כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
תמיכה מפתיעה

סנאטורית דמוקרטית: "הסכמי אברהם יכולים להתרחב עם ההתנחלויות"

הסנאטורית האמריקאית קירסטן גיליברנד אומרת כי היא תומכת במכירת מטוסי F-35 למדינות שחתמו על הסכמי אברהם, ומשקיעות בסיוע לפלסטינים. "אני חושבת שאתה יכול לנהל את המשא ומתן הזה על הסכמי אברהם ללא קשר לכל סוגיה פוליטית מקומית", אמרה גיליברנד

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: Religion Media Company

הסנאטורית הדמוקרטית האמריקאית קירסטן גיליברנד אמרה בראיון לאתר Times of Israel כי "הרחבת הסכמי אברהם אינה חייבת להיות מותנית בכך שישראל תגביל את הרחבת ההתנחלויות בגדה המערבית".

"אני חושבת שאתה יכול לנהל את המשא ומתן הזה על הסכמי אברהם ללא קשר לכל סוגיה פוליטית מקומית", אמרה גיליברנד כשנשאלה האם הדיונים על הסכם אברהם יכולים להתקדם אם תהיה בנייה ישראלית במקביל מעבר לקו הירוק.

העמדה שהביעה חברת הקונגרס הוותיקה מניו יורק בראיון מספר ימים לאחר שחזרה מביקור בכל ארבע מדינות שחתמו על הסכמי אברהם - ישראל, איחוד האמירויות הערביות, בחריין ומרוקו, עומדת בסתירה לגישתו של ממשל ביידן לעניין.

היא גם דוגלת במינוף הסכמי אברהם כדי להגביר את פרנסת הפלסטינים ולשפר את הסיכויים לפתרון שתי מדינות. גיליברנד לא תמכה בבניית התנחלויות, אבל היא נראתה פחות מודאגת מכך שבניית בתים בהתנחלויות תחת ממשלתו של נתניהו, שהוקמה על בסיס התחייבויות להרחבת הנוכחות הישראלית בשטחים.

גיליברנד הבהירה כי יש לה "חששות משלה לגבי הצהרות ופעולות של חלקי הימין האולטרה-קיצוניים בקואליציה של נתניהו, אבל שוב, ראש הממשלה הבטיח לנו שהדעות שלו, לא שלהם, הן הרלוונטיות, ולקחתי את המילה שלו".

אחד המחוקקים הפרו-ישראליים של המפלגה הדמוקרטית, גיליברנד הביעה אופטימיות מיוחדת לגבי האפשרויות להתבסס על הסכמי אברהם, הסכמי הנורמליזציה של 2020 שישראל חתמה עם איחוד האמירויות הערביות, בחריין ומרוקו לאחר ביקוריה בארבע המדינות.

"הרגשתי שהמנהיגים במרוקו, בחריין ואיחוד האמירויות כולם רוצים לחזק, להרחיב ולהעמיק את הסכמי אברהם", אמרה. "הם רוצים יותר השקעה כלכלית עם ישראל וכן תוכנית ביטחון אזורית עם ארה"ב וישראל כדי להילחם באיראן".

היא אמרה שהיא מקווה שמדינות נוספות יצטרפו להסכמים, וציינה את כווית כאפשרות אחת, אך כווית האנטישמית שללה בתוקף ללכת בדרכה של איחוד האמירויות ובחריין.

גיליברנד אמרה כי על ארה"ב לדחוף את מדינות הסכם אברהם להשקיע בפרויקטים הומניטריים עבור הפלסטינים "בתמורה למטוסי F-35 וטכנולוגיה אחרת שהם נואשים לקבל שעוזרת להם ליצור מערכת הגנה אזורית נגד טילים נגד איראן".

גיליברנד שהיתה בביקור יחד עם עוד חברי קונגרס אמריקאים, נסעה גם לגדה המערבית שם נפגשה עם ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, מוחמד שתייה. גיליברנד אמרה שראש ממשלת הרשות היה "פתוח מאוד" גם להסכמי אברהם.

הוא התבקש להבהיר את סירובה של רמאללה להשתתף ביוזמה עד כה, גיליברנד: "שאלתי אותו, 'אם איחוד האמירויות תרצה להשקיע מיליארד דולר בתשתיות מים בשטחים הפלסטיניים במסגרת הסכם אברהם? הוא אמר, 'אני אהיה מאוד פתוח לזה" אמרה.

איחוד האמירויות ארה''ב חברי קונגרס הסכמי אברהם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד