כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

משבר חסידי: 200 בחורים מבוגרים ללא ישיבה

פרסום ראשון: בכמה ישיבות חסידיות הודיעו לבחורי ה'קיבוץ' כי עליהם לעזוב, ויותר מ-200 בחורים נתקעו ללא ישיבה

ישיבת אורייתא. צילום ארכיון
ישיבת אורייתא. צילום ארכיון

‏המשבר הגדול בתולדות עולם הישיבות החסידי: נכון לסוף זמן קיץ תשע"ד - למעלה מ-200 בחורים עדיין לא יודעים באיזו ישיבה ילמדו ב'זמן אלול' הקרוב.

מדובר בבחורים מגיל 19 ומעלה, הנחשבים לבחורים מבוגרים בישיבות החסידיות, והצוות הרוחני של הישיבה אין בכוחו להתמודד עמם. בשל כך, התקבלה החלטה בכמה מהישיבות להודיע לבחורי הקיבוץ [שיעור ד' ומעלה] כי יחפשו לעצמם מקום לימודים חלופי.

מבדיקת 'בחדרי חרדים' עולה כי הישיבות שביצעו את ההחלטה הם ישיבות סאדיגורה, באבוב ומכנובקא בבני ברק, ערלוי בירושלים ופיטסבורג באשדוד.

ישיבה שנסגרה באופן סופי היא ישיבת סוכוטשוב בירושלים, וכך למעלה מחמישים בחורים נוספים נותרו ללא מקום לימוד לזמן הבא.

הבעיה חמורה שבעתיים מכיוון שאין מסגרות לימוד מספיקות עבור בחורים בשכבת הגיל המדוברת, כמו ישיבת 'אורייתא' שנועדה לבחורים מהסוג הזה, נפתחה במיוחד לגיל הזה והיא מלאה עד אפס מקום.

איש חינוך חסידי מסביר ל'בחדרי חרדים' את הבעיה. לדבריו, "צריך להבין, הורי הבחורים נמצאים במצב קשה מאוד כשרואים שבנם שמעוכב קצת בשידוכים מכל סיבה שלא תהיה - אין לו מסגרת מתאימה. אין עם מי לדבר‏, לא כולם יכולים לפתוח ישיבה כמו אורייתא, זה הוצאה ענקית ואין מי שירים את הכפפה".

"גם הקבוצה החסידית בישיבת מיר בירושלים מלאה עד אפס מקום, אני למשל מכיר קבוצה גדולה של בחורים ששומעים שיעורים מידי יום בישיבה, כך שגם כשהם כבר בגיל מבוגר הם נשארים במסגרת ישיבתית, אך הביקוש גדול ואין היצע".

"חשוב לציין שבישיבות כמו טשעבין, רחמסטריווקא, חיי משה ועמלה של תורה לא עושים לבחורים המבוגרים כלום", הוא מציין, אך מביע חשש: "זו תופעה שיכולה להתפתח והנגע הוא מסוכן".

הורים לבחורים עמם שוחחנו מתריעים כי "זה יכול להיות סכנה רוחנית לילדים שלנו. קשה להבין את אותם אנשי צוות בישיבה שלא מעוניינים לטפל בבחורים. פשוט אין עם מי לדבר, הם מחפשים חיים קלים".

בחסידות בעלזא למשל הלכו לקראת הבחורים המבוגרים ופתחו את ישיבת 'ברכת אהרן בשכונת גבעת שאול בירושלים, גם בחסידות ויז'ניץ פתח האדמו"ר את ישיבת 'מתיבתא' של הרב נחמן מנדל שהצילה עשרות בחורים מבוגרים בחסידות.
משבר ישיבות בחורים הורים חסידי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד