כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
מאבק מול רוסיה ואיראן

האיחוד האירופי: "ישראל היא אחת השותפות הקרובות ביותר"

שר החוץ אלי כהן שוחח עם שרי החוץ של האיחוד האירופאי, קרואטיה, קפריסין וגואטמלה ועם הנציב העליון של האיחוד האירופי. "ישנם אתגרים של מלחמת התוקפנות האכזרית של רוסיה באוקראינה, כולל שיתוף הפעולה הצבאי של רוסיה עם איראן

האיחוד האירופי: "ישראל היא אחת השותפות הקרובות ביותר"
השר אלי כהן צילום: דוברות משרד החוץ

שר החוץ אלי כהן שוחח עם שר החוץ של קרואטיה גורדן גרליץ' ראדמן, והנציב העליון לנושאי מדיניות חוץ וביטחון של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, השר כהן הודה לבורל על הברכות לכניסתו לתפקיד וברך על ההתקדמות החיובית ביחסי האיחוד האירופי וישראל. השר כהן ציין את כינוס מועצת המקשרת בין מדינות שנערך באוקטובר, לראשונה מזה עשר שנים, כמהלך חשוב שמשקף את הדינמיות לטובה בקשר בין הצדדים. השר כהן הביע תקווה להמשך חיזוק הקשר בין ישראל לאיחוד האירופי במגוון תחומים.

בשיחה עם שר החוץ הקרואטי, הודה שר החוץ כהן לשר גרליץ' ראמדן על פעילותו לחיזוק הקשרים בין המדינות וברך אותו על כניסת קרואטיה החודש להסכם שנגן ולגוש האירו. שר החוץ כהן הביע הערכתו להתנגדות קרואטיה להחלטה הפלסטינית בנושא בית הדין הבינלאומי בהאג בעצרת הכללית. בנוסף התייחס שר החוץ כהן לפוטנציאל העצום להעמקת הקשר ושיתוף הפעולה בין ישראל לקרואטיה בתחומי המדע, החקלאות, האנרגיה, החדשנות והסייבר וכי חתימה קרובה על ההצהרה המשותפת בין שתי המדינות תהיה צעד משמעותי בכיוון זה.

השר כהן שוחח גם עם שר החוץ של קפריסין, יואניס קאסולידס ועם שר החוץ של גואטמלה מריו בוקארו. בשיחתו עם השר הקפריסאי קאסולידס אתמול, הדגיש שר החוץ כהן את היחסים הבילטראליים האסטרטגיים בין ישראל לקפריסין ואת חשיבות שיתוף הפעולה בתחום האנרגיה. שר החוץ כהן אמר לעמיתו מקפריסין כי ישראל רואה חשיבות רבה במשולש ישראל-קפריסין-יוון, ובכוונת ישראל להמשיך לקיים מפגשים ממשלתיים משולשים.

בשיחה שהתקיימה גם עם שר החוץ של גואטמלה הודה שר החוץ כהן לשר בוקארו על פועלו לחיזוק היחסים בין המדינות בעת כהונתו כשגריר בישראל עד שנת 2021. השר כהן אמר לעמיתו כי בישראל יש הערכה רבה לגואטמלה הן על תפקידה ההיסטורי המרכזי בהקמת מדינת ישראל והן על פתיחת שגרירות גואטמלה בירושלים בשנת 2018. שר החוץ כהן הבטיח לשר החוץ בוקארו כי גואטמלה תמשיך להיות מדינה מרכזית לשיתוף פעולה, סוכנות הסיוע הבינלאומי של מדינת ישראל והודה לשר החוץ של גואטמלה על שיתוף הפעולה של ממשלתו בסוגיית הטיפול בכת "לב טהור" שראשיה בכלא בארה"ב ורוב חברי הכת מפוזרים בעולם.

בשיחה עם ג'וזף בורל הנציג העליון של האיחוד האירופי, הביע בורל לבנות על המומנטום האחרון ביחסי האיחוד האירופי-ישראל, לאחר חידוש מועצת ההתאגדות באוקטובר לאחר הפסקה של עשר שנים, ומספר ביקורים בדרג גבוה לאחרונה. ישראל היא אחת השותפות הקרובות ביותר של האיחוד האירופי במזרח התיכון, וישנם מספר אתגרים גלובליים שאנו צריכים להתמודד איתם יחד, לא פחות מכך מלחמת התוקפנות האכזרית של רוסיה באוקראינה, כולל שיתוף הפעולה הצבאי של רוסיה עם איראן.

הנציב בירך על נורמליזציה של היחסים של ישראל עם מספר מדינות ערביות, חזר על נכונותו של האיחוד האירופי לתמוך בהתפתחות זו והביע תקווה כי תהיה לכך השפעה חיובית על תהליך השלום במזרח התיכון. הוא חזר על תמיכת האיחוד האירופי בפתרון שתי המדינות, ועל הצורך להחזיר אופק מדיני לפתרון הסכסוך. לאור ההתפתחויות הנוכחיות, נזכר גם עמדות ידועות של האיחוד האירופי לגבי הצורך להימנע מפעולות חד-צדדיות והביע דאגות עזות לגבי המספר הגבוה של פלסטינים הרוגים.

השניים סיכמו להיפגש בהזדמנות המוקדמת ביותר כדי להמשיך את הדיאלוג ביניהם באופן אישי, אולי בוועידת הביטחון של מינכן בפברואר. הנציב הזמין את השר כהן לבריסל.

האיחוד האירופי הנציבות האירופית אלי כהן ראש מחוז חקסיה רוסיה איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד