י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"לא יהיה מי שיטפל בהם"

ההוצאה לפועל החליטה: בעל החוב לא ייכנס למאסר

רשם חדלות פרעון מלשכת ההוצאה לפועל בתל אביב, הורה על ביטול פקודת מאסר לתשלום חוב מזונות ועל הפחתת ריביות לחייב ששכל את זוגתו ונותר לטפל בשלושה ילדים קטנים | בהחלטה נכתב: "יש ספק אם ניתן בכלל להוציא פקודת מאסר לחייב כאשר הוא אב יחידני המטפל בשלושה קטינים חסרי ישע"

ההוצאה לפועל החליטה: בעל החוב לא ייכנס למאסר
אילוסטרציה צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

רשם חדלות הפרעון מלשכת ההוצאה לפועל בתל אביב, יניב דיין, הורה לאחרונה על ביטול פקודת מאסר לחייב שלא משלם מזונות וכן על הפחתת ריביות בתיקים שהתנהלו נגדו בהוצאה לפועל, בין היתר, בשל הנסיבות שנקלע אליהן החייב, ששכל את זוגתו ונותר לטפל בשלושה ילדים קטנים.

בהחלטה נאמר, כי נערך דיון במסגרת פקודה למאסר החייב עקב חוב במזונות ובמסגרת זו, הורה הרשם ביוזמתו, ובהתאם למצוות המחוקק, על קיום דיון מאוחד בסוגיית הפחתת רביות מטעמים מיוחדים בתיק האיחוד של החייב. הרשם ציין, כי "החייב איבד את זוגתו בחודש אוגוסט האחרון ונותר לבדו לטפל בשלושה ילדים בגילאים 10, 3 ושנה וחודשיים, וכי ברור שאין מקום לבצע את פקודת המאסר. הרשם קבע, כי צריך לתת שהות לחייב על מנת לפעול מול בית המשפט לענייני משפחה על מנת להפחית את דמי המזונות ובכלל לשקול להימנע מהוצאת פקודות מאסר בשנה הקרובה. ובכלל יש ספק אם ניתן בכלל להוציא פקודת מאסר לחייב כאשר הוא אב יחידני המטפל בשלושה קטינים חסרי ישע ולא יהיה מי שיטפל בהם שעה שימצא במאסר".

עוד ציין הרשם, כי מלבד תיק המזונות לחייב תיקים פרטניים נוספים, וכי הוא מורה על דיון מאוחד בשאלה של הפחתת הריביות בהתאם לסעיף 81א4, והזוכים יתנו תגובתם בתוך 20 ימים. 

בדיון ההמשך פירט הרשם את התיקים הנוספים המתנהלים נגד החייב. "לחייב 5 תיקים, מהם 4 כלולים בתיק האיחוד (התיק בגין חוב מזונות אינו כלול בדיון זה). סך החובות בתיק האיחוד עומד על 61,774 ש"ח. סך החובות בפתיחה (כולל שכר טרחה א' ואגרה) בתיקים אלו עומד על כ- 13,350 ש"ח, וסך החובות בעילה עומד על כ- 4,250 ש"ח. במצבת תיקי החייב הכלולים בתיק האיחוד, שלושה תיקים נפתחו נגדו בשנים 2006-2007, ותיק נוסף בשנת 2016.

כיום, החייב עובד בחברה לפינוי אשפה ומשתכר בסך של כ- 6,000 ש"ח בחודש. נוסף על הכנסתו מעבודתו, מקבל החייב קצבת שארים בסך של 3,000 ₪".

הרשם ציין במסגרת ההכרעה, כי לאחר שעיין בנתוני התיק, בנסיבותיו של החייב וכן לאור השינוי במגמה בסוגיית ריבית הפיגורים, הוא סבור שהטעמים השונים בתיק זה מצטברים לכדי טעמים מיוחדים בגינם יש להפחית את הריביות הנצברות בתיק. בין הטעמים המיוחדים שפורטו בהחלטת הרשם, העובדה שחלקו הארי של החוב בתיק נובע מריביות שנצטברו זה שנים רבות. "סך חובות העילה, בתיקים שבאיחוד, עומד על סך של 4,251 ש"ח, המהווה 6.9% מגובה החובות בתיק כיום. סך החובות בפתיחה עומד על 13,350 ש"ח, המהווה 22% מגובה החובות בתיק כיום". טעם נוסף הוא העובדה שמדובר בתיקים ישנים. "התיק החדש ביותר בתיק האיחוד נפתח לפני למעלה משש שנים, בשנת 2016. 

שלושת התיקים הנוספים בתיק האיחוד ישנים מאוד ונפתחו לפני למעלה מחמש-עשרה שנים, בשנים 2006-2007. טעם נוסף הוא שינוי נסיבות מהותי במצבו של החייב, שאינו נתון לשליטתו. "זוגתו של החייב נפטרה לאחרונה ועקב כך החייב מגדל בגפו 3 ילדים קטינים, אחד מהם בן כ- שנה. נוסף לכך, לחייב שני ילדים נוספים (מלפני הגירושין) ועומד לו חוב מזונות. 

החייב ציין שהוא גם דואג לבתה של זוגתו המנוחה, שאינה בתו הביולוגית. בנסיבות קשות אלו, שנכפו על החייב ואינן בשליטתו, על החייב לשאת בנטל כבד זה באמצעות השתכרותו הנמוכה מעבודתו בפינוי אשפה ומקצבת שארים. החייב עושה ככל שביכולתו לעמוד בנטל...".

העובדה שחל שינוי מגמה ביחס לריבית הפיגורים מהווה אף היא טעם מיוחד כאמור בהחלטה "השינוי נועד להפחית את ריבית הפיגורים הקיימת, להדגיש את התכלית של הטלת ריבית פיגורים ככלי לתמרץ את החייבים לשלם חובותיהם, ולתעדפה על פני פיצוי הזוכים או הענשת החייבים".

בסיום החלטתו ציין הרשם, כי קצב לזוכים מועד למתן תגובתם בתוך 20 ימים, אולם אלה לא המציאו תגובתם במועד הנקוב, ואף טרם התקבלה תגובתם בעת כתיבת שורות אלה. בשל כך, הוא מורה על הפחתת הריביות בתיקי החייב הכלולים בתיק האיחוד, באופן שבו החייב ישלם לידי הזוכים מלוא סכום החוב בפתיחה, בסך של 13,350 ש"ח.

 

בעלי חובות מזונות תשלומים ריבית מאסר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד