כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
"מאיימת להרוס"

פרקליטי מדינה ויועמ"שים לשעבר: "הזדעזענו לשמוע את תוכנית השר לוין"

יועמ"שים ופרקליטי מדינה לשעבר בהם, אהרן ברק, דורית ביניש, אליקים רובינשטיין ואביחי מנדלבליט יצאו במכתב חריף נגד רפורמת לוין. "אנחנו משוכנעים שתוכנית זאת אינה מבשרת את שיפור המערכת אלא מאיימת להרוס אותה", כתבו במכתב

פרקליטי מדינה ויועמ"שים לשעבר: "הזדעזענו לשמוע את תוכנית השר לוין"
אילוסטרציה צילום: דוברות הרשות השופטת

פרקליטי מדינה ויועצים משפטיים לשעבר חתמו על מכתב שמתפרסם הבוקר (חמישי) נגד הרפורמה במערכת המשפט שמוביל שר המשפטים יריב לוין ולדבריהם היא "מאיימת להרוס את מערכת המשפט".

בין היתר חתומים על המכתב, נשיא בית המשפט העליון בדימוס אהרן ברק, שופטי העליון בדימוס יצחק זמיר, אליקים רובינשטיין, מני מזוז ומיכאל בן יאיר, וכן היועצים המשפטיים לשעבר, יהודה וינשטיין ואביחי מנדלבליט. בנוסף חתמו על המכתב גם נשיאת העליון בדימוס דורית בייניש, שופטת העליון בעבר עדנה ארבל וכן ערן שנדר ומשה לדור.

במכתב החריף נכתב: "אנחנו, שכיהנו במשרת היועץ המשפטי לממשלה או במשרת פרקליט המדינה מאז שנת 1975 ועד לאחרונה, הזדעזענו לשמוע את תוכנית שר המשפטים יריב לוין לשינויים במערכת המשפט. אנחנו משוכנעים שתוכנית זאת אינה מבשרת את שיפור המערכת אלא מאיימת להרוס אותה".

עוד כתבו: "התוכנית מציעה לשנות את השיטה לבחירת השופטים, ובכך להפוך את בית המשפט העליון ממוסד עצמאי, שפוסק ללא מורא וללא משוא פנים, לגוף מעין-פוליטי שיהיה חשוד בהטיית הדין לטובת השלטון; היא מגבילה באופן משמעותי את הסמכות של בית המשפט להפעיל ביקורת יעילה על השלטון כדי שלא יעשה שימוש לרעה בכוחו; היא מאפשרת לרוב קואליציוני להכשיר כל מעשה של השלטון, פסול ומזיק ככל שיהיה, באמצעות פסקת התגברות; היא עלולה למנוע את התפקוד של היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה כשומרי סף שתפקידם להתריע מפני החלטות בלתי חוקיות".

היועמ"שים ופרקליטי המדינה לשעבר הוסיפו: "בית המשפט העליון הוא מוסד מפואר, מן הטובים שקמו בישראל, והוא מוכר גם מחוץ לישראל כאחד מבתי המשפט הטובים ביותר בעולם. בהיעדר חוקה שלמה, וללא מגילה מלאה של זכויות אדם, הוא השליט בישראל את שלטון החוק גם כלפי מערכת השלטון, נאבק בשרירות ובשחיתות שלטונית, והגן על זכויות אדם וקבוצות מיעוט".

לסיום סיכמו את מכתבם: "ההישגים של בית המשפט העליון, שקידמו את החברה ומיטיבים עם כל אדם, נתונים עכשיו בסכנה חמורה. לכן אנחנו קוראים לממשלה שתחזור בה מן התוכנית שפורסמה, ותמנע את הפגיעה הקשה במערכת המשפט ובשלטון החוק, כדי לשמור על ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית לאור הערכים שבאו לידי ביטוי במגילת העצמאות".

 

אביחי מנדלבליט אהרון ברק יריב לוין אליקים רובינשטיין מערכת המשפט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד