ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

כל מה שצריך לדעת על תוספי תזונה

תוספי התזונה שאנו צורכים הם לא תרופות ולא מיועדים להחליף עזרה תרופתית במקרים של מחלות, אך הם יכולים לעזור למנוע חוסרים אשר עלולים להוביל לבעיות בריאותיות. את מה שאנו מחסירים מעצמנו בשל אורח החיים המערבי המהיר והמעובד, אנו יכולים לתת לטבע לעזור לנו ולספק את התוספים הנדרשים, כדי שלא יחסר לנו או לבני משפחתנו

כל מה שצריך לדעת על תוספי תזונה
מורינגה צילום: pexels

העץ הנדיב

אורח החיים שלנו והתזונה המודרנית לא תמיד מספקים לנו את מה שהגוף צריך. אומנם היום השגת המזון אינה מצריכה מאמץ רב כפי שהיה בעבר, אבל המזון המעובד מאבד חלק ניכר מהערכים התזונתיים שלו. יש היום שימוש רב יותר בחומרי הדברה בגידולים החקלאיים ויש פירות וירקות מהונדסים, כך שרמת רכיבי התזונה הטבעיים שלהם נמוכה יותר. באורח החיים המודרני אנשים נמצאים הרבה פחות באור השמש, הרבה פחות בתנועה והמזון פחות טרי. הפירות והירקות שאנו צורכים נקטפים הרבה זמן לפני שהם מגיעים אלינו לפה, ולפעמים הם ממתינים במקררים ובמקפיאים במשך חודשים, דבר הפוגע באיכותם התזונתית. סיבות אלה מביאות הרבה מאוד אנשים ברחבי העולם וגם בישראל ליטול תוספי תזונה שונים כדי להשלים את החסר ולשמור על הבריאות.

משלימים את החסר

תוספי תזונה אינם מהווים תחליף לתזונה, אך כפי שמעיד שמם הם מהווים השלמה של רכיבים תזונתיים באופן יום־יומי לצורך תפקוד תקין של הגוף. תוספי תזונה כוללים ויטמינים, מינרלים שונים, חומצות ועוד, והם מצויים בשוק בצורות שונות ובריכוזים שונים למבוגרים ולילדים. 

ידוע שמחסור בוויטמינים עלול לגרום למחלות, לעייפות ולשלל בעיות, ותוספי תזונה שונים מאפשרים לוודא שאין חוסר בגוף, דבר שאותו ניתן לבדוק בבדיקות דם. ישנם הבדלים בין התוספים הנמכרים ברמת הספיגה שלהם ובריכוז החומר הפעיל, ולכן תמיד חשוב לקרוא את הוראות היצרן לפני השימוש.

מי צריך תוספי תזונה?

אנשים רבים היום מגלים שיש להם מחסור תזונתי, גם מי שסבור שהתפריט שלו מאוזן ושהוא צורך את כל אבות המזון בכמות מספקת. בגילים מסוימים יש בעיות ספיגה של ויטמינים ומינרלים בגוף, דבר המוביל לחוסרים גם אם נראה שאוכלים מספיק. כמו כן יש אנשים המתמודדים עם בעיות בריאותיות שונות ומחלות הגורמות לחוסרים או לבעיות עיכול, כך שהם צריכים להשלים את החסר עם תוספי תזונה. אנשים העוסקים בספורט זקוקים לתוספים כדי להחזיר לעצמם את הניצול המוגבר בשל האימונים האינטנסיביים ולמנוע דלקות, כאבים ולהגדיל את מסת השריר באמצעות תוספת של חלבונים.

עץ הפלאים

אחד מצמחי המרפא החשובים והידועים כתוסף תזונה רב השפעה הוא מורינגה מכונפת (Moringa oleifera), עץ המצוי באזור הרי ההימלאיה, באפריקה ובדרום אמריקה. את העץ החלו לגדל גם בישראל בשנים האחרונות לאור יתרונותיו הבריאותיים הרבים. ניתן להשתמש ברוב חלקי העץ, אך השימוש הרב ביותר נעשה בעלים ובזרעים. את העלים טוחנים לאבקה וניתן לצרוך אותה כפי שהיא מעורבבת במים או בכמוסות. בשמן הזרעים של הצמח עושים שימוש רב לסיוע בבעיות בריאות כמו איזון סוכרים ובעיות נשימה ולמגוון צרכים בתעשיית הקוסמטיקה.

למורינגה המכונפת מיוחסות סגולות מרפא מגוונות, בהן חיזוק מערכת החיסון, איזון רמות הסוכר בדם, הפחתת לחץ דם, עזרה בכאבי מפרקים, שיקום נזקים בשרירים, מניעת דלקות, מניעת אנמיה, טיפול במצבים של נגיפים, פטריות, טפילים וחיידקים והוא נחשב לנוגד חמצון עוצמתי. בנוסף לכך הצמח נחשב ברפואה המסורתית כמגביר ייצור חלב אם, וידוע שהוא היה בשימוש רפואי כבר ביוון וברומא לפני כאלפיים שנה. מבחינת ערכים תזונתיים הוא עשיר בוויטמין C, באשלגן, בסידן, בברזל ובחומצות אמינו.

לתת לטבע לעזור

תוספי התזונה שאנו צורכים הם לא תרופות ולא מיועדים להחליף עזרה תרופתית במקרים של מחלות, אך הם יכולים לעזור למנוע חוסרים אשר עלולים להוביל לבעיות בריאותיות. את מה שאנו מחסירים מעצמנו בשל אורח החיים המערבי המהיר והמעובד, אנו יכולים לתת לטבע לעזור לנו ולספק את התוספים הנדרשים, כדי שלא יחסר לנו או לבני משפחתנו.

תוספי תזונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד