כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

להתמגן ולהוזיל מחירים: זה הזמן לתמ"א 38

עו"ד מנחם מושקוביץ מציע להרוויח 2 ציפורים במכה: קידום מאסיבי של תמ"א 38 יספק מיגון מטילים ויוזיל את מחירי הדירות

להתמגן ולהוזיל מחירים: זה הזמן לתמ"א 38

דומה שמעולם לא היה זמן מתאים והזדמנות יותר מאשר עכשיו, לקידום משמעותי של "תכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה", או השגורה בפי העם בשם: תמ"א 38.

כמעט כל ערי ישראל עומדות בשבועות האחרונים מול מטחי הטילים של החמאס, אלא שכל עיר מתמודדת בצורה שונה. אם בערים החדשות, שהן מועטות באופן יחסי, יש את הממ"דים בכל דירה, הרי שבמרבית הערים, נאלצים התושבים להסתפק במקלטים מיושנים, שבמרבית המקרים גם לא מתוחזקים כראוי, ומשכך, אף מאבדים את האפקטיביות שלהם, שלא לדבר על פרקי הזמן הקצרים הניתנים כהתראה, דבר שמוציא מכלל אפשרות לרוץ לממ"ד מקומה שניה... כאשר המקלט משמש כחדר אחסון במקרה הטוב וכחדר של המנקה במקרה הפחות טוב והוא נמצא בתחתית הבניין.

על פי נתוני פיקוד העורף שנחשפו השבוע בדיון בכנסת, ל-27% מתושבי ישראל אין כלל מיגון באזור מגוריהם! ובימים אלה כאשר כל מדינת ישראל מטווחת בטילים - התוצאה היא שהדיירים נאלצים למצוא פתרונות מיגון בצורה עצמאית. משפחות שלמות שחיות בבניינים כאלו נותרות ללא פתרון ראוי, אלא אם כן יבנו ממ"ד על חשבונן - בעלויות שלעתים עשויות להגיע לעשרות עד מאות אלפי שקלים, עבור הביצוע והמיסוי הנלווה.

בדיקה מעלה כי עלויות בניית ממ"ד או חיזוק חדר באופן עצמאי יכולות להגיע לכ-80 אלף שקל. עלויות כלכליות בהיקף זה בלתי אפשריות לאלפי אזרחים אשר ידם אינה משגת למיגון ראוי או לפתרון ראוי אחר, להוספת מרחבים מוגנים מפני טילים ורקטות. הגדיל לעשות ח"כ יעקב אשר, שהעלה הצעת חוק מבריקה שבמסגרתה תינתן הטבה של 0% מע"מ גם לבניית חדרי ממ"ד מה שיעודד את המשפחות שאינן מוגנות לבנות חדרי ממ"ד, אך ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה את ההצעה זו, מטעמים לא מובנים.

אז מה, שנתייאש? ממש לא! יש לכך פתרון מושלם: תמ"א 38.

הגיע הזמן שהמדינה תשקיע את כל המשאבים בקידום תכנית זו, ובכך תאפשר לכל תושבי ישראל למגן את עצמם באופן תקני. אם עד היום, מספר המבנים בכל הארץ שעברו את התהליך המדובר, הגיע לכדי מאה בלבד, זה הזמן לבצע זאת באופן רוחבי, בכל הארץ, ובצורה שתקיף את כל רבדי האוכלוסייה.

קידום תמ"א 38 לא רק משביח את ערך הדירה. בהפעלת התוכנית, מחויבים הקבלנים לשיפורי מיגון שונים ומגוונים בהתאם לפרויקט, על פי הנחיות של פיקוד העורף, ובדרך כלל מוסיפים חדרי ממ"ד לאותם בניינים.

בכך כאמור תיפתר עוד בעיה. מלבד צפיפות הדיור, שיפור פני הבניין וחזית הבניין, השבחת הנכס והגדלתו וכו', נמצאנו פטורים מבעיית המיגון. הבעיה היא, לצערנו, הביורוקרטיה האפורה, שמקשה בכל דרך על קידום פרויקטים.

כדי למנוע זאת, יש צורך לאומי להקים באופן מידי ועדה בעלת סמכויות שתבחן את כל החסמים שקיימים בפרויקט מבורך זה, שכן המצב הנוכחי, בו מספר כה מועט של מבנים השתתף בפרויקט, הוא בלתי ראוי ובלתי מקובל. בנוסף לעניין החיזוק של הנכס - בניית והוספת אלפי יחידות דיור במסגרת תמ"א 38 יעזרו במקצת במצוקת הדיור הקשה השוררת בישראל, ויורידו את מחירי הדירות, וכך גם נחסוך בעלויות של אלפי חדרי ממ"ד.

עו"ד מנחם מושקוביץ מתמחה בתכנון, בנייה ומקרקעין; מבעלי משרד עו"ד מושקוביץ ושות'
מיגון פרויקט מקלט ממד תמא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד