י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

מבחן טקטי: גורלה של השבת בידיו של סער

בפני שר הפנים ניצבות 2 דרכים לטפל בתפוח האדמה הלוהט ששב לפתחו, האם יצליח למצוא את שביל הזהב? • טור אישי

איור: מוטי הלר
איור: מוטי הלר

בעוד מבצע צוק איתן 2 מתנהל לאיטו, מתחיל ראש הממשלה לאבד גובה. נתניהו, ששרד יופי את החודש הראשון במבצע והימר על הקלפים הנכונים [הפרות הפסקת האש של חמאס, תמיכה אירופית ורוח גבית לכניסה קרקעית] מסתבך שוב בפלונטר, וההססנות הטבעית בה ניחן עשויה שוב לדרדר את מעמדו בבית פנימה - בתוך הליכוד, לשפל בו היה לאחר מאבקו האומלל במועמד המפלגה לנשיאות רובי ריבלין.

וכמו אז, גם עתה ניצב וממתין לו שר הפנים והאיש החזק בליכוד כיום - גדעון סער. אם חשב ראש הממשלה שרעמי התותחים יסיטו מעט את הכותרות מגדעון לעבר בוגי האנמי, באה עיריית תל אביב וטפחה על פניו.

את הרקע כולנו יודעים: בעיר תל אביב התנהל לו מאבק ממושך על קדושת השבת. במסגרתו ניסתה העירייה בק"נ טעמים לטהר את השרץ ולהכשיר פתיחת חנויות ביום המנוחה - בניגוד גמור לסטטוס קוו ולחוק המוניציפאלי. סער - שיש המרננים כי במקביל להתחזקותו בליכוד הוא התחזק גם במסורת ישראל סבא - לא היסס לרגע וכפה על העירייה לאכוף את החוק ולשמור שבת.

בתחילה השמיעה עיריית תל אביב איומי סרק על הליכה לבג"ץ, אולם לאחר שהתקפלה, התיישבה לחוקק מחדש ולתקן את חוק העזר העירוני, כך שיאפשר לכ-165 עסקים לפתוח דלתות בשבת, בחלוקה לאזורים וקריטריונים שונים. חולדאי מחזיק ברוב די אוטומטי במועצה, ולא סביר כי יתקל בקשיים בשינוי חוק כזה או אחר.

הטקטיקה השלישית
במצב דברים שכזה, ראוי לקחת צעד לאחור ולבחון את הנושא בפרספקטיבה רחבה יותר.

טועה מי שחושב שרק בירת הבילויים הישראלית תאפשר לעסקים לפעול בשבת. לכל בר דעת ברור כי בעקבותיה של תל אביב יבואו שכנותיה, שבעלי אינטרסים שונים בהן ילחצו על עיריות רמת גן, גבעתיים, חולון ועוד לאפשר להם להתחרות בקולגות מתל אביב. ומכיוון שהותרה הרצועה, לא יהיה ניתן לעצור את השיטפון.

משכך, לאחר שתשלים עיריית תל אביב את תיקוני החקיקה, ישוב הכדור לפתחו של סער ויציב בפניו שתי אפשרויות שונות: האחת: לאשר את התיקון, ובכך לסתום את הגולל על שמירת השבת במדינת ישראל, השניה: להודיע על התנגדות ולהמשיך להיאבק באופן אגרסיבי למען השבת - במה שעשוי שלא לעמוד לבסוף במבחן בג"ץ והחוק, ושלא להתקבל בעין יפה בקרב חלק גדול מתושבי העיר.

סביר להניח כי סער, פוליטיקאי משופשף למדי, ינקוט בתחילה בטקטיקה של שביל זהב, לפיה הוא יעכב את אישור התיקונים ב-60 יום, כפי שמאפשר לו החוק, וכפי שלימדונו רבותינו - עד אז ימות הפריץ או הכלב, או שניהם.

אסור לשכוח כי סער, שבתקופה האחרונה מיצב את עצמו כאלטרנטיבה של ממש לנתניהו, יחפש גם להמשיך ולרכוש את אמונם של הח"כים החרדיים, אם הללו יתייצבו לצידו, ולאור הזליגה המשמעותית בסקרים ימינה והצניחה של לפיד, עשוי סער להרכיב את הממשלה הבאה, בפרט אם זו הנוכחית תיפול על רקע התקציב הקרוב כבר בחורף הבא. איתות לכך מצאנו הבוקר ביישור הקו של סער וליברמן בנושא הטיפול בחמאס. כאשר השניים שידרו על גל משותף, אולי כפתח לציר פוליטי חדש.

כך, בעקיפין, עשוי מבצע 'צוק איתן' לחזק דווקא את איתנותה של השבת...

אנו רצים והם רצים
מעניין לעניין בעניין אחר:

שני יהודים באים בימים נפטרו השבוע, כל אחד מהם נודע בתחומו ובמקומו.

האחד הוא הגאון רבי ישראל בונדהיים זצ"ל. שהרביץ תורה עשרות בשנים בישיבת קול תורה לצעירים. השני הוא מנחם גולן, מי שנחשב לאבי הקולנוע הישראלי.

בעוד יותר מרבבת בני אדם טרחו לחלוק כבוד אחרון בהלוויתו של הגר"י בונדהיים, ספק אם יהיה צענטער בזו של גולן. בעוד מורשתו של הגר"י ניצבת זקופת קומה בליבותיהם של אלפי תלמידיו, זאת מלבד מפעל הגניזה האדיר שהקים בעשר אצבעותיו, הרי ש'מורשתו' של גולן מצויה על סף הכחדה... ואלו כמובן רק מקצת ההבדלים, לשבר את האוזן.

אנו רצים לחיי עולם הבא והם רצים לבאר שחת.
נתניהו שבת תל אביב סער חילול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד