כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
יום השואה הבינלאומי

טקס לזכרם של החיילים הסובייטים - משחררי הגטו היהודי

הרוסים ציינו את זכרם של החיילים הסובייטים - משחררי הגטו היהודי בבודפשט הונגריה. דיפלומטים רוסים הניחו זר על לוח הזיכרון לכבוד החיילים הסובייטים. לוח הזכרון צמוד לקיר בית הכנסת של הבירה

טקס לזכרם של החיילים הסובייטים - משחררי הגטו היהודי
שגריר רוסיה בהונגריה (שני משמאל), ואימרה לבוביץ צילום: שגרירות רוסיה בהונגריה

האוכלוסייה היהודית של בודפשט ערכה טקס של הכרת הטוב לחיילי ומפקדי הצבא האדום, ששחררו את בירת הונגריה מהפשיזם במהלך מלחמת העולם השנייה. כך אמר ביום רביעי שגריר רוסיה בהונגריה יבגני סטניסלבוב באירוע לזכרם של משחררי הגטו היהודי בבודפשט. דיפלומטים רוסים הניחו זר על לוח זיכרון לכבוד החיילים הסובייטים על קיר בית הכנסת של הבירה ברחוב דוהאני, הנחשב לבית הכנסת הגדול באירופה. הטקס התקיים ביום רביעי האחרון כמה ימים לפני שהעולם מציין את יום השואה הבינלאומי ב-27 לינואר.

"אנו רואים את חובתנו להגיע למקום המשמעותי הזה ביום השנה לשחרור, ולזכור את טרגדיית השואה, להוקיר את אלה שהצילו את אסירי הגטו ממוות בטוח. החיילים הסובייטים הם שהצילו יותר מ-70 אלף יהודים הונגרים שהיו שם באותו רגע. חיילי הצבא האדום רבים מילאו את חובתם הצבאית במחיר חייהם", אמר סטניסלבוב, בשיחה עם אתר TASS הרוסי לאחר הטקס.

שגריר רוסיה בהונגריה יבגני סטניסלבוב (שני משמאל), ניצול השואה אימרה לבוביץ' והנספח הצבאי הרוסי בהונגריה אולג סמירנוב: צילום שגרירות רוסיה בבודפשט

"אנו גאים בכך שהסבים והסבים שלנו שיחררו יותר מ"מפעל מוות" אחד, ואנו בטוחים שזה עניין של מצפון וכבוד למי שחיים היום לזכור את דפי ההיסטוריה הנוראים הללו ולמנוע את חזרתם". ציין השגריר: "למרבה הצער, העובדות ההיסטוריות הללו מעוותות למען המצב הפוליטי, אך אנו יודעים בוודאות שהאוכלוסייה היהודית של בודפשט זוכרת ומוקירה תודה נצחית למושיעיהן - חיילי ומפקדי הצבא האדום".

לדברי השגריר, "גם בודפשט זוכרת את הטרגדיה של העם היהודי: עדות לכך היא מרכז הזיכרון לשואה, אנדרטאות רבות המעוררות תחושת חמלה - יש רבות מהן בשטח בית הכנסת, ובאזור הגטו, ועל גדות הדנובה, ובשאר חלקי העיר, כל האנדרטאות הללו מעבירות רגשית את הטרגדיה של העם היהודי, ספוגות מרירות על מותם של חפים מפשע", אמר השגריר. "אני רוצה לקוות שמתישהו ניתן יהיה ללכוד באנדרטה את התחושות ש-70 אלף יהודי גטו בודפשט חוו את ה-18 בינואר 1945, כששוחררו על ידי הכוחות הסובייטים. זה יהיה מחווה וזיכרון לאלה ששרדו את זוועות הגטאות הנאצים, ולאלה שהביאו להם חופש וחיים".

ראש הקהילה הדתית היהודית בבודפשט, תמאש משטר, הניח גם הוא זר על לוח הזיכרון שעל קיר בית הכנסת. בטקס השתתף אימרה לבוביץ', הניצול היחיד מהגטו שחולץ על ידי הכוחות הסובייטים. לדבריו, "ההישג של חיילי הצבא האדום איפשר להציל את חייהם של יהודי הונגריה, כי אחרת כולם היו מושמדים".

היסטוריה של הגטו

הנאצים החלו ליצור גטאות יהודיים בהונגריה לאחר כיבוש שטחה באביב 1944. עד יולי כמעט 500,000 בני אדם גורשו מהפרובינציה ההונגרית למחנות ריכוז, כולל למחנה ההשמדה אושוויץ. עד הסתיו נוצר בבודפשט גטו יהודי, שבו חיו לפני המלחמה כ-250,000 יהודים. הוא היה מוקף בחומה, ונקבע עוצר על תושביו.

בנובמבר, כ-70,000 איש הובלו משם למפעל לבנים באזור המטרופולין של אובודה, ולאחר מכן נשלחו ברגל למחנות ריכוז באוסטריה השכנה. בדרך, רבים מהם נהרגו או מתו מרעב וממחלות. בדצמבר החלו פשיסטים גרמנים ומשתפי פעולה הונגרים ממפלגת צלב החץ לירות ביהודים על גדות הדנובה. תוך חודש וחצי נהרגו כ-20 אלף איש, גופותיהם הושלכו למים. אנדרטה מזכירה כעת את הטרגדיה הזו - עשרות זוגות נעלי ברונזה על מזח הדנובה.

"למרות תנאים לא אנושיים ומעשי טבח, בגטו היהודי שרדו 68,000 איש", כתבה נשיאת הונגריה קטלין נובק בעמוד הפייסבוק שלה ביום רביעי. היא קראה לא לשכוח את קורבנות הטרגדיה ההיא.

ב-18 בינואר 1945 שחררו הכוחות הסובייטיים, בקרבות עזים את בודפשט, את אזור העיר בה שכן הגטו היהודי. רק ב-13 בפברואר שוחררה לחלוטין בירת הונגריה, שהפכה על ידי הנאצים למבצר בלתי חדיר. במהלך מבצע זה באוקטובר 1944 - פברואר 1945 נהרגו יותר מ-80 אלף חיילים וקצינים סובייטים.

כמה עשרות אלפי יהודים הונגרים הצליחו להימלט על ידי השגת מסמכים בינלאומיים "דרכוני מגן" בעזרת דיפלומטים משוויץ ושוודיה הניטרלית, בהם ראול ולנברג (1912-1947). החברה ההונגרית, שומרת על זכרו של האיש הזה, מציינת באופן מסורתי את יום השנה לשחרור הגטו היהודי על ידי הכוחות הסובייטים. חלוקת הפרסים השנתיים לפרויקטים הומניטריים שונים נקבעה בקנה אחד עם היום הזה. בבודפשט יש אנדרטה לוולנברג, שבה כתוב גם: "אל תשכח".

 

 

 

 

בודפשט מלחמת העולם השניה רוסיה הונגריה נאצים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד