כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

המפה המלאה: עולם הישיבות יוצא לקעמפים

בחדרי חרדים מגיש: היכן ינפשו הישיבות בבין הזמנים? • 'מחנה בני תורה' חוגג יובל - מה הורה הגרי"ש אלישיב ואיפה יצעק הגרב"מ אזרחי "יצחק אלחנן שמאלה"? • מיר מצטמצמת, חברון לומדים על גנרטורים, סלבודקא ינפשו בבני ברק, ומאור התלמוד וסולוביצ'יק ביטלו • מי תנפוש בתפרח? • ההחלטות בחסידויות הגדולות, מה הורה הראש"ל וגם: היכן יתנדבו בחורי הישיבות? • פרויקט ענק

בחורי ישיבות בקעמפ. צילום: בחדרי חרדים
בחורי ישיבות בקעמפ. צילום: בחדרי חרדים

זמן קיץ בעולם הישיבות היה אמור להסתיים בבוקרו של יום רביעי לאחר תשעה באב, אלא שהוראת גדולי ישראל ובראשם הגראי"ל שטיינמן נותרה על כנה - להאריך את זמן קיץ עד לשבת הקרובה, שבת נחמו גם לאחר הרגיעה בדרום וחזרת החיילים מעזה. אם כי יש ישיבות שבעקבות הפסקת האש שלחו את הבחורים לביתם.

ההוראה של גדולי התורה מהציבור החסידי ובראשם האדמו"רים מגור ובעלזא החלה לאחר פגישת האדמו"רים בטלז סטון. לאחר מכן הועברו ההודעות לתלמידי הישיבות להמשיך את זמן הקיץ כרגיל ולא לצאת לחופש, ובהמשך פורסם מכתבם של כל חברי מועצת גדולי התורה מאגודת ישראל הקוראים לבטל את בין הזמנים.

בחסידות גור הרחיקו לכת. לאחר שורת הפיגועים בירושלים, הועברה הוראה לכלל בתי המדרש של לצאת לחינם לרחוב גם בכל ערי הארץ, ובוודאי שלא לצאת לטיולים, שאף יש בזה משום חילול ה'.

האדמו"ר מבעלזא אף נשאר לראשונה במעונו בטלז סטון ולא חזר לירושלים לט' באב. האדמו"ר הסביר למקורביו כי באם יחזור יבואו כל הישיבות, ובעת הזאת התלמידים צריכים להישאר בישיבה.

במסגרת הישיבות יביאו לבחורים מרצים אך עדיין יישארו בין כותלי הישיבה, בחורי הישיבות יגיעו לירושלים לקראת השבת הבאה - פרשת עקב, לרגל היארצייט של האדמו"ר המהר"א מבעלזא שיחול בכ"א אב וככל הנראה הבחורים יישארו לשבוע עד ליום חמישי כ"ה אב, שאז תתקיים בערב שמחת הבר מצוה לנכדו הרביעי של האדמו"ר - בן לבנו הרה"צ רבי אהרן מרדכי רוקח.

בחסידות ויז'ניץ נשלחה הוראה לכלל בחורי הישיבות של החסידות היישר מבריטניה שם שוהה האדמו"ר למנוחה. במכתב כותב גבאי האדמו"ר בשליחותו: "עת צרה היא ליעקב, כאשר יושבי ארצנו הק' מאוימים ע"י הצר המציק.. ולעת כזאת אין לנו אלא לתפוס אומנות אבותינו בידינו, תולעת יעקב אין כוחה אלא בפה, לכך מורה האדמו"ר כיבחורי הישיבה יתכנסו בתקופה בין הזמנים לסדרי לימוד במקומות מגוריהם וכל אחד בבית המדרש הסמוך לביתו, מהשעה 8:30 עד השעה 1:00 לפני הצהריים, ומהשעה 5:00 עד 8:00 אחה"צ".

בחסידות באיאן פרסמו הודעה כי בחורי הישיבות לא ייצאו לשום מקום ללא רשות מהממונים, בחסידות מינו ארבעה אחראים לכל מי שירצה לנסוע לטייל, ובנוסף קראו להורים שישמרו על הילדים מכל משמר בפרט בימים אלו.

בעולם התורה הספרדי הובאה קריאתו של הגר"ש כהן נשיא מועצת חכמי התורה שכתב מכתב מיוחד לבני הישיבות וכתב "באם יימשך המצב הקיים, על כולנו מוטלת החובה בימי בין הזמנים הקרובים להישאר בבתי המדרש לכל הפחות עד ט"ו באב הבעל"ט, שהוא יום שנעשו בו ניסים לעם ישראל ועד אז אי״ה נתפלל שיחלפו ימי הזעם, כי בימים כאלה יש לנו לקיים בעצמנו את מאמר הנביא (ישעיה כ"ו) "לך עמי בא בחדרך וסגור דלתך בעדך חבי כמעט רגע עד יעבר זעם", ואין חדרים אלא בתי כנסיות ובתי מדרשות.

הראשל"צ הגאון רבי יצחק יוסף שכזכור, היה זה הראשון שהודיע לראשונה על ביטול ימי בין הזמנים בישיבתו 'חזון עובדיה' בימי המלחמה. נשא דברים לאחר תפילת מנחה של תשעה באב בישיבת 'חזון עובדיה' שם הודיע כי בהתאם להודעתו הקודמת, ככל שהפסקת האש תימשך - בין הזמנים לא יידחה.

הראשל"צ הזכיר את חשיבות ימי בין הזמנים שנוסדו על ידי גדולי הדורות שעברו כצורך להתרעננות ולחיזוק והכנה לימים הנוראים, אשר דורשים שקיעות בלימוד והתנתקות מוחלטת החל מראש חודש אלול ועד יום הכיפורים. והוסיף וביקש מתלמידי הישיבה לנצל את הימים הללו למנוחה בבית, להרבות בלימוד ולהמשיך להתחזק גם בימי בין הזמנים וכן להימנע מטיולים לחלוטין.

מיר, מחנה בני תורה, והקעמפים של "קול תורה"
ענן שחור ריחף מעל שמי הקעמפים המסורתיים. כל ישיבה מנסה כמיטב היכולת הכספית העומדת לרשותה לארגן לבחורים מחנה נופש מוצלח, אלא שגם המצב הכלכלי הרעוע וגם המצב הביטחוני בצלו של מבצע 'צוק איתן' העיבו על המארגנים בארגון וקיום הקעמפים והחשש מיציאה לטיולים. אם כי ברוב המקומות הוחלט מראש על שהייה רק במסגרת המתחם שבו נערך הקעמפ, ועריכת תוכניות מגוונות ככל האפשר. מחירי הקעמפים נעים בכל מקום בסכום של עד 500 שקל לבחור.

בישיבת מיר בירושלים ובברכפלד ביטלו את הקעמפים דווקא מסיבה כלכלית. בערב תשעה באב נפלה ההחלטה על ביטול הקמעפ, אך לבסוף בהחלטה של הרגע האחרון הוחלט על קיום קעמפ בשבוע בימים שני וחמישי בכפר סבא.

גם בישיבת 'בית מאיר' שבמשך עשרות שנים קיימה קעמפ השנה בעקבות המצב הכלכלי הוא בוטל השנה.

בחסידות צאנז היה אמור להיות בשבוע הבא קעמפ לכלל בחורי הישיבה גדולה ממוצאי שבת עד יום שני בלילה ב'מגדל אור' במגדל העמק, ובהוראת האדמו"ר הוא בוטל. בצאנז אין בין הזמנים והחופשה נערכת רק במסגרת הקעמפ.

בישיבת חברון ב'גבעת מרדכי' שם אין בכלל קעמפים משיכת הזמן עד לשבת עלתה כלכלית לישיבה, בשל עבודות חשמל שנקבעו מראש לאחרי ט' באב מה שהביא להבאת גנרטורים בשביל להמשיך את הזמן עד שבת.

המחנה הוותיק והמסורתי 'מחנה בני תורה' של ישיבת 'עטרת ישראל' חוגג יובל חמישים שם יקיימו את הקעמפ מיום שלישי ט"ז אב עד ליום שני כ"ב אב ויתקיים במושב חיספין שברמת הגולן בהשתתפותו של ראש הישיבה מרן הגאון רבי ברוך מרדכי אזרחי שבשבת ישא את שיחתו המסורתית בסעודה שלישית.

קיומו של הקעמפ של בני תורה כלל לא עלה בספק שכן הוראה שנת הגרי"ש אלישיב זצ"ל לראש הישיבה הגרב"מ אזרחי בתקופת מלחמת לבנו השניה שלמרות המלחמה יש לערוך את המחנה "זה הצלת נפשות ממש, זה דור העתיד של עולם התורה" אמר הגרי"ש זצ"ל לראש הישיבה.

בישיבת סלבודקה בבני-ברק, שם האריכו את הזמן עד למוצאי שבת בהוראת ראש הישיבה הגרמ"ה הירש לא יקיימו את הקעמפ השנתי ובחורי הישיבה ישוחררו לשבת הקרובה לביתם, וישובו לישיבה בשבוע הבא אז יתקיים קעמפ במסגרת הישיבה במתכונת סדר א' ללימוד, ופעילות במקום כפי שכבר היה בישיבה בתקופת מלחמת לבנון השניה.

ישיבת 'תורת זאב' (סולבייצי'ק) בירושלים תוכנן להיות קעמפ אך בגלל אי הבהירות במצב הבטחוני זה לא יצא לפועל,

כך גם בישיבת 'באר התורה' בבית וגן בירושלים בוטל הקמעפ. בישיבה למדו בזמן הקיץ סוגיות במס' שבועות, למדו בשבוע הנוסף של הזמן מסכת שביעית, כשהגאון רבי ישעיהו פנחס רוטנברג רב בית הכנסת הגר"א ובעמח"ס מנחת פרי מוסר שיעורים יומיים במסכת שביעית, ומתקיימים אף מבחני רשות על החומר הנלמד בימים אלו‏.

בישיבת 'גבעת שאול' בירושלים היה אמור להיות טיול במשך יומיים ובוטל מחסור תקציב והמצב הביטחוני.

ישיבת 'נתיבות יעקב' (הרב סטפנסקי) בירושלים: בישיבה של הרב סטפנסקי כמידי שנה הבחורים עצמם מתארגנים ליום טיול כשהישיבה מצידה נרתמת לעזור במעט, ככל הנראה גם השנה יהיה טיול לבני הישיבה.

בישיבת היכל טוביה לצעירים בבני ברק, בשנים עברו היה קעמפ והשנה בעקבות המצב הוחלט על ביטולו.

ישיבת חברון כנסת הגדולה בקרית ספר (הגר"ה זקס) יעשו השנה את הקעמפ בערד מיום ראשון בשבוע הבא עד ליום חמישי.

בישיבת 'בית מתתיהו' החליט ראש הישיבה הגאון רבי ברוך ויסבקר אמש רביעי לאחר שחרית על קיום הקמפים בישיבות 'בית מתתיהו' ו'מאור יצחק חמד' בנווה הרצוג ליד אשדוד, ישיבת מאור יצחק ישהו מיום שני בשבוע הבא עד ליום שישי, ובית מתתיהו‏ בשבוע שלאחר מכן.

ישיבת אור אלחנן הגדולה יצאו לקעמפ בימים א-ד שבוע שני של ביהזמ"נ פרשת ראה במתחם הישיבה קטנה בטבריה. לאחר שבשבוע הראשון של בין הזמנים פרשת עקב יהיו שם תלמידי הישיבה קטנה של אור אלחנן גם כן בימים א-ד.

ישיבת 'שערי שמועות' במושב בית חלקיה יקיימו את הקעמפ בשבוע הבא בימים שני עד חמישי בקרית טבעון יחד עם ראשי ורבני הישיבה.

בישיבת 'נתיבות החכמה' המכונה 'וולפסון' יקיימו את הקעמפ מיום ראשון בערב בשבוע השני עד יום חמישי בערב בכפר הרוא"ה. בקעמפ של הישיבה בשנים האחרונות נערך מבצע של סבסוד הקעמפ ע"י הישיבה על שעות לימוד שהקדישו הבחורים בסוף הזמן וככל שלמדו יותר כך מילגת הסבסוד גדולה.

תלמידי ישיבת 'קול תורה' ישהו ביישוב שדמות מחולה שבבקעה בימים ראשון עד שלישי הקרוב. הקעמפ אורגן ע"י בחורי הישיבה ולא ע"י ההנהלה וע"כ יערך רק לבני ש"ג והקיבוץ, יצוין כי על אף שהקמפ לא אורגן ע"י ההנהלה מחמת חוסר תקציב משגיח הישיבה הגרי"י ברודיאנסקי ישהה ויפקח מקרוב על התנהלות הקעמפ.

בני ש"א וש"ב התארגנו גם הם באופן עצמאי בסיוע חלקי של צוות הישיבה וישהו באותם ימים בקמפוס של אחד הישיבות בטבריה, הישיבה הקטנה של קול תורה ישהו במתחם בני עקיבא במירון בימים שלישי עד חמישי בשבוע הקרוב.

ישיבת 'תורת רפאל' לצעירים יוצאים ביום ראשון הקרוב עד יום רביעי לכפר פינס כאשר במשך ימי השהות במתחם לא יתקיימו יציאות מהמתחם לטיולים.

ישיבת 'אור אלחנן' לצעירים בירושלים, ישהו מיום ראשון עד רביעי הקרוב במתחם ישיבת 'אור אלחנן' בטבריה., בעקבות המצב הקשה בארץ ובעקבות האסון הפרטי בהילקח חברם לספסל הלימודים הבחור החשוב מרדכי רוזנטל ז"ל הוחלט בהתייעצות עם הגר"א פינקל שיעשו כמידי שנה את הקעמפ בסניף של הישיבה בטבריה ולא יצאו מהמתחם כלל. עד הצהריים יתקיים סדר א' לזכרו ולעילוי נשמתו של תלמיד הישיבה, ומהצהריים ואילך יהיו תוכניות בתוך המתחם.

ישיבת 'משכן שלמה' לצעירים יקיימו את הקמעפ מהיום (חמישי) ועד יום שני בכפר הנוער מנוף.
ישיבת 'נחלת דוד' גדולה בפתח- תקוה ייקמו את הקעמפ בשבוע הבא ביום רביעי עד יום שישי במוסדות 'אביר יעקב' בנהריה. הקעמפ של 'נחלת דוד' הוא בעיקר לטיולים ואין בו דברים מיוחדים.

הסימפוזיון של ראשון לציון, ובוהוש שנופשים בתפרח
ישיבה 'חכמה ודעת' ברחובות, תקיים את הקמעפ במושב דבורה בצפון במשך שלשה ימים, מיום ראשון הקרוב עד ליום רביעי. השנה יקיימו רק אירועים פנימיים ולא ייצאו לטיולים.

בישיבת 'ברכת יצחק' באור יהודה יקיימו טיול של שלשה ימים בהם יישנו הבחורים בלינת שטח. במהלך הימים יייערכו הבחורים מסלולים וייהנו מאטרקציות וטיולי גיפי'ם.

תלמידי ישיבתו של ראב"ד 'העדה החרדית' הגר"מ שטרנבוך משכונת רמות בירושלים ישהו מיום שישי עד יום שני במושב אור הגנוז, גולת הכותרת של השבת - שהותו של ראש הישיבה הגר"מ שטרנבוך. במוצאי שבת יגיע יחד עם בחורי הישיבה לציון הרשב"י באתרא קדישא מירון.

בישיבה הגדולה 'ראשון לציון' יקיימו את הקעמפ בחלקו האמצעי של בין הזמנים, מיום ראשון כ"א אב עד יום רביעי כ"ד אב בקמפוס של מושב נחלים. כמידי שנה נערך בקעמפ - סימפוזיון עם ראש הישיבה הגרי"מ דרוק והמשגיח הגר"י ישראלי כשהשאלות נשאלות הם על ידי בני הישיבה.

בישיבת חכמי לובלין בירושלים שבראשות מרן פוסק הדור הגר"ש וואזנר ייצאו לבין הזמנים למשך שבוע וחצי מהיום (חמישי) עד יום ראשון כ"א אב, בהוראת הגר"ש וואזנר התבקשו בחורי הישיבה לא לצאת לטיולים.

ישיבת 'מאמר מרדכי' - נדבורנה בבני ברק: יוצאים לבין הזמנים ביום שני ט"ו כשמאחרי ט' באב נערך בישיבה כמעין קעמפ בין כתלי הישיבה ובו נמסרים שיעורים מעניינים בנושא אקטואליים בהיכל הישבה, בני הישיבה חוזרים לספסל הלימודים בר"ח אלול, השנה הקעמפ שנערך באחד המושבים בצפון לא נקבע מראש עקב המלחמה, וככל הנראה יוחלט עליו בימים הקרובים.

הישיבה הכלל חסידית 'אורייתא' לבחורים המבוגרים יוצאים ביום ראשון י"ד אב עד יום חמישי י"ח אב לישוב מעלות בכל יום ייערכו טיולים בשילוב תפילות בקברי הצדיקים.

בחסידות מודז'יץ יקיימו קעמפ ביום רביעי י"ז עד יום ראשון כ"א אב, בישיבת 'תורת מאיר' בטבריה בשבת יגיע למקום האדמו"ר ממודז'יץ שיערוך את התפילות והטישים מלכתחילה דובר על תוכניות רק בתוך הקעמפ, ובמהלך הקמעפ נמסרים שיעורים ושיחות ואטרקציות שיתנו כוחות נוספים. במודז'יץ מציינים את הקעמפ כאות פתיחה לקראת הקמת הישיבה הגדולה 'תפארת ישראל' שתקום בזמן אלול הקרוב ברחוב וילקומירר בבני ברק.

בישיבה הכלל חסידית 'חזון נחום' בבני-ברק יקיימו את הקעמפ מיום שני ט"ו באב עד שישי י"ט במוסדות 'מגדל אור' במגדל העמק. מי שעומד בראשות הקעמפ הוא המשגיח הרה"צ רבי אשר ורנר שמנהל את הקעמפ ביד רמה. מדובר בקעמפ שמתחדש בחודש אב לאחר שש שנים שבו הישיבה לא קיימה בקיץ רק בחודש ניסן, כעת כאות הוקרה לבחורים על השקעתם בלימוד בזמן הקיץ החליטה הנהלת הישיבה לקיים את הקעמפ, בנוסף בישיבה ייכנסו בזמן האלול לבנין החדש של הישיבה בשכונת שיכון ה'.

בחסידות בוהוש יקיימו את הקעמפ לבחורי הישיבות במושב תפרח בדרום מיום ראשון כ"א אב עד יום חמישי כ"ה, בני הישיבה נהנים מתוכניות מגוונות.

הישיבה הגדולה מכנובקא בבני ברק ישהו מהיום (חמישי) ועד לחמישי הבא בכפר זיתים בצפון.
בישיבת טשרנוביל בב"ב ישהו הבחורים משבוע הבא יום חמישי ועד ליום חמישי במגדל העמק.
כולל לבחורים 'עמיילים בתורה' י-ם בראשות הרב משה בוקשפן, מיום חמישי הקרוב עד יום ראשון בצהריים ב'כפר סיטרין'

ישיבת 'נועם התורה' ברחוב מלצר בב"ב יצאו לבין הזמנים בט' באב וחוזרים ברח' אלול, בישיבה מתקיים קעמפ לבחורי תושבי חו"ל מיום ראשון יד' אב עד יום חמישי י"ח אב בעיר צפת.

ישיבת אלכסנדר ישהו מיום שישי בשבוע הבא בישיבת "משכן יעקב" בחיפה יחד עם ראשי החבורות והרה"צ רבי אליעזר דנציגר בן האדמו"ר במהלך ימי הקעמפ שיימשך עד ליום שלישי תתקיים ישיבת בין הזמנים וטיולים לקברי צדיקים האדמו"ר מאלכסנדר שוהה בימים אלו למנוחה בשוויץ לצורך מנוחה.

ישיבת 'יד אהרון' בירושלים ייצאו לקראת סוף בין הזמנים לטיול בן יומיים.

גם ישיבת הבת של יד אהרון - ישיבת 'משכן אשר' שלאחרונה עברה להר חוצבים, ייצאו לטיול של יומיים לקראת סיום בן הזמנים.

ולסיום - היכן יתנדבו בחורי הישיבות בבין הזמנים?
‏מאות בחורי ישיבות גם יתנדבו במהלך ימי בין הזמנים במחנה הנופש של הארגון עזר מציון וישמשו כחונכים אישיים לילדים חולים המחנה יתקיים בקמפוס נחלים שע"י פ"ת בשני מחזורים הראשון ממחר יום ה' עד יום ד' הבא בערב והשני מיום ה' הבא עד יום ד' שלאחמ"כ.

יצוין כי על אף שהמחזור הראשון יוצא בימי הארכת הזמן הדבר קיבל אישור מהגראי"ל שטיינמן ותואם באופן מלא עם כל ראשי הישיבות.

גם מקומם של חסידי חב"ד לא נפקד ואלפי בני הישיבות יצאו לחופשת בין הזמנים. מהישיבות הגדולות: כפר חב"ד, בני-ברק צפת, מגדל העמק, קרית גת, ירושלים, ומהישיבות קטנות: לוד, ירושלים, בני ברק, קרית גת, רחובות, נתניה, צפת, קריות, אלעד, ביתר עילית, בית שמש, אור יהודה, קרית מלאכי, ראשון לציון, ועוד.

כל ישיבה מדריכה את תלמידיה לתכנית לימודים מסודרת לימי בין הזמנים. חלק מהישיבות מפעילות 'מחנה קיץ', כשמרבית הבחורים משמשים כמדריכים בקעמפים המתקיימים לילדי חב"ד ברחבי הארץ. שאר הבחורים מסייעים לשלוחי חב"ד בפעילות השוטפת, ומנצלים את ההזדמנות למנף שיעורי התורה ופעילויות לחוגי יהדות לילדים מבתים שאינם שומרי תורה ומצוות.
נופש חסידים ישיבות בחורים קעמפים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד