כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
משפט נתניהו

אחראי החקירות בתיק 4000: "לא הייתי מזיל דמעה אם אלוביץ' היה הופך עד מדינה"

תת ניצב יואב תלם המשיך היום בעדותו במסגרת החקירה הנגדית שעורך עו"ד ז'ק חן. חן הטיח בתלם: "עשיתם שימוש חריג בבן כדי להפעיל לחץ על אבא שלו"

אחראי החקירות בתיק 4000: "לא הייתי מזיל דמעה אם אלוביץ' היה הופך עד מדינה"
שאול אלוביץ בבית המשפט צילום: פלאש 90

בבית המשפט המחוזי בירושלים נמשכת היום (רביעי) חקירתו הנגדית של תת ניצב יואב תלם, שהיה אחראי על החקירות בתיק 4000, בידי סנגורם של הזוג אלוביץ', ז'ק חן. בחקירתו, תלם הודה: "לא הייתי מזיל דמעה אם שאול אלוביץ׳ היה הופך לעד מדינה".

תלם, שהיה האחראי על החקירה, עומת עם שורה של אמירות ואירועים בחקירות שניהל מול שאול אלוביץ׳ שבהם הפעילו עליו החוקרים לחץ כדי שיהפוך לעד מדינה. חן הציג בין היתר אמירה שהטיח תלם באלוביץ', בחקירתו כי ״אתה עכשיו מוריד אחרים יגון שאולה״, וכי הוא יכול להציל את מצבם. לדברי חן מדובר במה שנראה באופן סביר כלחצים להפוך לעדי מדינה.

תלם: ״זו אחת מהאופציות. לא הייתי מזיל דמעה אם שאול אלוביץ׳ היה הופך לעד מדינה״. חן הטיח בתלם בתגובה: ״זה מדהים מה שאתה אומר פה. שאחרי כל עשרות מופעים שבהם רואים שאתם יוזמים ולוחצים בכל דרך, משפחה, רכוש, בריאות, מוות, כלא, שואה כלכלית, הכל הולך לאותו כיוון, ואתה בדעתך שזה לא עולה כדי יוזמה להפיכה לעד מדינה״. תלם: ״כן״. השופט בר-עם: ״זה מה שנקרא, הזמנה להצעה״.

המשך החקירה הנגדית עסקה בתרגיל החקירה שביצעה המשטרה ובמהלכו הפגישה את אור אלוביץ׳ עם אביו בחדר היוועצות סטרילי לכאורה. עו"ד חן: ״לוקחים את אור אלוביץ׳ ומפגישים אותו בחדר היוועצות, תוך שנותנים לו הבנה שהוא יכול לדבר עם אביו, לכאורה בפרטיות, כדי שישדל את אבא שלו. זה אירוע די חריג״. תלם אישר כי מדובר באירוע חריג, במובן של הפגשה בין שני חשודים שיש זיקה משפחתית שבהבנה של תלם, החוקרת שחקרה את אור אלוביץ׳ סבורה שיש לה חיבור טוב איתו, ולדברי תלם ״הוא יכול לשכנע את אביו למסור גרסת אמת״.

חן: ״אני אומר לך, שאתם עשיתם שימוש חריג בבן כדי להפעיל לחץ על אבא שלו, וזה חריג ופסול מכל פסול. אסור על פי כל דין, זוועתי, מעורר אימה, וזה החריג״. תלם: ״אני אחראי על החקירה, וזה מהלך חריג ולדעתי לא פסול״. חן: ״והמהלך הזה קיבל את אישור הדרכים הממונים״. תלם: ״כן. מבחינתי זה מפקד היחידה״. חן:״ וגם הפרקליטות״. תלם: ״אני מניח שהפרקליטות הייתה מודעת למהלך הזה. יש ליווי הדוק ושיח רציף איתם״.

בהמשך עסקה החקירה הנגדית באחד האירועים החמורים ביותר שאירעו במהלך חקירות התיק, כאשר החוקרים ניסו לגרום לשאול אלוביץ׳ להחליף את עורך דינו, באמצעות שימוש בבנו אור. חן: ״האם אתה זוכר שחוקרת ניירות ערך ניסתה לגרום לאור לייעץ לאבא שלו להתייעץ עם עורך דין אחר או להחליף את עורך דינו שזה במקרה אני?״. תלם: ״צריך לראות אם היא אמרה את זה. אמירה כזו ככל שישנה בעיני היא פסולה. אם יש לחוקר חשש שעורך הדין נמצא בניגוד עניינים עלינו לומר זאת. ככל שהייתה אמירה להחליף ליעוץ משפטי בעיני היא פסולה״.

בהמשך החקירה הודה תלם מפורשות. חן: ״אני אומר לך, שלפי כל שיטה, בעולם ובסביבה, שכל משפטן, מהמתחיל ועד שופט ומשפטן בכיר ביותר, ידע שזו התערבות פסולה ואסורה במרחב היצוג של החשוד״. תלם הודה: ״אני נוטה לקבל את התפיסה שלך והפרשנות שלך״.

 

 

משפטו של בנימין נתניהו תיק 4000 שאול אלוביץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד