א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

האם ללמוד במכללה או באוניברסיטה?

באופן כללי, ניתן לרכוש מקצוע לחיים במכללות ובאוניברסיטאות השונות המוכרות על ידי המל"ג. כמו כן, יש אפשרות ללמוד לתואר הנדסאי במכללות ובבתי הספר להנדסאים. ההבדל המהותי והמרכזי בין לימודים במכללה אקדמית פרטית לבין לימודים באוניברסיטה הוא שכר הלימוד מאחר שהלימודים באוניברסיטה זולים יותר

האם ללמוד במכללה או באוניברסיטה?
סטודנט צילום: FREEPIK

רוב הצעירים אחרי שירות צבאי או שירות אזרחי מעוניינים לרכוש השכלה אקדמית כדי להבטיח את עתידם ולרכוש מקצוע לחיים. במאה ה-21 כולם כבר יודעים כי השכלה אקדמית נחוצה כדי להשתלב בתפקידי מפתח ועל מנת ליהנות מקריירה משגשגת ומתגמלת. לא מעט מהחיילים המשוחררים ומהצעירים אחרי צבא וטיול מתלבטים בין לימודים במכללה לבין לימודים באוניברסיטה, לכן כדאי להבין מה ההבדלים בין שתי האפשרויות ואיך לבחור נכון האם ללמוד במכללה או באוניברסיטה.

מה ההבדל המהותי?

באופן כללי, ניתן לרכוש מקצוע לחיים במכללות ובאוניברסיטאות השונות המוכרות על ידי המל"ג. כמו כן, יש אפשרות ללמוד לתואר הנדסאי במכללות ובבתי הספר להנדסאים. ההבדל המהותי והמרכזי בין לימודים במכללה אקדמית פרטית לבין לימודים באוניברסיטה הוא שכר הלימוד מאחר שהלימודים באוניברסיטה זולים יותר.

כדאי לדעת כי שכר הלימוד הבסיסי במוסדות המתוקצבים להשכלה גבוהה יחסית דומה, ובמכללות הפרטיות שכר הלימוד יקר יותר. כאשר מעוניינים לבחור היכן ללמוד כדאי לברר מראש מה גובה שכר הלימוד השנתי והאם מוסד הלימודים להשכלה גבוהה מסייע למועמדים לקבל מלגות והטבות שונות לצעירים אחרי צבא, כלומר לחיילים משוחררים.

הבדלים מבחינת אופי מודד הלימודים

יש לא מעט הבדלים בין לימודים במכללה ללימודים באוניברסיטה, חלקם קשורים לאופי המוסד להשכלה גבוהה, למשל:

גודל מוסד הלימודים – האוניברסיטאות בישראל, על פי רוב, גדולות יותר בשטחן והן יכולות להכיל ולקבל יותר סטודנטים ללימודים בכל שנה אקדמית. 

יחס אישי – כיתות הלימוד במכללות קטנות ואינטימיות יותר בהשוואה לאולמות הלימוד באוניברסיטאות וכמות הסטודנטים בכל מחלקה ומסלול לימודים. על כן, הסטודנטים במכללה יכולים ליהנות מיחס אישי יותר מהמרצים ומשאר נושאי התפקיד במוסד הלימודים.

מסלולי לימוד – האוניברסיטאות גדולות יותר לכן הן מציעות יותר מחלקות ומסלולי לימוד בהשוואה למכללות. ישנם תחומי לימוד הקיימים רק באוניברסיטאות וישם מסלולי לימוד שניתן למצוא רק במכללות, לכן גם תחום הלימודים משפיע על בחירת המוסד להשכלה גבוהה. כך לדוגמה, כדאי לדעת כי תואר ראשון באדריכלות אפשרי רק במספר מצומצם של מוסדות להשכלה גבוהה שקיבלו היתר למסלול זה, ובהם הטכניון, אוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטת אריאל שבשומרון.

מי שמעוניין ללמוד מקצוע מעניין המבטיחה שפע עבודה וקריירה משגשגת יכול להירשם ללימודי תואר ראשון בדימות רפואי (B.Sc), זהו מסלול לימודים ייחודי מסוגו במכללה מרכז האקדמי שערי מדע ומשפט. כדאי לדעת כי תחום הדימות הרפואי נמצאת בחזית הטכנולוגיה ויש ביקוש רב לבוגרי מסלול הלימודים הן במערכות הבריאות השונות והם בחברות הייטק מובילות. 

תארים מתקדמים – רוב המכללות המוכרות על ידי המל"ג מציעות מסלולי לימוד לתואר ראשון ולתואר שני. האוניברסיטאות בדרך כלל מציעות מסלולי לימוד גם לתארים מתקדמים יותר, לכן מעבר ללימודים לתואר ראשון ושני, ניתן ללמוד באוניברסיטה גם לתואר שלישי.

איכות התואר והדיפלומה – ישנם תארים ספציפיים הנחשבים לאיכותיים יותר במכללות ויש תארים הנחשבים לטובים יותר באוניברסיטאות. למרות שבוגרי המסלול מקבלים את אותו תואר ראשון או שני, לעיתים המעסיקים מעדיפים תואר ראשון ממכללה מסוימת או מאוניברסיטה מסוימת, וכדאי להיעזר ביועצי הלימודים ולבדוק לפני הרישום איזה תואר ספציפי נחשב לאיכותי יותר מבחינת ידע, ניסיון, מרצים, מסלולי התמחות ויוקרת הדיפלומה.

תנאי קבלה

אחד ההבדלים המשמעותיים ביותר בין לימודים במכללה לבין לימודים באוניברסיטה כזו או אחרת הוא תנאי הקבלה. יש לציין כי תנאי הקבלה משתנים בין מוסדות הלימוד להשכלה גבוהה, יחד עם זאת ידוע כי תנאי הקבלה ללימודים במכללות נוחים יותר. חלק מהמכללות אינן דורשות ציון בבחינה פסיכומטרית, ובדרך כלל המכללות גמישות יותר מבחינת תנאי הקבלה והן מציעות אפשרויות שונות לקבלה ללימודים, למשל מכינה קדם אקדמית.

לימודים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד