כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
משרד הכלכלה מציג

מדד ישראלי חדש יעודד בניית אזורי תעשייה בני קיימא

מדד חדש יגדיר אחריות סביבתית וחברתית לאזורי תעשייה בני קיימא ויותאם לסטנדרטים בינלאומיים | המדד יתמקד בתעשייה יצרנית ויתייחס לאזורי תעשייה חדשים, להרחבה של אזורי תעשייה קיימים ולהסבה של אזורי תעשייה קיימים

מדד ישראלי חדש יעודד בניית אזורי תעשייה בני קיימא
אילוסטרציה צילום: pexels

מינהל אזורי תעשייה במשרד הכלכלה והתעשייה והמועצה הישראלית לבנייה יצרו מדד ישראלי חדש לתכנון, פיתוח וניהול אזורי תעשייה בני קיימא, בשאיפה ליצור הגדרה של אזורי תעשייה בני קיימא ולפתח כלי מדידה שמותאמים למציאות הישראלית. 

המדד יתמקד בתעשייה יצרנית ויתייחס לאזורי תעשייה חדשים, להרחבה של אזורי תעשייה קיימים ולהסבה של אזורי תעשייה קיימים. הפרויקט לוקח בחשבון כי קידום קיימות בתעשייה דורש שינוי לא רק בתחום המדיניות, בכלים תכנוניים וברגולציה, אלא גם שינוי תודעה של כלל השחקנים בשדה התעשייה הישראלית. 

מה האתגר שהמדד פותר? 

על מנת לעמוד באמות מידה בינלאומיות מתקדמות לייצור, תעשיות ברחבי העולם ובישראל שפעילות בשוק הגלובלי, נדרשות לשלב היבטים של אחריות סביבתית וחברתית בפעילותן. עם זאת, מרבית אזורי התעשייה בישראל טרם הצליחו להתיישר עם מגמות בינלאומיות ולקדם צמיחה כלכלית במקביל לצמצום השפעות סביבתיות ברמת אזור התעשייה. 

בישראל ישנם כ–15 אלף מפעלים יצרניים, מתוכם כ–800 מפעלים בעלי השפעה סביבתית גבוהה שגוררת תנאים סביבתיים ברישיון העסק. כמחציתם מחויבים בדיווח של פליטות ושל זיהום למרשם פליטות לסביבה, המפעלים ממוקמים בכ–400 אזורי תעשייה הפזורים בכל רחבי הארץ.

בעשור האחרון סגרה מדינת ישראל את הפער מול המדינות המתקדמות בעולם בעזרת שורה של חוקים סביבתיים, שהעיקריים בהם חלים על המגזר התעשייתי. מגמה חיובית זו הובילה לשינוי בתפיסה הסביבתית בקרב הסקטור התעשייתי, אך היא גם יצרה, במקביל, נטל רגולטורי המייצר חסמים ואתגרים בהקמה וברישוי של מבני תעשייה, וכן באכיפה ובהטמעה של טכנולוגיות ירוקות.

דו"ח אזורי תעשייה בני קיימא המסכם את העבודה המשותפת, מציג מגמות בתעשייה בת קיימא ובתכנון איזורי תעשייה בני קיימא בארץ ובעולם, ומסכם את השלב הראשון בעבודה על המדד לאזורי תעשייה בני קיימא.

החזון המוביל את העבודה הנו כי אזורי תעשייה בני קיימא בישראל, יהיו אזורים גיאוגרפים יצרניים, המעוצבים לשרת היבטים סביבתיים, חברתיים וכלכליים ולצמצם את טביעת הרגל הסביבתית של התעשייה. אזורי תעשייה בני קיימא בישראל יגדירו מחדש את יחסי עיר-תעשייה-סביבה ויחברו בין צמיחה כלכלית לשמירה על הסביבה ורווחת העובד. 

במשרד הכלכלה מציגים 4 סיבות מדוע זה קריטי לקחת את התעשייה הישראלית לעידן הבא:

1. משבר האנרגיה ושינויי האקלים דופקים בדלת. הם באים יד ביד עם מיסי פחמן ורגולציה - והתעשייה הישראלית חייבת ליישר קו עם העולם כדי להמשיך ולייצא במחירים סבירים.

2. השינוי יבוא מלמטה - המפעלים והצרכנים. ככל שמחירי הסחורות עולים והמגמה צפויה להמשך, בכדי למתן מגמה זו ויש לייעל את פסי הייצור. 

3. הטבע שלנו בסכנה – יותר ויותר משאבים מתכלים בתהליכי ייצור ובתהליכי בנייה. קיימות בתעשייה תקטין את השימוש במשאבים טבעיים ותגן על טבע עירוני וסביבות מחייה צמחיה ובעלי חיים.

4. העתיד הוא בשותפות - אזור התעשייה הוא הבית של השותפות בין מפעלים, בין סקטורים, בין בני אדם ובין רעיונות וטכנולוגיות. המדד לוקח את השינוי מרמת המפעל לרמת האזור.

 

 

משרד הכלכלה בנייה אזור תעשייה מדד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד