כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
"נפשי בשאלתי"

הפרשה המסעירה: המכתבים ששלח הגרי"מ שכטר לעדה החרדית

שני מכתבים בכתב ידו של הגה"צ רבי יעקב מאיר שכטר מגדולי מנהיגי ברסלב בהם הוא ממנה שלושה בוררים מתוך החסידות לתיווך השלום, מביאים היום לראשונה את כניסת 'העדה החרדית' לנושא הגבאים והמשפחה. 'בחדרי חרדים' חושף את הפרטים ואת המסמכים בפרסום ראשון 

הפרשה המסעירה: המכתבים ששלח הגרי"מ שכטר לעדה החרדית
הגרי"מ שכטר צילום: שוקי לרר

לאחר למעלה מחודשיים שבמהלכם מצוי הגאון הצדיק המפורסם רבי יעקב מאיר שכטר בן ה-92, זקן מנהיגי ברסלב ונערץ על רבבות חסידים בארץ ובעולם, בעיצומה של סערה מטלטלת שהתחילה עם מניעת כניסתם של בני משפחתו ונכדיו לביתו שבשכונת בית ישראל בירושלים על ידי הגבאים שגם מיהרו להעביר אותו לדירה ברחוב אור שמח בבית שמש ומבצע ההברחה באישון לילה באמצעות הנכדים שהעבירו אותו לדירה בשכונת שמואל הנביא בירושלים כשצוותות ממשטרת ירושלים ובית שמש מחפשים את הרב הנעלם בכל רחבי הארץ, והמשיכה בפריצה לדירות, מעצרים, תביעות, דיון בבית משפט ושלושה חברות אבטחה שמגנות עד לרגעים אלו על הבית המנוצר כשכל אחד מהצדדים המעורבים בסכסוך מטיל את האשמה על הצד השני והסוף לא נראה באופק – יתכן שהסאגה כולה תהיה תוך זמן קצר מאחורינו כשבית הדין של העדה החרדית בירושלים ממנה היום לראשונה שלושה בוררים מחסידות ברסלב לתווך את השלום וליישר את ההדורים.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי מי שהתניע מאחורי הקלעים את המהלך כולו הוא הגאון הצדיק רבי משה קרמר, מזקני מנהיגי חסידות ברסלב, נשיא מוסדות ברסלב על טהרת הקודש בירושלים ובבית שמש וידידו מנוער של הרב שכטר, שביקר בבוקרו של יום ראשון בשבוע זה במעונו של הרב יחד עם הגאון הרב נחמן זאב פראנק, תלמיד חכם ידוע בחסידות ברסלב ומי שאינו מזוהה עם אף אחד מהצדדים המסוכסכים, כשהם מבקשים מבני המשפחה להיסגר עם הרב ביחידות בחדרו ולשמוע את דעתו בפרשייה ללא כל השפעה חיצונית כלשהי.

אחד ממקורביו של הרב קרמר מספר ל'בחדרי חרדים' בשמו של הרב כי באותה פגישה שנמשכה למעלה משעה הבהיר להם הרב שכטר שהוא רוצה שישרור שלום בין הצדדים ומצפה שהרב פראנק יחד עם הרב נחמן גווירץ, עסקן ותיק ומוערך בחסידות ומנאמניהם של זקני החסידות, והרב יום טוב חשין, משפיע מפורסם בחסידות ובנו של הגאון המפורסם מרבני ישיבת מיר הרב צבי חשין, ייכנסו לעובי הקורה ויביאו את השלום המיוחל. להפתעתם ביקש הרב לכתוב בכתב ידו מכתב מינוי וייפוי כוח לשלושה הממוען לרבני בד"ץ העדה החרדית בירושלים כשהוא מציין את שמותיהם של השלושה ואת התקווה שהוא תולה בהם.

יצויין כי מספר ימים לפני כן פנו שני הצדדים המסוכסכים מיוזמתם לשלושה ובקשו מהם לשמש כמתווכים והשלושה אף קיימו שיחות משא ומתן לאורך שעות רבות עם כל אחד מהצדדים בנפרד כשהצדדים מביעים את שביעות רצונם מהתקדמות השיחות וההסכמות המשותפות בעיקרי העניינים שבמחלוקת אליהם כבר הספיקו להגיע, מידע שככל הנראה גם הגיע לידיעתו של הרב.

'בחדרי חרדים' מביא כאן את צילומו של המכתב ואת תמלולו המלא:

בס"ד יום א' פרשת שמות ט"ו טבת תשפ"ג ירושלים ת"ו

לכבוד הגאה"צ חברי הבד"ץ העדה"ח שליט"א

הנני בזאת למנות וליפות כוחם של ידידי נפשי הנכבדים יראי אלוקים אנשי אמת שונאי בצע העוסקים בצרכי ציבור באמונה רבות בשנים ה"ה הרה"ח ר' נחמן זאב פראנק שליט"א והרה"ח ר' יום טוב חשין שליט"א והרה"ח ר' נחמן צבי גווירץ שליט"א להכנס בעובי הקורה ולתווך השלום בין משפחתי שליט"א ובין הגבאים שליט"א לשביעת רצון שני הצדדים כיד ה' הטובה עליהם ויהי נועם ה' עליהם וחפץ ה' בידם יצליח

יעקב מאיר שכטר

המכתב הזה, כתוב וחתום בידו של הרב בן ה-92, מפליא בנדירותו כאשר מקורביו של הרב שכטר אומרים היום ל'בחדרי חרדים' כי מאז הגיעו של הרב לגבורות הוא ממעט לכתוב ומאז לא פורסם ממנו אף מכתב בכתב ידו באורך שכזה.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי באותו מעמד ביקש הרב שכטר מהרב קרמר שיוסיף אף הוא דברי חיזוק למינוי והרב קרמר אכן הוסיף על אתר את השורות הבאות:

בס"ד

הנני מצטרף לבקשת ידיד נפשי הרה"צ שליט"א למינוי הנ"ל והאמת והשלום אהבו

שמואל משה קרמר

מכאן והלאה מופיעה על הבמה אישיות בכירה נוספת שהובילה במרץ רב את המשך המהלכים עד למינויים של שלושת הבוררים הללו על ידי בית הדין של העדה החרדית הבוקר בירושלים. מדובר באחד מראשי חברי הנהלת העדה החרדית בירושלים ובעל הארגון "עונג שבת ויום טוב", ארגון החסד הגדול בעולם שמסייע לנזקקים ומחלק קמחא דפסחא בהיקף של עשרות מיליוני ₪ מדי שנה, הרב אפרים שטרן, מי שמקורב לרב שכטר מזה ארבעים שנה ואחד מהעסקנים הבכירים ביותר בציבור החרדי כולו.

ל'בחדרי חרדים' נודע שהרב שטרן הסביר לרב קרמר כי מבחינה פרוצדורלית קשה לבית הדין למצוא את הדרך להסדרת מינוי בוררות כאשר אף אחד מהצדדים טרם פנה לבית הדין, מציאות שהשתנתה יומיים לאחר מכן כאשר ללא שום קשר למכתבו של הרב שכטר לבית הדין החליט נציג צד הגבאים להעביר את התיק לבית הדין וחתם שטר בוררות כשהוא מצפה להזמנתו של הצד שכנגד. כעת נפתחה הדרך להעביר לבית הדין את מכתבו של הרב שכטר.

הרב שכטר, שהתעדכן לגבי הפרשייה ושמצב הסכסוך העגום מדיר שינה מעיניו כשהוא מייחל מעומק לבו לשלום בהקדם האפשרי, הטריח את עצמו וכתב, בכתב ידו, מכתב גלוי לב ומרטיט, לרב אפרים שטרן, כשמתוך השורות ומביניהם זועק רצונו העמוק של הרב לפתרון של שלום ותקוותו האיתנה כי השלושה שיקבלו "כח בית דין לשמש כבוררים מוסמכים בכל תוקף ועוז" אכן יובילו ל"שלום על ישראל".

המכתב מתפרסם כאן לראשונה.

בס"ד יום ד' פרשת שמות י"ח טבת תשפ"ג ירושלים ת"ו

לכבוד ידיד נפשי ראש וראשון לכל דבר שבקדושה ה"ה הרב החסיד המפואר רבי אפרים שטרן שליט"א.

נפשי בשאלתי אחר שידידי נאמן ביתי הרה"ח ר' יואל צבי ראטנבערג שליט"א חתם שטר בוררות להתדיין לפני הבד"ץ כדת של תורה.

נא ונא להוציא לפועל רצוני ששלושה ידידי נפשי הנכבדים שנקבתי בשמותם במכתבי להבד"ץ מיום א' שבוע זה יקבלו כח בית דין לשמש כבוררים מוסמכים בכל תוקף ועוז ועל פיהם יישק דבר ליישב ההדורים ושלום על ישראל

ידידך עוז

יעקב מאיר שכטער.

ואכן, כפי שנודע ל'בחדרי חרדים', הבוקר הופיע בפני בית הדין הגאון הצדיק הרב משה קרמר יחד עם הגאון הרב נחמן זאב פראנק כשהם מספרים לבית הדין על הפגישה עם הרב שכטר בתחילת השבוע ומוסרים לו את המכתב שנכתב ונחתם בפניהם כשיחד עמם מופיע הרב אפרים שטרן כשהוא מצויד במכתב האישי המיוחד במינו אותו העביר לו הרב יום לפני כן.

דייני בית הדין אישרו מיידית את המינוי של הרב שכטר כשהם מוסיפים וממריצים כי "הביד"ץ מבקשים מהם שישבו תיכף ומיד ויפה שעה אחת קודם לברר את הטעון בירור ולהשיב את השלום על מכונו ולמען כבוד תורה"ק וכבודו של הגה"צ שליט"א".

ל'בחדרי חרדים' לא נותר אלא לברך על היוזמה ולהצטרף לציפייתם של הרב שכטר יחד עם בית הדין העדה החרדית בירושלים לסיומה הטוב של הפרשייה שמטלטלת בחודשים האחרונים את הציבור החרדי מקצה לקצה.

בחדרי חרדים ימשיך לעקוב ולעדכן.

רבי יעקב מאיר שכטר הרב יעקב מאיר שכטר ברסלב העדה החרדית הרב משה קרמר הרב אפרים שטרן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד