כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
"מפגע ימי"

אחרי 40 שנה: המבנה האייקוני באילת ייהרס

במשרד להגנת הסביבה הוציאו הודעה על צעד נוסף בדרך להסרת מבנה "הרפסודה הלבנה" באילת, אחד מהמבנים האייקונים של העיר הדרומית | בית משפט השלום בבאר שבע דחה את בקשתם של בעלי המבנה וקבע כי עליהם להסיר את המפגע הימי, בהתאם לצו שניתן להם על ידי המשרד להגנת הסביבה כבר באוגוסט 2021

אחרי 40 שנה: המבנה האייקוני באילת ייהרס
הרפסודה באילת צילום: רני עמיר, המשרד להגנת הסביבה

לאחר 40 שנה, המבנה האייקוני באילת ייהרס בקרוב: בית משפט השלום בבאר שבע קיבל את עמדת המשרד להגנת הסביבה, שיוצגה על ידי פרקליטות מחוז הדרום (אזרחי), ודחה את בקשתם של בעלי הרפסודה הלבנה באילת לביטול הצו לפינוי הרפסודה. במסגרת ההחלטה נקבע כי הצו לסילוק המפגע שהוציאה היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה תקף ועד 1 באוגוסט 2023 עליהם לפנות את המבנה היוצר פגיעה בסביבה החופית כמשמעותה בחוק. 

מבנה "הרפסודה הלבנה" ממוקם בים מחוץ לשובר הגלים המזרחי של המרינה באילת. המבנה שהיה בעבר כלי שיט, מצוי במקומו ללא היתר בנייה כנדרש וללא תוכנית תקפה החלה על השטח במקום זה. למעשה, הרפסודה עוגנת במקומה הנוכחי משנת 1982 והנתבעים רכשו את הרפסודה מבעליה הקודמים בשנת 1996.

הרפסודה הלבנה באילת/צילום רני עמיר, המשרד להגנת הסביבה

המבנה יוצר פגיעה בסביבה החופית, על פי חוק שמירת הסביבה החופית, וגורם בין השאר לפגיעה במערכות האקולוגיות הטבעיות המתקיימות בסביבה החופית, לסיכון או לנזק לבתי גידול של צומח או בעלי חיים ימיים ולרבייתם, כמו גם לפגיעה בחזות הים הטבעי והייחודי ובמבט מהחוף אל הים. המבנה גם גורם סכנה לבטיחות כלי השיט על פי חוות דעת של רשות הספנות והנמלים.

בחודש אוגוסט 2021, הוציאה היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה צו לסילוק מפגע למבנה הרפסודיה הלבנה באילת. המשרד הוציא את הצו מתוקף סמכותו לפי סעיף 9 לחוק שמירת הסביבה החופית, לאחר שהוצאה התראה לבעלי המבנה ולאחר מתן זכות השימוע טרם הוצאת הצו. 

בעקבות הוצאת הצו, פנו בעלי "הרפסודה הלבנה" לבית משפט השלום בבאר שבע בבקשה לביטולו. בהליך זה, פרקליטות מחוז הדרום (אזרחי) ייצגה את המשרד להגנת הסביבה והסתמכה בין השאר על חוות דעתם של מומחים מטעם רשות הטבע והגנים. כמו כן, רשות מקרקעי ישראל הוציאה, בד בבד עם ניהול התיק, תביעה לסילוק יד נגד בעלי הרפסודיה. בהחלטתה דחתה סגנית בית משפט השלום בבאר שבע, השופטת נועה חקלאי, את הבקשה וקבעה כי צו הסילוק של המשרד להגנת הסביבה עומד על כנו. עוד קבע בית המשפט כי פינוי המפגע יבוצע עד לחודש אוגוסט 2023.

"המשרד להגנת הסביבה יפעל מול בעלי המבנה עד לסילוקו של המפגע בד בבד עם שמירה על הסביבה הימית במהלך ביצוע עבודות הפינוי מהים ובמיוחד בתום העבודות לפי החלטת בית המשפט" נמסר.

 

אילת מבנה המשרד להגנת הסביבה צו הריסה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד