ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024
במטרה לסייע לאוקראינה

ארה"ב מבקשת מישראל טילי נ"מ שהוצאו משימוש

הפנטגון פנה למשרד הביטחון בבקשה לקבל את הטילים שנמצאים במחסני צה"ל ויצאו משימוש. ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון השיב כי השימוש היחיד בהן יכול להיות כגרוטאות מתכת. בכירם ישראליים: "תשובה לא מדויקת"

ארה"ב מבקשת מישראל טילי נ"מ שהוצאו משימוש
מלחמת אוקראינה צילום: משרד ההגנה האוקראיני

ממשל ביידן העביר לאחרונה בקשה מישראל טילי לעביר לידיו טילי נ"מ ישנים מדגם "הוק" שנמצאים במחסני צה"ל והוצאו משימוש. זאת במטרה להעביר אותם לאוקראינה לצורך חיזוק מערך ההגנה האווירית שלה מפני תקיפות של חיל האוויר הרוסי, כך דווח ב'וואלה'.

כבר בשנות ה-60 רכשה ישראל  טילי נ"מ מדגם "הוק" מארצות הברית והשתמשה בהם במלחמת ששת הימים ב-1967 ובמלחמת יום כיפור ב-1973. באותן שנים נחשבה מערכת ההגנה האווירית הזו, שפותחה על ידי חברת "ריית'יאון" האמריקנית, לטכנולוגיה הכי מתקדמת שיש.

עם זאת, במהלך השנים רכשה ישראל מערכות הגנה אווירית חדשות מארצות הברית כדוגמת מערכת הפטריוט. בנוסף פיתחה ישראל בעצמה שורה של מערכות הגנה אווירית מתקדמות ביותר כמו "כיפת ברזל", "חץ" ו"שרביט קסמים".

בעקבות כך, צה"ל פלט לפני כעשור את טילי ה"הוק" משירות פעיל ופירק את יחידות המילואים שהפעילו את המערכת. פקיד ישראלי בכיר אמר כי כ-"10 סוללות משגרי "הוק" הועברו לאחסון בימ"חים של צה"ל יחד עם מאות מיירטים והם נמצאים שם עד היום".

לפני כשבועיים פנה משרד ההגנה האמריקני למשרד הביטחון הישראלי וביקש כי ישראל תעביר את מערכות ה"הוק" הישנות שנמצאות באיחסון ואת המיירטים על מנת להעבירם לאוקראינה, כך לפי בכירים ישראליים ואמריקניים.

הבכיר האמריקני ציין כי בחודשיים האחרונים הועברה בקשה דומה למספר מדינות נוספות שעדיין משתמשות במערכת ה"הוק" או כאלה שמחזיקות אותן באיחסון. בימים אלה מנסה ארצות הברית לשפץ בעצמה משגרים ומיירטים של מערכת ה"הוק" שנמצאים ברשותה ולהעביר אותם לאוקראינה.

לדברי פקיד ישראלי בכיר ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון דרור שלום הבהיר למקביליו האמריקנים כי אין שינוי במדיניות ישראל שלא מאפשרת אספקת נשק לאוקראינה.

שלום אמר למקביליו בפנטגון כי מערכות ה"הוק" שבידי ישראל לא יכולות לתפקד ואינן שמישות מאחר ואוחסנו שנים רבות ללא כל תחזוקה. לטענתו, השימוש היחיד בהן יכול להיות כגרוטאות מתכת.

בכירים ישראלים טוענים כי שלום צודק שאי אפשר להשיב את המשגרים לפעולה, אך מאות מיירטי ה"הוק" שמאוחסנים בישראל יכולים לעבור שיפוץ ולחזור לשימוש מבצעי.

יצוין כי בכינוס של השדולה הפרו-ישראלית איפא"ק בוושינגטון שהתקיים ב-10 בינואר, נאם שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין ורמז לבקשה שהעביר הממשל לישראל לגבי טילי ה"הוק".

אוסטין אמר בנאומו כי מערכות ה"הוק" שארצות הברית העניקה לישראל סייעו לה להגן על עצמה מפני מצרים וסוריה בשנות ה-60 וה-70, והוסיף: "כעת, טילי ה"הוק" כבר אינם פסגת הטכנולוגיה. אבל הם יכולים לסייע לדמוקרטיה אחרת שנמצאת במצור להגן על עצמה".

אוסטין ציין בנאומו כי ארצות הברית פועלת מול בנות בריתה ברחבי העולם בניסיון לספק מערכות הגנה אווירית מדגם "הוק" לצבא אוקראינה.

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "מדיניות מערכת הביטחון לא השתנתה. כל בקשה נבחנת לגופה. מעבר לכך איננו מתייחסים לפרטים נוספים".

מלחמת אוקראינה רוסיה ישראל ארה"ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד