י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
הסוד נשמר במשך 50 שנה

טייס אמריקאי הפיל ארבעה מיג סובייטים תוך 30 דקות

בשנת 1952 טייס אמריקאי הפיל ארבעה מטוסי קרב סובייטים - והפך לאגדה שאיש לא ישמע עליה במשך יותר מ-50 שנה. לטייס הצי לשעבר, בן ה-97, הוענק צלב הצי, הכבוד הצבאי השני בגובהו של השירות בטקס ביום שישי האחרון בקליפורניה

טייס אמריקאי הפיל ארבעה מיג סובייטים תוך 30 דקות
אילוסטרציה צילום: pixabay

טייס אמריקאי הפיל ארבעה מיג סובייטים תוך 30 דקות - ושמר זאת בסוד במשך 50 שנה. בנובמבר בשנת 1952, הטייס רויס וויליאמס הפיל ארבעה מטוסי קרב סובייטים - והפך לאגדה שאיש לא ישמע עליה במשך יותר מ-50 שנה. לטייס הצי לשעבר, בן 97, הוענק צלב הצי, הכבוד הצבאי השני בגובהו של השירות בטקס ביום שישי בקליפורניה.

ב-18 בנובמבר 1952, וויליאמס הטיס את הפנתר F9F - מטוס הקרב הסילון הראשון של הצי האמריקאי - במשימה במהלך מלחמת קוריאה. וויליאמס, אז בן 27, ושלושה טייסי קרב נוספים היו בסיור אווירי קרבי מעל החלק הצפוני ביותר של חצי האי הקוריאני, ליד נהר יאלו, המפריד בין צפון קוריאה לסין. בצפון מזרח נמצאת רוסיה, ברית המועצות תמכה בצפון קוריאה.

וויליאמס סיפר בראיון ב-2021 למרכז יוצאי צבא האמריקאי על הקרב הגדול. "באותה תקופה ה-MiG-15 היה מטוס הקרב הטוב בעולם", מהיר יותר ויכול לטפס ולצלול מהר יותר מהמטוסים האמריקאיים, אמר בראיון. הוא אמר שהוא טס בתבנית של רכבת הרים מעלה ומטה, כשכדורים עפים מעליו ומתחתיו תוך כדי תנועה, בזמן שהטייס הסובייטי מנסה לפגוע בו, הוא הצליח להפיל את כל הששה מטוסים שרדפו אחריו בזכות מיומנות.

כשהצליח לחזור מוכה וחבול על הסיפון, צוות הצי ספר 263 חורים במטוס של וויליאמס. זה היה במצב כל כך גרוע, הצוות דחף את המטוס מהספינה אל הים.

החדשות על הגבורה של וויליאמס הגיעו כל הדרך לפסגה, כאשר הנשיא דאז אייזנהאואר ביקש לדבר עם הטייס, "בעקבות הקרב, וויליאמס שוחח באופן אישי עם כמה אדמירלים בכירים בצי, כולל שר ההגנה וגם הנשיא, ולאחר מכן הוא קיבל הוראה לא לדבר על כך מכיוון שגורמים רשמיים חששו שהתקרית עלולה לגרום לעלייה הרסנית במתיחות בין ארה"ב לברית המועצות, ואולי להצית את מלחמת העולם השלישית", נכתב באתר של יוצאי צבא אמריקאים.

צפון קוריאה דרום קוריאה ארה''ב רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד