כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
"מתבייש עמוקות"

ראש הממשלה התנצל על תחפושת נאצית

מנהיגים יהודים רוצים יותר חינוך לשואה לאחר התנצלותו של ראש ממשלת ניו סאות' ויילס באוסטרליה על תחפושת נאצית שלבש ליום הולדת שלו לפני 21 שנה. הם הדגישו את החשיבות הקריטית של חינוך לשואה, במיוחד בבתי ספר ובאוניברסיטאות

ראש הממשלה התנצל על תחפושת נאצית
ראש הממשלה דומיניק פרוט צילום: טוויטר

מנהיגים יהודים בולטים תיארו את ראש ממשלת ניו סאות' ויילס דומיניק פרוט, באוסטרליה, כתומך נלהב של הקהילה שלהם למרות הגילוי שהוא לבש תחפושת נאצית ליום הולדתו ה-21, אך מזהירים שהתקרית היא תזכורת מוחלטת לצורך לחנך צעירים לזוועות השואה.

פרוט אמר לתקשורת ביום חמישי שהוא "מתבייש עמוקות" על לבישת התחפושת לפני כמעט שני עשורים, והתנצל על מה שהוא תיאר כטעות חמורה. בהצהרה משותפת שהוציאו דארן בארק, מנכ"ל מועצת היהודים והנשיא דיוויד אוסיפ, כי הם מעריכים כי ראש הממשלה "פנה באופן אישי לקהילה היהודית כדי להביע את החרטה העמוקה והכנה שלו על בחירתו הגרועה בתחפושת כאדם צעיר".

בארק אמר שהתקרית הדגישה את החשיבות הקריטית של חינוך לשואה, במיוחד בבתי ספר ובאוניברסיטאות. "האירוע הזה, לא משנה בן כמה, הוא תזכורת לצורך לחנך ללא הרף את כל האוסטרלים - ובמיוחד את הנוער שלנו - על האופי המתועב של המשטר הנאצי והרוע שנעשה בשירות האידיאולוגיה הנאצית", אמרו אוסיפ וברק.

"אסור להקל ראש בסמליות הנאצית ולהתלבש כנאצי זו לא בדיחה. זה לא מכבד את מיליוני האזרחים החפים מפשע שנרצחו במהלך מלחמת העולם השנייה, כולל שישה מיליון יהודים ואלפי חיילים אוסטרלים שמתו בלחימה נגד הנאצים".

בארק אמר כי ראש הממשלה הוא "תומך וחבר חזק של הקהילה היהודית" במדינה לאורך כל תקופת חייו הציבוריים. "במיוחד, כגזבר, הוא הבטיח שהמוזיאון היהודי של סידני יקבל מימון של 6 מיליון דולר כדי להבטיח שהוא יוכל להמשיך לחנך את הקהילה על השואה".

ראש הממשלה פרוט נפגש עם בארק במוזיאון היהודי של סידני ביום חמישי אחר הצהריים ושוחח עם התקשורת זמן קצר לאחר ביקורו. "ביקרתי במוזיאון מספר פעמים וזה תמיד תזכורת חזקה לזוועות השואה", אמר.

ראש הממשלה סייר במספר אזורים במוזיאון, כולל קירות המציגים את שמות קורבנות השואה וניצולי השואה ומרחב חינוכי אינטראקטיבי חדש שנפתח בנובמבר 2022, אמר בארק. במסיבת העיתונאים שלו מוקדם יותר באותו היום, אמר פרוט כי הוא חושף את האמת על לבישת התחפושת, כי לפני יומיים פנה אליו עמית לממשלה בנוגע למסיבה

"כשהייתי בן 21 במסיבת התלבושות ה-21 שלי, לבשתי מדים נאצים. אני מתבייש מאוד במה שעשיתי, ואני באמת מצטער על הפגיעה והכאב שזה גרם לאנשים בכל רחבי המדינה שלנו ובמיוחד לקהילה היהודית ולניצולי השואה", אמר.

ראש הממשלה אמר שהוא חשף את האמת כי פנה אליו חבר בממשלה בנושא, המדים הנאצים שלבש היו שחורים ומושכרים מחנות תחפושות. לדבריו, אף אחד אחר במסיבה לא לבש מדים נאצים ושהוריו, שהיו באירוע, דיברו איתו על כך למחרת ואמרו לו שזה שגוי וחסר רגישות.

הוא אמר שהוא יצר קשר עם מנהיגים יהודים בולטים, כמו ויק אלחאדף, לפני שפנה לתקשורת. "חשוב שראש הממשלה יודה שמעשיו היו שגויים ושהוא התנצל על כך. אין לי ספק שההערות שלו כנות", אמר אלחדף. "כמעט כולם עשו משהו בצעירותם שהם מתחרטים עליו".

אלחדף אמר כי תמיכתו החזקה של פרוט בקהילה היהודית לאורך הקריירה הפוליטית שלו דיברה "בקול רם יותר מכל חוסר שיקול דעת של משובת נעורים שהתרחש לפני שנים רבות".

דייוויד אדלר, מטעם האגודה היהודית האוסטרלית, אמר שפרוט הוא ידיד חזק של הקהילה היהודית ושל ישראל. "צעירים לפעמים עושים דברים מטופשים, מדי פעם פוגעניים. המסורת היהודית מלמדת אותנו את המושג של תשובה, תשובה אמיתית, המזכה בסליחה. אנו מקבלים את התנצלותו של ראש הממשלה ורואים בתקרית זו מנעוריו כלא רלוונטית להווה".

בהודעה מטעם ראש הממשלה נאמר: "לחברי הקהילה היהודית היום דיברתי בפומבי לראשונה על תקרית מעברי, כאשר לבשתי תחפושת נאצית למסיבת יום ההולדת ה-21 שלי. לכם, לקהילה היהודית, לניצולי השואה ולמשפחותיכם, אני מצטער מאוד. הבחירה שעשיתי כשהייתי בן 21 ללא ספק גרמה למצוקה".

עוד אמר: "אין תירוץ למעשיי. למרות שאני יכול לומר בכנות שהם לא שיקפו בשום צורה את היחס שלי לקהילה היהודית, הם כן הפגינו את הנאיביות ואת חוסר הרגישות שלי לכאב ולטראומה שחוו רבים כל כך בגלל האידיאולוגיה השפלה שמייצגת התלבושת הזו. קיבלתי את ההחלטה להתנצל בפומבי כי רציתי לקחת אחריות מלאה על ההחלטה שלי. אני מצטער על המעשים שלי, ועל הכאב שהם גרמו".

"עם התועלת של חברות והיכרות אישית רבים, שמיעת סיפורים של אנשים ממקור ראשון והעמקת ההבנה שלי בהיסטוריה ובטראומה המתמשכת שגרמה השואה, אני מסתכל כעת על החלטתי ב-2003 בבושה. אמנם אני לא יכול לשנות את ההחלטה הזו, אבל אני נחוש להכפיל את מאמצי להילחם באנטישמיות ולעזור לצעירים להימנע מלעשות את אותה טעות שעשיתי. ביקשתי את עצתה של הנהגת הקהילות היהודיות כדי לסייע לי לוודא שנוכל להשתמש בטעות שלי ובלקחים שלמדתי לעשות יותר ויותר בכל הנוגע לחינוך לשואה".

"בגיל הזה בחיי, פשוט לא הבנתי את חומרת המשמעות של מדים כאלה, זה היה פשוט דבר נאיבי לעשות - זו הייתה טעות איומה של ילד בן 21 שפשוט לא היה לו עומק או הערכה"

לסיום אמר: "אני מקווה שמשהו טוב יכול להגיע מהטעות הנוראה הזו, ואני נחוש להמשיך לעשות כל שביכולתי כדי להילחם באנטישמיות ולהפוך את המדינה למקום בטוח ומסביר פנים לכל מי שקורא לה בית".

אוסטרליה מדי נאצי ראש ממשלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד