כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
"אתה חי בסרט"

הרפורמה המשפטית: דיון סוער בוועדת חוקה של הכנסת

ועדת חוקה של הכנסת התכנסה לדיון על הצעת חוק היועמ"שים. חברי הכנסת של האופוזיציה התפרצו לדבריו של יושב ראש הוועדה והקשו על ניהולה. גוטליב תקפה את הייעוץ המשפטי

הרפורמה המשפטית: דיון סוער בוועדת חוקה של הכנסת
שמחה רוטמן צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ועדת חוקה, חוק ומשפט בראשות חה"כ שמחה רוטמן התכנסה הבוקר (שני) לדיון על הצעת חוק היועמ"שים. על פי הצעת החוק, שר לא יהיה מחויב לפעול על פי הנחיות היועץ, ותפקיד היועץ המשפטי במשרדי הממשלה יהפכו למשרות אמון. כמו כן יוכל השר לבחור עו"ד פרטי שייצג אותו בבג"ץ אם יחפוץ בכך.

מיד בתחילת הדיון התפרצו חברי הכנסת של האופוזיציה לדבריו של יושב ראש הוועדה והקשו על ניהולה. חלק מחברי האופוזיציה מתחו ביקורת על היו"ר רוטמן שהגיש להם הצעת החוק שגיבש לבדו תוך התעלמות מהייעוץ המשפטי של הוועדה.

במקביל, במהלך הדיון תקפה חברת הכנסת טלי גוטליב (הליכוד) את הייעוץ המשפטי של הכנסת וספגה מתקפה מצד חברי הקואליציה. גוטליב שאלה: "באיזו תעוזה אתם מעיזים לנסח מכתב ליו"ר הוועדה שבה אתם כותבים שסקירת המצב המשפטי שהוא נותן לא מדויקת?". חה"כ ינון אזולאי (ש"ס) העיר על דבריה של גוטליב וניסה לטעון כי היועצים המשפטיים של הכנסת עובדים בשביל חברי הכנסת, אך גוטליב דחתה את דבריו והבהירה: "אל תחנך אותי! אתה חי בסרט. הם הגנו עליך? הם הגנו על חוק דרעי? אני הגנתי על חוק דרעי".

לאחר המתקפה של גוטליב הגיבה היועצת המשפטית לכנסת שגית אפק הגיבה ואמרה: "המטרה של מיסוד ייעוץ משפטי לכנסת הייתה לחזק את עצמאותה של הכנסת, במובן הזה שלחברי הכנסת יהיה ייעוץ משפטי אובייקטיבי, ענייני, שיחזק את המעמד שלה לא רק בתוך הבית הזה - אלא גם ביחס לרשות המבצעת והשופטת".

אפק הוסיפה: "באותם ימים שהדבר נחקק אחד המשפטים שנאמרו היו דבריו של הנשיא לשעבר וחבר הכנסת לשעבר ריבלין שאמר שייתכן שהיועץ המשפטי לעתים יטעה, אבל במקום שבו יש מרכבת כוחות פוליטית, זה מושך זה לכיוונו של זה, חשוב שיהיה אדם אחד בבית הזה שהוא יהיה ללא פניות, ייתן ייעוץ אובייקטיבי, ישמור על כללי המשחק. וגם אם לעתם ייתן לנו פרשנות משפטית כזו או אחרת, אנחנו נדע שזה יהיה מהמקום הנקי והאובייקטיבי ביותר".

שמחה רוטמן שגית אפיק טלי גוטליב ועדת חוקה חוק ומשפט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד