י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
מהפך בשוק המקרקעין

מהלך היסטורי: כך תרשמו את דירתכם בטאבו

הדרך לרישום הדירה על שמכם בטאבו תתקצר: רשות מקרקעי ישראל מקדמת מהלך היסטורי לקיצור הליכי הרישום בשוק המקרקעין בישראל | כך זה יעבוד

מהלך היסטורי: כך תרשמו את דירתכם בטאבו
משכנתא צילום: Yossi Zamir/Flash90

רשות מקרקעי ישראל, המנהלת את מרבית קרקעות המדינה, מובילה מהפך לייעול וקיצור משמעותי בלוחות הזמנים לרישום קרקעות בטאבו, כבר בשלב התכנון, שיביא למהפך בשוק המקרקעין בישראל. 

למעשה מזה כשנתיים, הרשות מבצעת פיילוט בעשרות תכניות בניין עיר בפריסה ארצית, לבחינת תהליך מיזוג הליכי התכנון והרישום, כך שכבר במעמד אישור התכנית במוסדות התכנון, תאושר החלוקה החדשה (תצ"ר) ותירשם באופן מיידי במרשם המקרקעין. מהפך זה הוא בשורה לציבור, שכן הוא ישקף במרשם, באופן ברור ומדוייק, את השטחים, הגבולות והזכויות שנקבעו בתכנית.

המהלך המשמעותי מתבסס על המלצות הדו"ח להאצת הליכי רישום זכויות במקרקעין – "מתכנון לרישום" בראשותו של עו"ד ארז קמיניץ, לשעבר המשנה ליועמ"ש לממשלה (משפט אזרחי), שפורסם במאי 2021, ונבחן במסגרת פיילוט שהובילה רשות מקרקעי ישראל בשיתוף המרכז למיפוי ישראל, מינהל התכנון, ועדות התכנון המקומיות והמחוזיות והרשות לרישום והסדר זכויות מקרקעין, במשרד המשפטים. 

הפיילוט כלל עשרות תכניות בהיקף של 30,000 יח"ד, הן בסמכות מחוזית והן בסמכות מקומית, במגזר היהודי והלא יהודי כאחד. חלק מהתכניות הגיעו לשלב האישור יחד עם תצ"ר מאושרת, זאת לאחר שעבודת המיפוי בוצעה בשלבים המוקדמים יותר של התכנית, ומבלי לעכב את הליכי התכנון. באופן זה ניתן להגיש את התכניות לרישום במרשם מיד עם אישורן.

לשינוי המוצע יתרונות רבים ובכלל זה קיצור משמעותי בלוחות הזמנים לרישום, לפחות של 3-4 שנים, והסרת חסמים במהלך התכנון ע"י בדיקת היתכנות הרישום, כפי שמבוצעת ברמ"י. הדבר יאפשר לוועדות המקומיות פיתוח השטח והוצאת היתרי בניה על בסיס גבולות סופיים ומאושרים במפ"י, וכחלקות רשומות במרשם המקרקעין.

בימים אלה, מגבשים ברשות מקרקעי ישראל המלצות לתיקוני חקיקה נדרשים, שיועברו לבחינת המשנה ליועמ"ש לממשלה עו"ד כרמית יוליס. רמ"י ממליצה, בין היתר, להחיל את השינוי המוצע בכלל התכניות, לרבות תכניות שאינן איחוד וחלוקה לפי פרק ג' סימן ז'. 

ינקי קוינט, מנכ"ל רמ"י הגיב: אני מברך על הצלחת הפיילוט שיביא לשינוי משמעותי בהליכי רישום המקרקעין ומקווה שתיקוני החקיקה יבוצעו בהקדם על מנת לחסוך בירוקרטיה ועבודה מיותרת בשלבים מאוחרים יותר של השיווק ומכירת הקרקע לצרכני הקצה. לכל חלקה שתשווק תהיה "תעודת זהות" משלה שתקל על רישום החוכרים המיידי עם רכישת הקרקע מהקבלן."

אטי בן עטר, מנהלת אגף בכיר בעלות ורישום מסרה: "מיזוג הליכי תכנון, מיפוי ורישום מהווה שינוי חשיבה בעולם המקרקעין, שהיה מקובע עד היום בקידום תהליכים אלה באופן טורי, דבר שהביא לעיכוב משמעותי ברישום התכניות ויצירת חסמים נוספים לאורך השנים. התהליך המוצע הוכיח עצמו כישים וכיעיל גם מבחינה כלכלית, והגורמים השותפים רואים בו פריצת דרך משמעותית בתחום המקרקעין בישראל".   

 

 

רשות מקרקעי ישראל דירה רישום בטאבו רישום שינוי היסטורי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד