י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"א-ל חי יפתח אוצרות שמים"

כל הרבנים בקריאה: להתפלל ולזעוק לגשם

מכל החוגים והעדות יוצאים רבני ישראל בקריאה שה' יפתח את אוצרו ויוריד גשם בעקבות המחסור החמור בגשמים בתחילת חודש שבט. בני ספרד יאמרו בשבתות בעת פתיחת ההיכל את תפילת "קל חי יפתח וכו'". בני אשכנז יוסיפו: "ועננו בורא עולם" ב"שומע תפילה", ובסוף התפילה את פרק ק"ל בתהילים

כל הרבנים בקריאה: להתפלל ולזעוק לגשם
יום גשום צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בעקבות המחסור החמור בגשמים, כאשר הציבור בישראל נמצא מספר חודשים אחרי תחילת החורף ובקושי ירדו גשמים קוראים שוב הרבנים מכל החוגים והעדות להתפלל ולהעתיר על גשמים. 

במכתב של בד"ץ 'העדה החרדית' נאמר שהתבקשו על ידי חקלאים שומרי תורה ומצוות להעתיר על הגשמים לאחר שהם זקוקים לכך ולומר בברכת שומע תפילה בשמונה עשרה 'ועננו בורא עולם'. 

גם בד"ץ 'מחזיקי הדת' של חסידות בעלזא קוראים להתפלל תחת הכותרת 'הושענא צמחים לגשמה' קוראים חברי הבד"ץ להוסיף בתפילה ולעורר רחמי שמים כאשר אנו עומדים כבר בחודש שבט ואין גשמים. 

בישיבת מועצת הרבנות הראשית לישראל שהתקיימה השבוע, החליטה מועצת הרבנות בראשות הרבנים הראשיים לישראל הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף והגאון רבי דוד לאו, לקרוא לציבור לומר את נוסח התפילה על עצירת גשמים בכל עדה והנוסח שלה ובתפילה שבשבועות שנותרו נראה שפע של גשמים שישכיח את החוסר.

בהחלטה נאמר: כי "בשל עצירת הגשמים שלצערנו איננו זוכים השנה עד השתא לברכת שמים בגשמי ברכה, לפיכך הננו פונים לתושבי ארצנו להוסיף בתפילתם תפילת הגשם, בני ספרד יאמרו בשבתות בעת פתיחת ההיכל את תפלת 'אל חי יפתח וכו', "ואם יכולים יאמרו כן גם בשני וחמישי, אם אין הדבר גובל בטורח צבור ובני אשכנז יוסיפו תפילת "ועננו בורא עולם", בשל ב"שומע תפילה", ובסוף התפילה את פרק ק"ל בתהילים".

הרב הראשי לישראל הגאון רבי דוד לאו פרסם את נוסח התפילה שיש לומר להורדת הגשמים. בני ספרד יאמרו בשבתות בעת פתיחת ההיכל את תפילת "קל חי יפתח וכו'". ואם יכולים יאמרו כן גם בשני וחמישי, אם אין טורח צבור. בני אשכנז יוסיפו: "ועננו בורא עולם" ב"שומע תפילה", ובסוף התפילה את פרק ק"ל בתהילים.

גדולי התורה הספרדים - ראש הישיבה הגאון רבי דוד אברהם והגאב"ד הגאון רבי אלחנן פרץ פרסמו מכתב לומר בפתיחת ההיכל בשבת קודש את תפילת הגשם של שמיני עצרת. תחת הכותרת "לבקש על הגשמים" כותבים גדולי התורה: "כאשר הגיע חודש שבט ועוד מעט כלה חורף, ועדיין לא ירדו גשמים כפי הנצרך, ובפרט שהשנה היא שנת מוצאי שביעית, אשר על כן מן הראוי לומר בפתיחת ההיכל בשבת קודש את תפילת הגשם של שמיני עצרת עד אשר ניוושע וא-ל חי יפתח אוצרות שמים, וישב רוחו יזלו מים, ויהי רצון שנשמע בשורות טובות, וה' יתברך ישמע שוועתנו".

על הקריאה המיוחדת כאמור, חתמו הגאון רבי אלחנן פרץ גאב"ד "חוקת משפט" וראש הישיבה הגאון רבי דוד אברהם, להם השפעה רחבה בעיקר על ציבור האברכים ובני הישיבות הספרדים.

גשמים ועננו בורא עולם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד