כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
בישראל וברחבי העולם

אכילת פלאפל לזכר ההבטחה שניתנה בזמן צעדת המוות בשואה

"מבצע דוגו", הפך את המנהג הפרטי של ניצול שואה לאירוע כלל עולמי שבמסגרתו אלפי אנשים בארץ ובעולם, אוכלים פלאפל ומשתתפים באופן וירטואלי עם המנהג הפרטי של דוגו ניצול שואה. ברגעים הקשים בצעדת המוות הוא חלם על בלחמניות עגולות שהבטיחה לו אמו שיאכל בארץ ישראל

אכילת פלאפל לזכר ההבטחה שניתנה בזמן צעדת המוות בשואה
דוד (דוגו) לייטנר והנשיא עם הפלאפל צילום: בית הנשיא

מחר (רביעי) כולנו אוכלים פלאפל עם דוגו במסגרת המבצע שיזם מוזיאון השואה "בית העדות". השותף המרכזי של מבצע דוגו השנה הוא כבוד נשיא המדינה מר יצחק הרצוג אשר אירח את דוגו בלשכתו. במסגרת המפגש שמע הנשיא את סיפורו המרגש של דוגו וכמובן גם אכל איתו מנת פלאפל. נשיא המדינה אמר לאחר המפגש המרגש "אני גאה ליטול חלק, יחד עם המוני אנשים בארץ ובעולם, ב"מבצע דוגו" שכל כולו תקווה, אהבת חיים, ואמונה עמוקה בנצח ישראל. סיפורו המרגש של דוגו, שורד אושוויץ שהבניין והתקומה עמדו ועומדים לנגד עיניו יום וליל, נגע עמוקות בלבי ומוכיח לכולנו שעם ישראל חי".

לצד הנשיא ייקחו חלק פעיל במבצע חברי כנסת ישראל אשר ייהנו ביום האירוע ממנות פלאפל אשר יוגשו במזנון הכנסת במטרה להזדהות עם ניצחונו הגדול של דוגו ולהעלות את המודעות לנושא השואה והתקומה.

ב-18 בינואר 1945 יצא דוד (דוגו) לייטנר בן ה-14 ביחד עם כ-60,000 אסירי אושוויץ לצעדת המוות. ברגעים הקשים בצעדה הוא חלם על בילקלעך, לחמניות עגולות שהבטיחה לו אימו שיאכל בארץ ישראל. הוא שרד ועלה ארצה, וכמנהג פרטי החליט שבכל שנה ב-18 בינואר יאכל פלאפל (שדמה בעיניו לבילקלעך שהבטיחה לו אימו) כסמל לניצחון החיים.

בית העדות יזם את "מבצע דוגו", שהפך את המנהג הפרטי לאירוע כלל עולמי שבמסגרתו אלפי אנשים בארץ ובעולם, אוכלים פלאפל ומשתתפים באופן וירטואלי עם המנהג הפרטי של דוגו. השנה המבצע ימשיך לפרוץ את גבולות ישראל וייקחו בו חלק אלפים בעשרות מדינות מסביב לגלובוס.

דוד (דוגו) לייטנר בן ה-93: "מבצע דוגו" מהווה יום מיוחד, שבמסגרתו אנו זוכרים את כל אלה שיצאו לצעדות המוות, אך לא זכו לשרוד ולהגיע אל ארץ ישראל. וזאת, לצד ציון ניצחונם של מאות אלפי השורדים, ששרדו את המסעות והמחנות". אני קורא לכל בית ישראל לצאת ברביעי הקרוב, 18 בינואר 2023 לאכול מנת פלאפל, ולזכור דבר אחד: ש'עם ישראל חי'".

מנכ"לית מוזיאון "בית העדות", להנחלת זיכרון השואה, רחל רוזנמן עפר: "מבצע דוגו מסמל את הניצחון האדיר של מאות אלפי יהודים ששרדו את השואה, עלו לארץ ישראל והקימו את ביתם ומשפחתם במדינת ישראל. אני מזמינה את כולכם להצטרף אלינו ביום רביעי, 18 בינואר לאכול פלאפל להצטלם עם שלט ולהעלות לרשתות החברתיות (לא לשכוח את התיוג #מבצע_דוגו)".

בית הנשיא פלאפל יצחק הרצוג מלחמת העולם השניה צעדת המוות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד