כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
המפעלים המזהמים

מבהיל: זה מה שהתגלה בדמם של תושבי חיפה

מחקר חדש מטעם המדענית הראשית מצא בתורמי דם מחיפה רמות נמוכות של ארסן וקדמיום בדם ורמות גבוהות יותר של כרום ועופרת – בהשוואה לתורמים משאר הארץ | השרה להגנת הסביבה עידית סילמן: "יש להוציא את התעשייה המזהמת מריכוזי האוכלוסייה, כדי לשמור על הבריאות של התושבים ועל איכות החיים והסביבה"

מבהיל: זה מה שהתגלה בדמם של תושבי חיפה
בתי הזיקוק בחיפה צילום: Yaniv Nadav/Flash90

מחקר חדש בתמיכת המשרד להגנת הסביבה ובמימונו בחן את ריכוזי המתכות בדמם של תושבי מפרץ חיפה אל מול האוכלוסייה הכללית בישראל. 

המחקר נעשה בין השנים 2020 ו-2022 על דגימות שנלקחו מתורמי דם מתנדבים של שירותי הדם של מד"א, לאחר קבלת הסכמתם. תוצאות המחקר הצביעו על רמות נמוכות יותר של ארסן וקדמיום בקרב תורמי דם מחיפה ורמות גבוהות יותר של כרום ועופרת – בהשוואה לתורמים משאר הארץ. 

עוד עולה מהמחקר כי הריכוזים של כל המתכות שנמדדו בדמם של הנבדקים בישראל נמצאים בקצה התחתון של הסקלה, ולפעמים אף נמוכים יותר מהריכוזים המדווחים ממדינות האיחוד האירופי. ההשוואות נעשו מול דו"ח של ארגון הבריאות העולמי משנת 2015 ופרסומי האיגוד האירופי לניטור ביולוגי HBM4EU משנת 2022.

תוצאות המחקר מתפרסמות במסגרת קול קורא של לשכת המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה, ובשיתוף משרד הבריאות. המחקר הנוכחי הוא לפי סעיף 10 בהחלטת הממשלה לצמצום זיהום אוויר והפחתת סיכונים סביבתיים באזור מפרץ חיפה משנת 2015. 

למעשה, בעשור האחרון המשרד להגנת הסביבה פועל רבות להפחתה משמעותית של פליטות חומרים מזהמים במפרץ חיפה. בין השאר הוביל המשרד את התוכנית הלאומית להפחתת זיהום אוויר במפרץ חיפה בין השנים 2015 ו-2020.

לאורך השנים חל שיפור של ממש באיכות האוויר במפרץ חיפה: בשנות התוכנית נרשמה הפחתה של 56% מפליטות המזהמים האורגניים הנדיפים במפרץ חיפה הכוללים חומרים מסרטנים. התוכנית שמה דגש על פליטות מזהמים אלה ואף הצליחה בכך מעבר ליעד שהוצב (48% ביחס לפליטות בשנת 2014).

לאורך השנים המשרד מבצע פיקוח ואכיפה כנגד המפעלים, ובכלל זה שימועים, התראות, צווים ועיצומים כספיים על הפרות. על פי דו"ח המפל"ס של המשרד להגנת הסביבה לשנת 2021, התרחשו במפרץ חיפה הפחתות מצטברות בפליטת חומרים מזהמים לאוויר של 50% עד 94% משנת 2012 ועד 2021, לפי המזהם.

הרחבה על המחקר:

במחקר נבחנה נוכחות של ריכוזי מתכות כבדות בדם אנושי, במטרה להעריך את הקשר בין ריכוזי המתכות לחשיפות לסביבה ולזיהום אוויר. כל הממצאים תוקננו למדדים דוגמת גיל, מגדר ועישון.

המחקר נעשה בין מארס 2020 עד פברואר 2022 על דגימות דם להשוואת ריכוזים של מתכות כבדות בקרב תורמי דם המתגוררים באזור מפרץ חיפה בהשוואה לתורמים מאזורים אחרים בישראל. במסגרת המחקר נבדקו ארבעה סוגי מתכות: ארסן (As), קדמיום (Cd), כרום (Cr) ועופרת (Pb).

הדגימות נלקחו מתורמי דם מתנדבים בריאים מתורמי הדם של שירותי הדם של מגן דוד אדום. אוכלוסיית המחקר כללה מדגם אקראי, לא מזוהה, של אזרחים תורמי דם שתרמו דם באזור מפרץ חיפה, מול דגימות משאר אזורי הארץ. יישובי המגורים של התורמים ומיקומי אתרי התרומות אוחדו עם רמות המזהמים באוויר שנרשמו בתחנות הניטור הסמוכות. במהלך המחקר אותרו 6,230 דגימות, מתוכן נבדקו 911 דגימות. יצוין שהדגימות נלקחו ממערך הבדיקות השגרתיות של תרומות הדם ולא היו חלק ממנות הדם עצמן. ריכוזי המתכות שנמצאו היו דומים ואף נמוכים מהריכוזים שנמדדים באוכלוסייה הכללית באירופה.

על פי תוצאות המחקר, תורמי דם מאזור מפרץ חיפה מאופיינים ברמות נמוכות של ארסן (As) וקדמיום (Cd), וברמות גבוהות של כרום (Cr) ועופרת (Pb), בהשוואה לתורמים משאר חלקי הארץ. נוסף על כך נמצא כי בקרב התורמים קיים מתאם חיובי בין ריכוזי העופרת בדם לריכוזים בסביבה של המזהמים PM10, CO ו-SO2.

המחקר בוצע בידי המרכז למחקרים קליניים בבית חולים סורוקה ובשיתוף מרכז שירותי הדם של מגן דוד אדום, המעבדה הארצית לבריאות הציבור ואוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

 

זיהום אוויר זיהום בחיפה מחקר תושבים דם מפעלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד