י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

גנץ מסכם: "אפשר לחזור לבתים בעוטף עזה"

הרמטכ"ל סיכם את המבצע מנקודת מבטו, הטיל את האחריות להרס עזה על חמאס וקרא לתושבי הדרום לשוב לבתיהם

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

הרמטכ"ל בני גנץ, התייחס היום (ד) להפסקת אש שהחלה אתמול ולהמשך השקט. בשיחה שערך לעיתונאים אמר "צה"ל לא הולך לשום מקום. הוא נשאר להגן, פרוס ומחפש את האתגרים הבאים".

גנץ גם דאג להרגיע את תושבי הדרום: "אתם יכולים לשוב הביתה בבטחה. הציבור סביב עוטף עזה יכול לחזור לפתח את השדות, וכמו שהיה שקט פה קודם - יהיה שקט גם אחר כך. יש פה קיץ חם, הסתיו יבוא אחריו, הגשם ישטוף את כל אבק הטנקים, השדות יוריקו ו'דרום אדום' במשמעות של כלניות, פרחים ויציבות, יהיו פה להרבה שנים קדימה".

"אנחנו נמצאים בסיומו של שלב מערכתי מתמשך שהחל במערכה רחבה מאוד של אש, ונמשך בתמרון קרקעי משמעותי לתוך מרחב רצועת עזה ופגיעה קשה בחמאס ושלילת יכולותיו האסטרטגיות במערכים השונים שלו, בתחום האש, בתחום בתחום התשתיות, בתחום הפו"ש, בתחום המנהור בכלל ובדגש על מנהור התקפי. הפעולה נמשכה בעצמה רבה בשבועות האחרונים, כוחותינו נמצאים כרגע מאחור, מתארגנים, ממשיכים להגן על המרחב ומוכנים להמשך.

"חמאס ספג פגיעה קשה מאוד בכל אחד מהמערכים שלו", הדגיש גנץ. "המפקדים שלו, שיושבים במרתפים, בבונקרים שלהם, מתחת לאתרים הרגישים שמהווים בשבילם מחסה, יצאו החוצה מתי שיצאו, אם יצאו, יראו את היקף הנזק שקרה לכוחות הלוחמים שלהם, ויראו את היקף הנזק שהתרחש ברצועת עזה, לצערי הרב, בגלל חמאס".

"צה"ל עשה את כל המאמצים להתריע את האוכלוסייה, להרחיק אותה, לנסות למקד את הפעולה שלו, אבל הוא לרגע לא שכח שיש לו משימה – להגן על אזרחי מדינת ישראל", התייחס גנץ גם לטענות על פגיעה בחפים מפשע. "התוצאה בעזה היא הרסנית האשמה הטרגית מונחת על מנהיגי החמאס, שגרמו לכך משום שהם פועלים מתוך אוכלוסיה אזרחית בצורה חסרת הבחנה ואני ממש מקווה שהלקח הזה יופנם בצורה משמעותית בעתיד ברצועת עזה, כי אנחנו לא נהסס מלהמשיך להפעיל את הכוח שלנו ככל שיידרש. בעוצמה שתידרש ובמקום שידרש, על מנת להבטיח את ביטחונם של אזרחי מדינת ישראל מקורב ומרחוק".

"אני חוזר עכשיו מפגישה עם המח"טים ועם מפקדי האוגדות במעין סיכום ביניים שעשינו. אני רוצה לשקף לכם כמה אני גאה לעמוד בראש הצבא הזה, שאלה הם מפקדי השדה שלו. בכלל המערכים, עם נחישות רבה, עם מנהיגות גבוהה, עם פיקוד מלפנים, עם הבנת המשימה, עם חתירה למימושה לנוכח כל כאב, לנוכח כל קושי, לנוכח כל אתגר מבצעי או אחר שמונח בשטח המערכה שלהם. הכוחות האלה שנעו קדימה, מובלים על ידי מ"פים, מג"דים, מח"טים ומפקד פיקוד מצוין שמוביל פה מערכת שמכניה את עצמה במשך שנה ויותר, ממוקדת לסוג כזה של התרחשויות, נשען על עבודת מפקדי הפיקוד בעבר והתאים את מה שהיה צריך להתאים, עשו עבודה מצוינת".

"את כל זה הם לא עשו לבד. צה"ל כולו על כלל היכולות שלו, אוויר, ים, יבשה, מודיעין חריג באיכות שלו, נדיר במקומותינו בעולם בכלל, שמצליח להביא אתה כי הרבה שאפשר לתוך המערכת, באופן שאפשר את פעולת כוחותינו. אנחנו יודעים שמלחמה לעולם תישאר ממלכת אי הוודאות, תמיד ישארו דברים שלא יודעים אותם, זה לא מבצע מיוחד, אבל זה הכי קרוב שאפשר להגיע למבצע מיוחד מבחינת היקף המודיעין שעומד לרשות הכוחות, למרות שזו מלחמה ויש דברים שמשתנים ויש התאמות שצריכות לקרות, וכן, צריך גם לאלתר ולהמציא דברים בזמן אמיתי- ככה זה במלחמה. ככה זה היה, ככה זה עכשיו, אני מניח שככה זה יקרה גם בעתיד.

"הפעולה שנעשתה נשענה גם על תמיכה לוגיסטית קרבית ותקשובית חסרת תקדים באופן שבו אתה יכול לראות לוחם בקצה ומטוס מעל וכל הטווח באמצע יודעים לתקשר אחד עם השני ולהפעיל את הכוח בצורה טובה. לא נשכח גם את אלה שנמצאים מאחור, אלה שמגייסים בבקו"ם, מלווים את המשפחות השכולות, מסתובבים בבתי החולים ועוזרים לפצועים ורופאים שנמצאים בכל צוות קרב פלוגתי וממש מצילים חיים. בסך הכל אני חושב שלעם ישראל יש המון מה להיות גאה בעניין הזה".

"כאמור, אנחנו לא לבד. יש לנו גם את השותפים שלנו מהארגונים האחרים, שב"כ שעובד איתנו לאורך כל השנים, בכל הזירות. אני מזכיר לעצמנו שאנחנו אחרי שבעה שבועות של מערכה, "שובו אחים" בפיקוד המרכז למציאת שלושת הבנים, עבודה הדוקה מאד של צה"ל יחד עם השב"כ וגם כאן, ברצועת עזה, עם מעורבות מאד גבוהה ואני מאד שמח על שיתוף הפעולה הארגוני הזה עם השב"כ, עם הכוחות האחרים, עם המוסד במקומות שבהם זה נדרש, עם משטרת ישראל וארגוני החירום, בצורה מאד מאד עמוקה וטובה".

"על אף שזה יראה מוזר אני מבקש גם להדגיש את שיתוף הפעולה המאוד הדוק וגם המאוד צפוף של צה"ל עם הדרג המדיני" אמר הרמטכ"ל, והתייחס לדיווחים אתמול על הנתק. "אנחנו זוכרים שאנחנו מפוקדים על ידי הדרג המדיני. ממשלת ישראל, באמצעות הקבינט, ראש הממשלה ושר הביטחון. עבודה מאד הדוקה, הכוונה אסטרטגית מאד חזקה. שיתוף פעולה לוקח המון שעות והוא צפוף והוא מורכב, אבל אני חושב שבסופו של דבר, עם דבקות בעיקר, התבוננות בהישגים האסטרטגיים הנדרשים, לא ממצמצים לצדדים, לא עוקבים אחרי רעשים מיותרים אלא ממוקדים במה שצריך לעשות, אני חושב שבסך הכל עד כאן עברנו את המערכה בצורה מאד מאד טובה. אסור שזה ישמע חנופה, אלא צריך שתהיה פה איזו שהיא הבהרה. בסך הכל אנחנו עובדים ביחד- הדרג המדיני מנחה את הדרג הצבאי, מתרגם את ההנחיות המדיניות להנחיות אסטרטגיות ואופרטיביות ודרג מבצעי שפשוט ממש אותן בשטח בצורה מצוינת, אויר, ים, יבשה".

"אני מבקש לומר ולהביע הערכה גם לציבור בישראל. רשויות והציבור בכלל, קרוב ורחוק, פיקוד העורף, שעבד יחד איתם בכל המקומות, עבודה מאד משולבת, התנהלות מאד אחראית בניהול שגרת חירום מתמשכת, מערכות התרעה טובות, מרכזי מיגון נכונים, התנהגות מצוינת של האוכלוסייה, באמת העמידו פה עורף איתן שאפשר לחזית להמשיך להלחם ככל שרק נדרש. אני מבקש לומר בהזדמנות הזאת ברשותכם גם מילה מיוחדת לישובים כאן בעוטף עזה".

"אני עמדתי פה בדיוק במקום הזה לפני למעלה משנתיים ודיברנו אחרי "עמוד ענן" ואם אני לא זוכר את התאריכים אז אתכם הסליחה. אני משוכנע שהציבור סביב עוטף עזה יכול לחזור לבתיו, לפתח את השדות, לחזור ולחיות את חיו פה בצורה טובה ואיכותית כפי היה קודם. יש פה מנהיגות מצוינת, יש פה ציבור איכותי, יש פה התנהגות אחראית וכמו שהיה פה שקט קודם יהיה פה עוד יותר שקט אחר כך. צה"ל לא הולך לשום מקום. נשאר להגן, פרוס, מחפש את האתגרים הבאים ויחד איתם נמשיך פה לפתח את הביטחון במרחב הזה".

"אני רוצה לשקף לכם את מה שאמרתי ללוחמים במקומות השונים שבהם הסתובבתי לפני כן, ואני חושב שהאמירה הזאת מאד נכונה. אכן, יש פה קיץ חם. הסתיו יבוא אחריו, הגשם ישטוף את אבק הטנקים, השדות יוריקו ודרום אדום במובן החיובי של המילה, של כלניות, פרחים ויציבות יהיו פה ויהיו פה להרבה מאד שנים קדימה. אז אני מבקש להודות לציבור בכלל, לכל מי שתמך בצה"ל ובעיקר למפקדים, ללוחמים, לטייסים, לשייטים, למפעילים מאחור, שעשו עבודה כל כך טובה".

"לא סיימנו. אנחנו ערוכים לכל מה שנצטרך בהמשך. אם יהיו אירועים נדע להגיב עליהם. אם יהיו התפתחויות מערכתיות יש לנו את הכוח, יש לנו את הנחישות, יש לנו את כל העצמה הנדרשת לנסוע לאן שצריך, כמה שצריך ומתי שצריך".
גנץ דרום סיכום תודה צוק איתן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד