כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024
ברקע קידום הרפורמות

הסקר השנתי: אמון הציבור נמצא בשיא השפל

ברקע המהפכה המשפטית שמוביל שר המשפטים יריב לוין, ביהמ"ש העליון נמצא בשפל מבחינת אמון הציבור שרק 42% ממנו מביע בו אמון | למרות התוצאות המובהקות בבחירות, המפלגות נמצאות בתחתית אמון הציבור עם תשעה אחוזים בלבד 

הסקר השנתי: אמון הציבור נמצא בשיא השפל
אילוסטרציה צילום: דוברות הרשות השופטת

המכון הישראלי לדמוקרטיה פרסם היום (ראשון) את מדד הדמוקרטיה הישראלית לשנת 2022  שממנו עולה כי אמון הציבור בבית המשפט העליון בשנת 2022 נמצא בשפל. האמונה בו עומדת על 42% מהציבור, כשהתקשורת עם 23%, ומתחתם הכנסת עם 18% והמפלגות עם תשעה אחוזים.

לעומת זאת, אמון הציבור בגופים אחרים עלה. צה"ל קיבל 85% מאמון הציבור ונשיא המדינה זכה ל-62%. בבחינה של אמון הציבור במוסדות באופן כללי, עלה כי 33% מכלל האזרחים נותנים בו אמון, כמעט מחצית מלפני כעשור, בו עמד על 61%.

נתונים מרכזיים נוספים שפורסמו בדוח היו כי 86% מהיהודים גאים בהיותם ישראלים, נתון שנשאר יציב בשני העשורים האחרונים. נתון נוסף, שמתקשר לרפורמה המשפטית, הוא כי 46% מהציבור סבור כי עיקרון הפרדת הרשויות אינו נשמר מספיק.

במסגרת הרפורמה שמתכנן שר המשפטים יריב לוין צפויה הסדרה של פסילת חוקים ופסקת ההתגברות, ביטול "עילת הסבירות" של בג"ץ, שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ושינוי מעמדם של היועצים המשפטיים. חקיקת הרפורמה תתחיל בעוד כשבוע ותהיה לי קדימות על פני כל חקיקה של הקואליציה.

נשיא המדינה יצחק הרצוג הגיב לנתונים ואמר: "אני מודאג מאד משלושה הנתונים שנמצאים בדו"ח: היחלשות הסולידריות בישראל, ערעור תחושת השייכות למדינה, והירידה במידת האופטימיות באשר למצבנו. אלה נתונים קשים שמצטרפים לעוד חלקים בדו"ח שמשקפים את המתחים הפנימיים בתוכנו. במילים אחרות - הלכידות שלנו נחלשת, וחייבים לעשות הכול כדי לבנות אותה מחדש".

המכון הישראלי לדמוקרטיה אמון הציבור סקר דעת קהל יצחק הרצוג בית המשפט העליון הכנסת מפלגות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד