כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
"צריכים מדיניות ברורה"

הפטור מוויזה: ארה"ב חוששת מהסתננות רוסית

ארה"ב חוששת כי קבלתה של ישראל לתוכנית הפטור מוויזה תהפוך לפרצה שתאפשר לאזרחים רוסים עם עבר בעייתי להיכנס לשטחה לאחר שיגיעו לארץ ויקבלו אזרחות ישראלית

הפטור מוויזה: ארה"ב חוששת מהסתננות רוסית
ויזה אמריקאית צילום: פיקסה ביי

פקידים אמריקאים בכירים אשר ביקרו לאחרונה בישראל העלו חשש מול בכירים ישראלים וגורמים בסוכנות היהודית. הם ביקשו הבהרות לתהליך הנפקת האזרחות הישראלית לאזרחים רוסים, כך מדווח איתמר אייכנר ב'ידיעות אחרונות'.

החשש של האמריקאים נוגע בעיקר לאוליגרכים, אנשי עסקים וגם לבעלי עבר פלילי. לא מן הנמנע שהם חוששים גם מחדירה של מרגלים לארה"ב תוך ניצול הפטור מוויזה לישראלים. אמנם רשמית, אדם שעולה לארץ צריך להציג תעודת יושר, אך ברוסיה כל אדם יכול להשיג מסמך כזה תמורת תשלום. האמריקאים הציגו לישראלים שורה של שאלות בנושא וביקשו הבהרות לגבי תהליך בירור זהותם של האזרחים הרוסים שמקבלים היתרי עלייה.

בעקבות המלחמה באוקראינה עלו לארץ עשרות אלפי רוסים, שקיבלו מיד עם הגעתם לארץ תעודת זהות ישראלית ודרכון. רבים מהם עזבו לאחר מכן את ישראל ונודדים בעולם. באופן תיאורטי, מרגע שיהפכו לאזרחים ישראלים הם יהיו זכאים לפטור מוויזה, אם וכאשר ישראל תצטרף לתוכנית האמריקאית. בעבר עולים חדשים היו צריכים להוכיח שהם משתקעים בארץ לתקופה לפני שיקבלו דרכון, אך התהליך שונה וכיום הם מקבלים אזרחות עם כניסתם לישראל.

ארה"ב אמורה לפרסם בימים הקרובים את אחוז הסירוב של בקשות הוויזה של אזרחי ישראל אליה, ביחד עם אחוז הסירוב של אזרחי כל העולם. רק אם שיעור הסירוב יהיה נמוך מ־3 אחוזים, ישראל תעבור משוכה חשובה בדרך להתקבל לתוכנית היוקרתית שממנה נהנות כיום 40 מדינות. עם זאת, לאחר מכן יש משוכות נוספות בדרך: העברת שני חוקים בכנסת ועוד תיקון חקיקה שנוגע להעברת מידע לארה"ב על אזרחים ישראלים שטסים אליה, כולל מידע על עבר פלילי.

בכירים אמריקאים העלו לאחרונה טענות קשות בפני מקביליהם הישראלים על סחבת בכמה מהסוכנויות הממשלתיות בארץ בכל מה שנוגע להשלמת תהליך ההצטרפות לתוכנית הפטור מוויזה. לפי ההערכות, אם ישראל תעמוד באחוז הסירוב, ותשלים את כל ההכנות, אפשר יהיה להצטרף לתוכנית הפטור לפני הסתיו הקרוב.

שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס אמר אתמול בראיון ל-ynet radio כי יש עוד צעדים שצריך לבצע לפני שמהלך הפטור מוויזה יושלם. "קודם כל צריך לקבוע, ואנחנו עדיין לא יודעים את זה, אם ישראל כשירה להיות מועמדת", אמר, "דבר שני, הכנסת צריכה לעשות מספר דברים כדי שהדבר יהיה אפשרי. דבר שלישי, אנחנו צריכים מדיניות ברורה לגבי זה שפלסטינים אמריקאים יוכלו לטוס בחופשיות מדטרויט לנתב"ג ומשם לרמאללה, לגור ברמאללה ולחזור לדטרויט. כשנמלא את כל הדברים האלה, אני מקווה, ישראלים לא יצטרכו לעמוד בתור לקבלת ויזת תייר לארה"ב. זאת המטרה שלי ואני עובד על זה מאוד קשה. לי יש ויזה, אני מנסה לעזור לאזרחים הישראלים".

ידיעות אחרונות ויזה רוסיה ארה''ב תומאס ניידס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד