כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
כאבים מייסרים

קנאביס רפואי: הכירו את הצמח בעל הפוטנציאל לגבור על תאים סרטניים

ההתמודדות עם מחלת הסרטן עלולה להעביר את החולה כאבים מייסרים, מועקות גופניות ואי נוחות המשפיעה על הגוף והנפש - אך בזה לא תמה הגזירה. גם התרופות ותהליכי הטיפול היעילים שמוכרים כעת להתמודדות עם סרטן עלולים לעורר תופעות לוואי פיזיות כמו תחושות אי נוחות, בחילות והקאות ואפילו אובדן תיאבון. למרבה המזל, קנאביס רפואי יכול להציע מזור לתופעות הלוואי הנ״ל והוא משתלב בקלות במסלול הטיפולי ללא התנגשות עם מרבית התרופות האונקולוגיות המקובלות כיום

קנאביס רפואי: הכירו את הצמח בעל הפוטנציאל לגבור על תאים סרטניים
צמח הקנאביס צילום: FREEPIK

הרבה תגליות שנעשו בנוגע לצמח הקנאביס מעידות על יישומיו הפוטנציאליים בהתמודדות עם מחלת הסרטן. ראשית, טיפול בקנאביס רפואי יכול להקל על כאבים ומועקות הנוצרות מסוגים שונים של סרטן, כמו גם מתופעות הלוואי הנפוצות לאחר טיפולים אונקולוגיים דוגמת כימותרפיה. יתרה מכך, מחקרים מעידים כעת כי הרכיבים הפעילים בקנאביס רפואי לא רק מחזיקים בפוטנציאל לשכך, אלא אפילו להאט או לחסל תאים סרטניים.

למרות מעמדו החוקי של צמח הקנאביס, משרד הבריאות מאשר את השימוש בו למטרות רפואיות, לרבות בתופעות הלוואי הנובעות מטיפולים במחלת הסרטן. הסיבה לכך נובעת מהפוטנציאל הממשי של המרכיבים הפעילים בקנאביס הרפואי להקל על כאבים, בחילות, הקאות, אובדן תיאבון ותופעות לוואי נוספות הנפוצות בזמן התמודדות עם סרטן או בתגובה לטיפולים אונקולוגיים המתלווים אליו, דוגמת כימותרפיה, רדיותרפיה, טיפולים ביולוגיים וכדומה. 

כאמור, קנאביס רפואי בהחלט מחזיק בפוטנציאל לסייע בהתמודדות עם אתגרים אונקולוגיים בשילוב עם תכניות הטיפול והקווים התרופתיים המקובלים - אך כאן לא תמה העזרה שהצמח הזה יכול להציע. מחקרים עדכניים שאספו נתונים מרחבי העולם מראים כי המרכיבים הפעילים בצמח הקנאביס מחזיקים בפוטנציאל לפגוע ולהאט את התפתחותם של גידולים סרטניים בבעלי חיים ובבני אדם.

לחצו כאן למעבר לאתר פיס נטוראל ותלמדו עוד על קנאביס רפואי>>>

האתגר הפיזי, האתגר הנפשי

מזה עשרות שנים שאנו רואים עדויות ומחקרים רפואיים על הפוטנציאל של הטיפול בקנאביס רפואי להקל על התסמינים ולשפר את איכות חייהם של המתמודדים עם מחלת הסרטן והטיפול בה בזכות הקשר הייחודי של הרכיבים הפעילים עם מערכת העצבים האנדוקנבינואידית בגופנו והשפעתם על תאים סרטניים. האתגרים המוכרים לרוב החולים עולים סביב התמודדות עם כאב, מועקה ומוגבלות פיזית, אך החיים עם מחלת הסרטן ותהליך הטיפול בה יכולים לעורר גם לחצים נפשיים המשפיעים על החולים וסביבתם - וכאן קנאביס רפואי נכנס לתמונה.

בנוסף לאתגר הפיזי העצום, אבחון סרטני והתמודדות עם מסע הטיפולים המפרך בה יכול להביא לחייו של אדם אתגרים נפשיים דוגמת פרקי דיכאון, חרדה ואפילו קשיים בשינה - תופעות שיכולות להשפיע ולפגוע בקצב הטיפול וההחלמה. בשילוב עם ערוצי טיפול קונבנציונליים קנאביס רפואי לא רק נושא בפוטנציאל להקל על המניפה הרחבה של הסימפטומים הפיזיים שמחלת הסרטן יכולה להציב, אלא גם לסייע בהתמודדות הנפשית המאפיינת את התהליך, מה שמסייע לחולים רבים להחזיר תחושת סוכנות וריבונות על עצמם ורוחם.

קנאביס רפואי כעזר טיפולי

כאמור, ההתמודדות עם מחלת הסרטן עלולה להעביר את החולה כאבים מייסרים, מועקות גופניות ואי נוחות המשפיעה על הגוף והנפש - אך בזה לא תמה הגזירה. גם התרופות ותהליכי הטיפול היעילים שמוכרים כעת להתמודדות עם סרטן עלולים לעורר תופעות לוואי פיזיות כמו תחושות אי נוחות, בחילות והקאות, תשישות חריפה, כאבים חוזרים ואפילו אובדן תיאבון. למרבה המזל, קנאביס רפואי יכול להציע מזור לתופעות הלוואי הנ״ל והוא משתלב בקלות במסלול הטיפולי ללא התנגשות עם מרבית התרופות האונקולוגיות המקובלות כיום.

קנאביס רפואי לא יכול להחליף בינתיים את הטיפול הקונבנציונלי, אך שילובו כעזר טיפולי בהתמודדות החולה עם מחלת הסרטן יכולה לספק פוטנציאל לשפר את איכות חייהם ולהקל על מטופלים המתמודדים עם תופעות לוואי הנובעות מהמחלה עצמה, מהתרופות או מתהליכי רדיותרפיה, כימותרפיה וכדומה. בהתאם ובדומה לנהלים במדינות עם תכנית קנאביס רפואי מסביב לעולם, גם משרד הבריאות הישראלי התווה את זכותם של חולים אונקולוגיים והמיועדים לעבור תהליכי רדיותרפיה, כימותרפיה וכדומה לקבל רישיון לשימוש בתרופה.

תרופה פוטנציאלית לסרטן?

אם נסכם - השימוש בקנאביס רפואי מציע פוטנציאל לשיכוך כאבים ושיפור באיכות חייהם של המתמודדים עם מחלת הסרטן, אבל למעשה בזה לא תם הסיפור. מחקרים על בעלי חיים ובני אדם מראים שטיפולי הקרנה המשולבים עם יישום קנאביס רפואי ברקמות החולות יכול להאט ואף למנוע לחלוטין את התפתחותם של סוגים מסוימים של סרטן - ביניהם סרטן השד.

פרופסור דדי מאירי מהפקולטה לביולוגיה בטכניון ומי שעמד בראש המחקר הקנבינואידי בישראל מסביר לעיתונאית לינוי בר גפן בראיון לפודקאסט ״זמן קנאביס״ של חברת פיס נטורלס - Peace Naturals את הדברים הבאים: ״בלוקמיה ובסרטן השד עשינו סריקות רחבות על מאות סוגים רבים של צמחי קנאביס מול סוגים שונים של סרטן, והצלחנו למצוא איזה זנים עובדים הכי טוב על סוגים מסוימים של לוקמיה וסרטן השד, ובסופו של דבר לבודד את המולקולות הבודדות ולהבין את המכניזם שלהם״.

הניסויים של דדי מאירי ושל מדענים נוספים מסביב לעולם מצביעים שוב ושוב על כך שקנבינואידים מסויימים יכולים לגרום לתאים סרטניים ספציפיים להתחיל להשמיד את עצמם או להתפרק. אבל עדיין לא לגמרי ברור אילו רכיבים, אילו תאים - ואיך ניתן לשנע אותם למוקד הגידול.

לכן, המחקרים הרפואיים עדיין לא יודעים להעריך מתי ואם בכלל ניתן יהיה לשלב מוצרי קנאביס רפואי כאמצעי מונע או נוגד סרטן, אך התגליות כעת מצביעות על כך שלצמח אכן ישנו פוטנציאל אנטי סרטני שאת היישום שלו אנו מתחילים לפענח. עם זאת, למרות שלעת עתה אנחנו עוד לא יכולים לקרוא לקנאביס רפואי ״תרופה לסרטן״ בביטחון מלא, יש הרבה תועלת פוטנציאלית שהצמח יכול להציע לחולים ולמתמודדים עם אבחונים אונקולוגיים ספציפיים.

אורגני, בטוח לשימוש ויעיל

קשה להתעלם מהתועלת שקנאביס רפואי יכול להביא לחולי סרטן ומטופלים אונקולוגיים - הוא משכך כאבים, מחליש התקפי בחילות והקאות, מעודד תיאבון, מרומם מצב רוח חיובי וחיוני, מקל על הירדמות בנוסף לעוד רשימה ארוכה של תועלות פוטנציאליות. נוסף על כל זה וחשוב מכל - קנאביס רפואי הינו אמצעי טיפולי אורגני המופק מן הצומח ולמרות שיש לו תופעות לוואי קלות לכשעצמו, הוא משתלב באופן בטוח עם מרבית התרופות שנרשמות לחולי סרטן ומטופלים אונקולוגיים.

טיפול בקנאביס רפואי יכול לסייע לחולים אונקולוגיים לצלוח את הטיפול וההתמודדות עם המחלה בקלות, ביעילות ועם הרבה פחות סבל. למעשה, מחקרים רפואיים ועדויות מטופלים מאששות זאת כבר עשרות שנים: לשילובו של קנאביס רפואי במקביל לטיפולי האונקולוגיים הקונבנציונליים יש פוטנציאל להקל הן על המכאובים שמעוררת מחלת הסרטן לסוגיה השונים והן על תופעות הלוואי הקשות שיכולות להתעורר לאחר הטיפולים האגרסיביים הדרושים כדי לנצח אותה. כל זאת יחד עם האופי האנטי - סרטני שיש לרכיביו הפעיליים הייחודיים הופכים את צמח הקנאביס לכלי מומלץ בחגורת הכלים הנדרשת להתמודדות עם מחלת הסרטן.

לחצו כאן למעבר לאתר פיס נטוראל ותלמדו עוד על קנאביס רפואי>>>

קנאביס רפואי סרטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד