כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
בישראל חוששים מהמהלך

נשק אמריקאי המאוחסן בישראל נשלח לאוקראינה

לפי פרסום בארה"ב, פגזים אמריקאים המאוחסנים בישראל נשלחו לאוקראינה ע"פ החלטת הממשלה הקודמת. גורמים ישראלים מביעים מהצעד שעלול לפגוע ביחסים עם רוסיה

נשק אמריקאי המאוחסן בישראל נשלח לאוקראינה
צבא אוקראינה צילום: צבא אוקראינה

הפנטגון מנצל מאגר עצום של תחמושת אמריקאית שנמצאת בישראל כדי לעזור לאוקראינה. האמריקאים מרוקנים מחסנים של פגזי ארטילריה לשימוש במלחמה נגד רוסיה, כך אמרו גורמים אמריקאים וישראלים ל'ניו יורק טיימס'.

המאגר שנמצא בישראל נועד לשימוש הפנטגון בסכסוכים במזרח התיכון וארצות הברית אפשרה לישראל להשתמש בו ​​במצבי חירום.

המלחמה באוקראינה הפכה למלחמת התשה באמצעות ארטילריה, כאשר כל צד חוטף אלפי פגזים מדי יום. לאוקראינה אזלה התחמושת מתקופת ברית המועצות, והיא עברה לירי ארטילריה ופגזים שנתרמו על ידי ארצות הברית ובעלות ברית מערביות אחרות.

ארטילריה מהווה את עמוד השדרה של כוח האש הקרקעי עבור אוקראינה ורוסיה כאחד, ותוצאת המלחמה עשויה להיות תלויה באיזה צד נגמרת התחמושת תחילה, כך אומרים אנליסטים צבאיים. כשהמחסנים בארצות הברית לא מלאים ויצרניות הנשק האמריקאיות עדיין לא מצליחות לעמוד בקצב הייצור בשל המלחמה באוקראינה.

הפנטגון פנה לשתי תחנות חלופיות של פגזים כדי לגשר על הפער: אחת בדרום קוריאה והאחת בישראל.

המשלוח של מאות אלפי פגזי ארטילריה משני המאגרים שנועד לעזור למאמץ המלחמתי של אוקראינה הוא בעל רגישויות דיפלומטיות של שתי בעלות ברית של ארה"ב שהתחייבו בפומבי לא לשלוח סיוע צבאי קטלני לאוקראינה.

ישראל סירבה בעקביות לספק נשק לאוקראינה מחשש לפגיעה ביחסים עם מוסקבה ובתחילה הביעה דאגה להיראות שותפה בחימוש אוקראינה אם הפנטגון ישאב את התחמושת שלו מהמלאי בארץ. כמחצית מ-300,000 הפגזים המיועדים לאוקראינה כבר נשלחו לאירופה ובסופו של דבר יימסרו לאוקראינה דרך פולין, כך אמרו גורמים ישראלים ואמריקאים.

בזמן שבכירי הגנה וצבא מעשרות מדינות, כולל מדינות נאט"ו, מתכוננים להיפגש ביום שישי הקרוב בבסיס חיל האוויר רמשטיין בגרמניה כדי לדון בשליחת טנקים נוספים ונשק אחר לאוקראינה, פקידים אמריקאים נאבקו מאחורי הקלעים כדי לארגן מספיק פגזים לאוקראינה.

ארצות הברית שלחה עד כה או התחייבה לשלוח לאוקראינה קצת יותר ממיליון פגזים של 155 מילימטר. חלק נכבד מזה הגיע מהמלאים בישראל ובדרום קוריאה, כך אמר פקיד אמריקאי בכיר.

הצבא האוקראיני משתמש בכ-90,000 פגזי ארטילריה בחודש, בערך פי שניים מהקצב שבו הם מיוצרים על ידי ארצות הברית ומדינות אירופה ביחד, כך אומרים גורמים אמריקאים ומערביים ל'ניו יורק טיימס'. השאר חייב לבוא ממקורות אחרים, כולל מאגרים קיימים או מכירות מסחריות.

גורמים רשמיים בפנטגון אומרים לעיתון שהם חייבים להבטיח שאפילו כשהם מחמשים את אוקראינה, המלאי האמריקאי לא ירד לרמות נמוכות בצורה מסוכנת. לדברי שני בכירים ישראלים, ארה"ב הבטיחה לישראל כי היא תמלא את מה שהיא לוקחת מהמחסנים בשטחה ותשלח מיד תחמושת בשעת חירום.

ככל שהמלחמה התארכה, הפנטגון והישראלים הגיעו להסכמה להעביר כ-300,000 פגזים של 155 מילימטרים, כך אמרו גורמים ישראלים ואמריקאים. הרצון האמריקני להעביר את התחמושת נאמר רשמית בשיחת טלפון מוצפנת בין שר ההגנה האמריקני, לויד ג'יי אוסטין השלישי, לבין בני גנץ, שר הביטחון דאז, כך על פי גורם ישראלי שמסר על כך לעיתון.

גנץ הביא את הנושא לקבינט, הגורמים ביקשו לשמוע את חוות דעתה של מערכת הביטחון, שנציגיה המליצו לקבל את הבקשה כדי למנוע מתיחות עם ארצות הברית, בין היתר משום שהתחמושת היא רכוש אמריקאי. יאיר לפיד, אז ראש הממשלה, אישר את הבקשה בתום הדיון.

הגורמים הישראלים אמרו כי ישראל לא שינתה את מדיניותה שלא לספק לאוקראינה נשק קטלני אלא נעתרת להחלטה האמריקאית להשתמש בתחמושת שלה כראות עיניה. ישראל הורשתה להוציא אמצעי לחימה אמריקאיים מהמלאי במהלך המלחמה עם חיזבאללה בקיץ 2006 ושוב ב-2014 במערכה נגד חמאס, כך על פי דו"ח של הקונגרס שפורסם בפברואר 2022.

הדרום קוריאנים היו מוכנים יותר מהישראלים לעבוד עם ארצות הברית על השימוש בפגזים, אמר בכיר אמריקאי לעיתון, אבל הם גם התנגדו למשלוח פגזי ארטילריה ישירות לאוקראינה, אם כי מסיבות שונות. ממשלת דרום קוריאה לא רצתה שפגזי ארטילריה המסומנים ROK (הרפובליקה של קוריאה) יופיעו באוקראינה תוך הפרה של כללי ייצוא הנשק של דרום קוריאה.

הפשרה שהושגה היא שפגזי ארטילריה מהמלאי הקוריאני יישלחו כדי לחדש את המלאי האמריקאי במקומות אחרים.

מלחמת אוקראינה רוסיה פגזים ארה''ב ישראל פנטגון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד