ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

רוברט שפולנסקי: השתלת כליה - המדריך המלא לניתוח

כאשר שתי הכליות קורסות איכות החיים יורדת משמעתית בגלל התלות במכונת דיאליזה אליה יש להתחבר אחת ליומיים- שלושה, בשל הורמונים אותם יש ליטול ומזונות אותם אסור לאכול

רוברט שפולנסקי: השתלת כליה - המדריך המלא לניתוח
השתלת כליה צילום: pixabay

הכליות הן איברים חיוניים מאוד אשר להם מספר תפקידים: סינון רעלים ופינויים מהדם באמצעות מערכת השתן, ייצור הורמונים אשר מבקרים את לחץ הדם ומייצרים כדוריות דם אדומות ושמירה על איזון בין המים למלחים בגוף. כאשר שתי הכליות חדלות מלתפקד, הדבר יביא למוות ואפילו תוך זמן קצר. על פי רוברט שפולנסקי המומחה בתחום, במצב כזה השתלת כליה היא קריטית ועדיף לעשות זאת כמובן בהקדם האפשרי. רוברט שפולנסקי מדגיש שכאשר שתי הכליות קורסות איכות החיים יורדת משמעתית בגלל התלות במכונת דיאליזה אליה יש להתחבר אחת ליומיים- שלושה, בשל הורמונים אותם יש ליטול ומזונות אותם אסור לאכול.

מקור הכליות להשתלה ובדיקות התאמה

ישנם שני מקורות להשתלת כליה: מקור מתורם שנפטר ומתורם חי. רוברט שפולנסקי מסביר שכאשר מקור הכליות הוא מתורם מת לא צריכה להיות התאמה בין סוג הדם שלו לסוג הדם של הנתרם. לעומת זאת, כשמקור הכליה הוא מתורם חי, צריכה להיות התאמה בין סוגי הדם של התורם והנתרם. רוברט שפולנסקי מציין שמעבר לכך צריכה להיות התאמה גם בסיווג רקמות ויש לעבור בדיקת הצלבה בנוגדנים כדי לבדוק האם לא קיים סיכוי גבוה לדחיית הכליה  על ידי גופו של הנתרם.

ההכנות לניתוח השתלה

לקראת השתלת כליה הנתרם עובר בדיקות מקיפות על מנת לוודא שהוא יוכל לעמוד בהליך לא פשוט זה. רוברט שפולנסקי מציין שהבדיקות כוללות בתוכן בדיקות מעבדה שונות, הערכת תפקוד הלב, בדיקות  רנטגן וגם הערכה סוציאלית במטרה לוודא שהנתרם אכן מוכן להשתלה. לאחר בדיקה זו הוא חותם על טופס בקשה להשתלה ומציין היכן ירצה לעבור את ההשתלה. לאחר זמן הוא מקבל זימון לבדיקה באותו מרכז רפואי שציין ורק לאחר מכן נכנס לרשימת ההמתנה שיכולה להימשך זמן רב. רוברט שפולנסקי מדגיש את הצורך לתת דגימת דם מדי שלושה חודשים תוך כדי הדיאליזה. זאת כדי לבדוק האם ישנם נוגדנים.

אופציה אחרת להמתנה- השתלה בחו"ל

כדי להימנע מהמתנה ארוכה מתישה נציין אופציה נוספת לביצוע ההשתלה והיא בחו"ל. כאשר מדובר על השתלה בחו"ל שלבי ההכנות לניתוח מתקצרים משמעותית. הזמן שאורך ביצוע כל הבדיקות מתקצר כמו גם ההליכים האדמיניסטרטיביים. כמובן, גם זמן ההמתנה לכליה מתקצר משמעותית לעומת המתנה שנעשית באופן הרגיל בארץ. כשהדבר נעשה עם חברה מומחית בתחום ניתן להקל מאוד על המועמד להשתלה ולהביא לכך שיסיים את התהליך הרבה יותר מהר.

כיצד נעשית ההשתלה?

לאחר שמסתיימות כל הבדיקות ונמצאה התאמה בין התורם לנתרם מגיע הניתוח. מדובר על ניתוח שנעשה בהרדמה כללית תוך חיבור למכונת הנשמה. הכליה מושתלת בבטן התחתונה בצד ימין או שמאל. את הכליות שאינן מתפקדות משאירים במקומן. כיוון שמדובר על ניתוח בהרדמה כללית, רוברט שפולנסקי, מנכ"ל חברת מדליד ,  מציין שיש לשתף את המרדים בהיסטוריה רפואית רלוונטית, למשל רגישות לתרופות או ניתוחים בעבר. הוא גם יבצע בדיקות מספר ימים לפני הניתוח. אורך הניתוח הוא כשלוש שעות. ביום הראשון לאחר הניתוח יכול המושתל להרגיש בחילות וכאבים באזור הניתוח. מומלץ לקום  (תחילה בעזרת אחות) כדי לנוע ולהזרים את הדם. המושתל ייבדק במהלך הימים שלאחר ההשתלה וכן יקבל תרופות נוגדות דחיה שלדבריו של רוברט שפולנסקי יכולות להשפיע משמעותית על הצלחת התהליך ולמנוע סיבוכים מיותרים. עם זאת, אלה תרופות המדכאות את מערכת החיסון ולכן מומלץ שלא להרבות בביקורי חברים או קרובים כדי שלא להידבק במחלות.

השתלת כליה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד