כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

מה אפשר להכין עם בצק פריך?

במאמר זה תוכלו ללמוד אילו סוגי מאפים ניתן להכין מהבצק הפריך ואילו טיפים יסייעו לכם בהכנת הבצק המושלם

מה אפשר להכין עם בצק פריך?
בצק פריך צילום: unsplash

הבצק הפריך הוא אחד מסוגי הבצק הנפוצים ביותר בעולם האפייה. את הבצק מכינים משילוב של חמאה, קמח, סוכר וביצים. זהו התורם להכנה של מאפים פריכים ונימוחים כמו קישים או עוגיות. מי שנהנה לאפות יגלה שבצק זה מגלם בתוכו אפשרויות רבות ליצירות קונדיטוריות מופלאות. במאמר זה תוכלו ללמוד אילו סוגי מאפים ניתן להכין מהבצק הפריך ואילו טיפים יסייעו לכם בהכנת הבצק המושלם.

פשטידות

אחד מהשימושים של הבצק הפריך הוא כתחתית למגוון מאפים ובפרט פשטידות וקישים. הבצק הפריך משמש כמצע פריך ומפנק למלית הפשטידה ויחד הם יוצרים את שילוב המרקמים המושלם. פשטידת תירס תהיה אפשרות נהדרת אם אתם מעוניינים לשלב פשטידה עם קלתית. הטעם המתקתק של התירס עם טעמי החמאה של הבצק יעשו לכם חגיגה של ממש בפה.

 כאשר מכינים פשטידה עם קלתית חשוב לבשל מבעוד מועד מרכיבים קשים, כדי למנוע אפיית יתר של הקלתית. כך למשל אם אתם מכינים פשטידת ברוקולי חשוב לבשל את הירק קודם עד להתרככות, כדי שמרקמו יהיה משובח בסיום האפייה. בכל מקרה כאשר מבשלים מרכיבים כמו ירקות בטרם הוספתם לבסיס הקלתית, חשוב לסנן את הנוזלים היטב כדי למנוע הרטבה של הקלתית.

פאי

אם אתם רוצים להשתמש בגרסה מתוקה של הקלתית הרי שהפאי הוא המאפה האידיאלי לרצונותיכם. הפאי הוא מאפה מתוק בעל קלתית דקה אותה ניתן למלא בשלל מילויים כמו מילוי פירות, שוקולד, גבינה ופודינג. במקרים מסוימים משתמשים בבצק הפריך כדי להוסיף גם עיטורים על חלקו העליון של פאי, כמו לדוגמה בפאי דובדבנים.

כאשר מכינים פאי, אם מוסיפים שכבת בצק עליונה חשוב להוסיף חירורים שיאפשרו לאדים לצאת מהמלית, כדי למנוע הצטברות גדולה מדי של לחות אשר עשויה לפגום בפריכות הבצק. את הפאי יש לאפות בשלב התחתון ביותר של התנור, כדי להבטיח קלתית פריכה ביותר.

עוגיות

אם אתם אוהבים עוגיות הבצק הפריך הוא חברכם הטוב ביותר. ישנן שלל עוגיות אותן ניתן להכין מבצק זה והוא הופך אותן לפריכות ונימוחות. אולי תופתעו לגלות אבל אפילו את אוזני המן האהובות אותן מכינים לכבוד חג הפורים, עשויות מבצק פריך. סוגי עוגיות נוספים אותם ניתן להכין מבצק פריך הם עוגיות מגולגלות, עוגיות סנדוויץ'' עם ריבה ואפילו עוגיות אלפחורס.

טיפים להכנת בצק פריך מושלם

הבצק הפריך הוא אמנם נפוץ ביותר, אך חשוב לדעת כיצד להתנהל עימו אם אתם רוצים לקבל תוצאה מוצלחת. ראשית יש להקפיד על היחס בין מרכיבי הבצק. הבצק הפריך נקרא בפי אופים רבים כבצק, שלוש, שתיים, אחת. הסיבה לכך היא שיחס המרכיבים הוא סוכר, חמאה פי שתיים מכמות הסוכר וקמח פי שלוש מכמות הסוכר.

 אחד מכללי העבודה החשובים ביותר עם בצק פריך הוא שיש לעבוד עם כל המרכיבים כאשר הם קרים. הסיבה לכך היא שחימום יתר של השומן בבצק, החמאה, יגרום להתפרקות של הבצק. אגב, אם רוצים להכין בצק פריך פרווה אין כל מניעה להחליף את החמאה במרגרינה. כדי לשמור על הבצק קר ככל הניתן יש להימנע גם מלעבד אותו יתר על המידה. לכן, בעת איחוד המרכיבים יחד יש ללוש אותם אך ורק עד אשר הם מתאחדים ולא יותר מכך. לאחר ההכנה תוכלו לשים את הבצק במקפיא כאשר הוא עטוף בניילון נצמד אם אין לכם די זמן לגשת מיד להכנת המאפה שלכם. אם אתם בכל זאת ניגשים הישר להכנת המאפה מומלץ לשים את הבצק בקירור למשך כרבע שעה בטרם תיגשו למלאכה, כדי להבטיח שהוא יישאר יציב.

בהכנת בצק פריך מומלץ להשתמש בקמח המכיל כמות מועטה של גלוטן, אשר יסייע לבצק לצאת פריך בתום האפייה. כאשר הקמח עשיר בגלוטן, בעת הלישה של הבצק נוצרים קשרי גלוטן ההופכים את הבצק לאלסטי וכך אנו מתרחקים מהתוצאה הרצויה.

כאשר אופים בצק פריך כקלתית לקיש או פאי, חשוב לחורר עם מזלג את תחתית הקלתית כדי למנוע ממנה להתרומם. בנוסף, כדאי להשתמש גם במשקולות אפייה אשר ימנעו מהבצק להתרומם או להניח נייר אפייה ועליו קטניות יבשות שיעבדו מצוין לא פחות. בטרם הוספת מלית הפאי או הקיש יש לאפשר לקלתית להצטנן לגמרי, כדי להבטיח את התייצבותה בטרם ההוספה.

בצק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד