י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

לומדים ערבית בשביל העסקים: היום יותר מתמיד

מאז הסכמי אברהם נכנסו לתוקף בספטמבר 2020 היחסים בין מדינת ישראל לכמה מהמדינות הערביות המובילות בעולם התחממו ונעשו רשמיים. מדובר על מדינות כמו איחוד האמירויות ובחריין, וכפי שכולנו יודעים בעתיד צפויות עוד מדינות להיכנס תחת מטריית הסכמים אלו. ההסכמים מהווים פריצת דרך בעבור העולם העסקי וזאת בשל ההזדמנויות הכלכליות העצומות שטמונות בקשרים עם מדינות אלו. אבל בעוד העתיד אומנם נראה ורוד, אנשי עסקים רבים מגלים שללא ידיעת השפה הערבית אין באפשרותם להתקדם. לכן, עכשיו יותר מתמיד זה הזמן ללמוד ערבית.

לומדים ערבית בשביל העסקים: היום יותר מתמיד
לימוד ערבית צילום: FREEPIK

בשנה הראשונה להסכמי אברהם היקף הסחר בין ישראל לאיחוד האמירויות זינק ב – 483% והיקף הסחר כולו הסתכם בשנת 2021 לכדי 3.7 מיליארד שקלים. הגידול העצום הזה הביא לכך שהיקף הסחר היווה באותה שנה כ – 0.8% מסך כל סחר החוץ של מדינת ישראל. בניגוד למה שנהוג היה לחשוב, עולם העסקים הערבי שנפתח בפנינו לא מסתכם רק בנפט אלא הוא חולש על מגוון של תעשיות ותחומים החל בפינטק, ביטחון ואנרגיה חלופית ועד יהלומים ותיירות. אבל כדי שהעסק שלכם יוכל להתחיל ולהרוויח מהשוק הערבי, אתם חייבים ללמוד ערבית. אומנם כ – 80% מהאוכלוסייה הם נתינים זרים שוודאי דוברים אנגלית, אך בעלי השליטה בתעשיות המרכזיות הם תושבי המקום אשר כחלק מהתרבות העסקית הנפוצה מצפים ששותפיהם ידעו לדבר ערבית ברמה מסוימת. אם אתם מעוניינים להתחיל לפתח קשרים עסקיים עם העולם הערבי, עכשיו זה הזמן הטוב ביותר לברר איפה לומדים ערבית.

לומדים ערבית בקלות – האם לימוד ערבית עסקית זה קשה?

כדי להבין עד כמה קשה ללמוד ערבית פנינו למר רונן דוד אשר הקים את האולפן ללימודי ערבית ואף פיקד עליו בטרם עזב את גופי הביטחון ופנה למגזר הפרטי בהקימו את בית הספר ללימודי ערבית – המדרשה לערבית וביטחון  (ראה אתר: ha-midrasha.co.il ). רונן הוא דובר ערבית כשפת אם ובעברו ניסיון מקצועי של יותר מ – 25 שנה בתחום לימודי השפה והתרבות הערבית. רונן הכשיר דורות של אנשי מערכת הביטחון ולימד אותם את רזי השפה הערבית על בוריה. כיום, כאמור, הוא עוסק במגזר הפרטי ובין היתר היה מאנשי המקצוע הבכירים שליוו את הפקת "פאודה" בכל הקשור לשפה הערבית.

"גם העברית וגם הערבית הן שפות שמיות שקרובות זו לזו במבנה השפה ובאוצר המילים. לשפה הערבית יש השפעה עצומה על השפה העברית כבר מימי הביניים, ועד היום אפשר למצוא דוגמאות רבות לכך. שתי השפות האלו צמחו והתפתחו בסמיכות לאורך מאות של שנים ורק בעשורים האחרונים החלה ההתרחקות שאנו רואים כיום. אבל למרות ההתרחקות הזו, המרחק הוא עדיין קטן ולכן לדוברי העברית יש יתרון עצום בכל הקשור ללימודי ערבית".

"הרבה מאלו שלומדים ערבית אצלנו מגיעים כיום בשל צורך עסקי כזה או אחר. לימודי הערבית העסקית משלבים בין לימודי השפה לבין לימודי התרבות והמחוות העסקיות. מעבר לצורך לדעת לדבר ערבית, חלק מכללי המשחק בעולם העסקים האמירתי למשל כוללים חלופת ברכות ובניית אמון בין הצדדים עוד לפני שמתחילים לדבר עסקים. לחלק של השיחה יש חשיבות רבה בתרבות הערבית ולמעשה זהו אחד החלקים המהותיים ביותר שיכולים להכריע את העסקה הנרקמת. לנו הישראלים יש יתרון עצום על פני העמים האחרים בשל הקרבה העצומה שיש לעברית ולערבית והידע המקדים שיש לנו עם ביטויים בערבית, ועוד יותר מכך היכולת שלנו לבטא את ההגיות ואת העיצורים בצורה ברורה ונאותה".

איך לימודי ערבית יכולים לסייע לעסקים?

  • גישה לשווקים חדשים
    "איחוד האמירויות היא הכלכלה השלישית בגודלה במזרח התיכון ובחריין מחזיקה במקום הרביעי כך שההזדמנויות הגלומות בשווקים החדשים שנפתחו בפני הישראלים בשל הסכמי אברהם הן עצומות".
  • לוקליזציה
    "כ – 20% מאזרחי מדינת ישראל מדברים ערבית כשפת אם וכל זמן שבעסק שלכם אין דוברי ערבית אתם מפסידים אחוז נכבד מהאוכלוסייה המקומית".
  • חיזוק קשרים
    "מעבר למדינות הערביות שעימן נחתמו הסכמי אברהם, יש עוד כ – 313 מיליון אנשים ברחבי העולם שמדברים ערבית ולימודי ערבית בהחלט יכולים לעזור לנו לחזק את הקשרים עימם".
  • הבנת התרבות
    "חלק אינטגרלי מלימודי הערבית הוא לימודי התרבות המקומית. לכל מדינה ערבית יש קודים חברתיים ותרבות שונה, וכמובן שגם דיאלקטים וביטויים שונים שבהם נהוג להשתמש. כדי להבין באמת את השפה הערבית המקומית חשוב להבין גם את ההקשרים ואת התרבות שמשפיעה על השפה".

אנחנו רוצים להודות למר רונן דוד על השיחה המרתקת שחלק עימנו. לקריאת טיפים נוספים מפי כמה מאנשי המקצוע המובילים בתחומם – היכנסו לאזור המקצועי שלנו לקריאה נוספת.  

ערבית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד