כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

נלחמים בבירוקרטיה: 'היתר אחד במקום שלושה'

קפיצת מדרגה ברפורמה של המשרד להגנת הסביבה ברישוי הסביבתי: היתר אחד לכל מפעל במקום שלושה | מדובר בתועלת משקית של חצי מיליארד שקל בשנה ועוד 2 עד 3 מיליארד שקל בעלויות עקיפות וכן דחיפת התעשייה לביצוע השקעות סביבתיות יעילות יותר

נלחמים בבירוקרטיה: 'היתר אחד במקום שלושה'
google צילום: unsplash

למעשה, כיום מפעלים רבים נזקקים לכמה היתרים ואישורים הניתנים לפרקי זמן שונים על ידי יחידות שונות במטה המשרד ובמחוזותיו. תהליכים אלו ממוחשבים חלקית במערכות מיחשוב שונות ומיושנות, או שאינם ממוחשבים כלל. מצב זה פוגע ביכולת המשרד לקבוע תנאים סביבתיים בראייה מתכללת לפי סטנדרטים אירופאים ויוצר עומס בירוקרטי וחוסר ודאות למפעלים. 

רפורמת הרישוי הסביבתי המשולב של המשרד להגנת הסביבה ומשרד האוצר, מאחדת את הרישיונות המרכזיים של המשרד לרישיון אחד למשך 7-10 שנים, וקובעת כי הרישוי ייעשה לפי עקרונות האסדרה האירופיים. תהליכי הרישוי של המפעלים הגדולים יהיו מעמיקים, ייקחו בחשבון את כלל ההשפעות הסביבתיות, ויחייבו את המפעלים לעמוד בסטנדרטים המקובלים באירופה. רפורמה זו צפויה להיכנס לחוק ההסדרים הקרוב.

הרפורמה צפויה להביא להגדלת ההשקעות בהפחתה במקור של זיהומים ופליטות לסביבה, להניב תועלת משקית בעלויות ישירות של חצי מיליארד שקל, ועוד 2 עד 3 מיליארד שקל בעלויות עקיפות, תוך העלאת הפריון של התעשייה שתבצע השקעות סביבתיות יעילות יותר. זאת לצד קיצור זמני ההמתנה של עסקים בעשרות אחוזים.

בנוסף, הרפורמה צפויה להביא לחיסכון שנתי של עשרות אחוזים בזמני ההמתנה להחלטות המשרד ולהביא לשיפור בביצועים הסביבתיים ולהפחתה של זיהומים בהיקף דומה לזה של חוק אוויר נקי, אשר על פי הערכות המשרד להגנת הסביבה הביא לתועלת משקית מצטברת של 115 מיליארד שקל בעשור בהפחתת זיהומים – בעיקר בשל ההפחתות המשמעותיות בתחנות הכוח בעקבות הרגולציה של המשרד.

כיום הרגולציה הסביבתית מפוצלת על פני הליכי רישוי, מתן היתרים ואישורים שונים. לאחר הרפורמה, יאחד המשרד שלושה היתרים: היתר פליטה לאוויר, היתר רעלים לחומרים מסוכנים ואישור המשרד לרישיון העסק. בנוסף, היתר הזרמה לים לא ייכנס לתוך ההיתר האחוד, אלא במסגרת הליך קשור, ובאותם לוחות זמנים.

עבור המפעלים הגדולים, הרפורמה מאחדת רישיונות ותהליכים שונים לאחד שיהיה לטווח ארוך יותר מהרישיונות הקיימים, ובכך מייצרת One stop shop עבור המפעלים, מפחיתה בירוקרטיה ורגולציה עודפת ומייצרת ודאות ויציבות למפעלים. הרפורמה כוללת דיגיטציה של תהליכי הרישוי והשירותים תחת הרגולציה הסביבתית של המשרד מקצה לקצה ויצירת Digital one stop shop.

עבור מפעלים ועסקים קטנים יהיה מעבר מאסדרה פרטנית לאסדרה רוחבית, דבר אשר יפחית נטל רגולטורי עודף תוך קביעת סטנדרטים סביבתיים עדכניים ושוויוניים עבור עסקים דומים.

במסגרת הרפורמה, הוסכם עם משרד האוצר על תגבור כוח אדם משמעותי למשרד להגנת הסביבה למערך הרישוי הסביבתי. במסגרת חוק ההסדרים הקרוב המשרד צפוי לקבל תקצוב מהאוצר להקמת מערכות מחשוב לצורך דיגיטציה של הרגולציה הסביבתית על התעשייה.

 

בירוקרטיה מפעלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד