כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
"מגמה מסוכנת"

הרחבת החוק הנורבגי אושרה בקריאה ראשונה

הרחבת החוק הנורבגי מתקדמת בכנסת והערב העבירה הקואליציה ברוב ברור את החוק בקריאה ראשונה. המטרה היא לאפשר לעוד חמישה שרים בליכוד להתפטר לטובת הכנסת הבאים ברשימת הליכוד לכנסת

הרחבת החוק הנורבגי אושרה בקריאה ראשונה
במליאת הכנסת צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) בקריאה ראשונה את הצעת החוק המרחיבה את החוק הנורבגי שיאפשר התפטרותם של עוד חמישה שרים מסיעת הליכוד, 63 חברי כנסת תמכו בהצעה לעומת 54 שהתנגדו והיא תועבר לוועדת חוקה להמשך הדיון.

לפי החוק מוצע להרחיב את ההסדר המאפשר לחבר הכנסת המעוניין בכך להפסיק זמנית את כהונתו בכנסת כל עוד הוא מכהן במשרת שר או סגן שר, כך שהדבר יתאפשר גם לחברי הכנסת הנמנים עם סיעות קטנות שבהן שלושה חברים או פחות, ובסיעות גדולות, המונות לפחות 18 חברים, יתאפשר ליותר חברי הכנסת לפעול על פי ההסדר עד לשליש בגודל הסיעה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "העיקרון המרכזי ביסוד הסדר זה כרוך במגבלות החלות על שרים וסגני שרים ליטול חלק פעיל בעבודה הפרלמנטרית בכנסת. הם אינם רשאים להיות חברים בוועדה של הכנסת או להציע הצעות חוק שלא באמצעות הממשלה.

על כן, ההסדר משרת הן את עקרון הפרדת הרשויות והן את האינטרס הציבורי כי יכהנו בכנסת מספר מספיק של חברי כנסת הפעילים בעבודה השוטפת הנעשית בוועדות הכנסת. יתר על כן, ההסדר אף מאפשר למספר לא מבוטל של שרים וסגני שרים להתמקד בעבודתם ברשות המבצעת בעקבות הפסקת כהונתם בכנסת.

להערכת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שאימצה ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, העלות התקציבית הישירה בעבור כל חבר כנסת נוסף שיכהן בכנסת מכוח ההסדר המוצע היא 95.1 מיליון שקלים חדשים בשנה. לפיכך, ככל שיתפטרו מהכנסת ארבעה שרים או סגני שרים לפחות בעקבות ההסדר המוצע, הצעת חוק היסוד תהיה הצעת חוק־יסוד תקציבית כהגדרתה בסעיף 3ג לחוק־יסוד: משק המדינה.

יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן הציג את ההצעה ואמר: "אני רוצה לציין שלמרות ההגדלה הזאת כביכול, ככל הנראה, למיטב ההערכות, בכנסת הזאת יהיו פחות חברי כנסת מחליפים בסך הכול מאשר מה שהיה בכנסת הקודמת. ולכן על אף זאת, מאחר שההצעה משנה את המצב הקיים, לפחות ברמה המקסימלית, יש לה עלות תקציבית. ולכן ההצעה הזאת, נכון לעכשיו, כל עוד לא התקבלה הסכמת הממשלה, או ככל שתתקבל עד ההצבעה, עומדת בהגדרת הצעת חוק תקציבית."

ח"כ גלעד קריב 'העבודה' התנגד לחוק ואמר: "לנוכח התוכניות המסוכנות של הממשלה הזו, ההצעה הזו אינה ההתפתחות הכי מדאיגה. בסך הכול בזבוז של כמה מיליוני שקלים והרחבת האבטלה הסמויה סביב שולחן הממשלה. אלא שמאחורי ההצעה הזו, ניצבת בכל זאת מגמה מסוכנת – הרחבת ההסדר של חברי הכנסת המחליפים מביאה להפרת האיזון בין הקואליציה לאופוזיציה. היא מגדילה באופן משמעותי את הייצוג השלטוני של מפלגות וסיעות הקואליציה ובמיוחד מפלגת השלטון, ומרחיבה דרמטית תקני ייעוץ, תקציבי קשר עם הבוחר, זמן דיבור במליאה, מינויים אישיים ועוד. הפרת האיזון הזו מחלישה את כוחה של הרשות המחוקקת למול הרשות המבצעת, והיא מצטרפת למהלכים מסוכנים נוספים שיוזמת הממשלה שלכם שיחלישו את כוחו של הבית."

החוק הנורבגי שמחה רוטמן גלעד קריב קריאה ראשונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד