרת לפוליטיקאים לעשות ככל העולה על רוחם במשרד עליו הם מופקדים ללא עכבות וללא גבולות, רק כי הם יכולים. זהו חלק ממהלך כולל של ריסוק מוסדות השלטון והעצמת השחיתות".

שמחה רוטמן היועץ המשפטי לממשלה ועדת חוקה חוק ומשפט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד