י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
שוד העתיקות נמשך

התיעודים חושפים: אתר ארכיאולוגי היסטורי בסכנת השמדה

תמונות שתועדו באתר הארכיאולוגי "ח'רבת אפקס" בשומרון, חושפות בנייה חדשה על שטח האתר, לצד חריש טרי על השרידים הארכיאולוגים וחפירות של שודדי עתיקות. האתר לא נחפר עד היום לעומק, מה שמעצים את חומרת ההרס | פורום מאבק על כל דונם: "הרס שיטתי ומכוון מצד הרש"פ"

התיעודים חושפים: אתר ארכיאולוגי היסטורי בסכנת השמדה
ההרס באתר הארכיאולוגי בשומרון צילום: פורום מאבק על כל דונם

הרס אתרי המורשת ביהודה ושומרון: תמונות שתועדו בסוף השבוע האחרון על ידי רכזי השטח של פורום מאבק על כל דונם באתר ארכיאולוגי המכונה ח'רבת אפקס השוכן מדרום לישוב חוות גלעד, חושפות ממצאים מדאיגים ביותר מהאתר שנמצא בסכנת השמדה.

בתמונות שצולמו משטח האתר ניתן לראות חריש ערבי חדש שבוצע על שרידי האתר הארכיאולוגי, לצד חפירות של שודדי עתיקות שפעלו במקום בתקופה האחרונה.

נוסף לחריש ולשוד, תיעדו בפורום בניה ערבית שהולכת ומתפתחת בשטח האתר עצמו.

לדברי הפעילים, ההרס והשוד בח'רבת אפקס חמורים עוד יותר משום שמדובר באתר שלא נחפר עד כה לעומק בידי ארכאולוגים אלא רק נסקר בצורה חיצונית לפני מספר שנים.

בסקירה שביצע אז ד"ר דביר רביב, מרצה בכיר במחלקה ללימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה באונ' בר-אילן, נמצאו שלוש שכבות באתר שמתוארכות לתקופות שונות, הקדומה שבהן מימי בית שני שכוללת מקוואות טהרה וחדרי קבורה - שהובילו את רביב להשערה כי במקום התגוררו יהודים או שומרונים.

ההשתלטות הערבית על האתר הארכיאולוגי מצטרפת לבניה ערבית מואצת שמתרחשת באזור בשנה האחרונה.

לפני כשנה וחצי הגיע לאזור שר השלטון המקומי ברש"פ מג'די סלאח. הוא נעמד על גג אחד הבתים הבודדים ששכנו אז ברכס, הצביע על שטח הרכס והודיע: "הרכס הזה צריך להיבנות".

מאז, מקדמים ברש"פ בנייה וחקלאות מסיבית בשטח הרכס ששוכן בין הישובים חוות גלעד ועמנואל, במטרה לייצר רצף טריטוריאלי ערבי בין שכם לכפרי מערב השומרון.

הרכס והאתר נמצאים בשטח B, דבר שמקשה את האכיפה על מערכת הביטחון, אך הסכנה לאתר לא פוחתת כהוא זה בשל העובדה הזאת.

ד"ר דביר רביב הגיב היום לתיעודים מאתר ח'רבת אפקס: "מדובר באתר כפרי מרשים שראשיתו בימי הבית השני וסופו בתקופה העות'מאנית שלא זכה למחקר ארכיאולוגי מקיף". 

"נחשפנו היום לפעולות נמרצות של בניה והכשרה חקלאית המלוות בשוד עתיקות, שהחלו להתבצע לאחרונה במקום והביאו לפגיעה משמעותית בשרידי מבנים ומתקנים תת-קרקעיים קדומים. מראה האתר הפגוע מבטא נאמנה את מצב העתיקות באזורי יהודה ושומרון שנפגעים בקצב חסר תקדים במהלך השנים האחרונות".

בפורום מאבק על כל דונם מסרו בתגובה להרס האתר: "נחשפנו השבוע לתיעודים מדאיגים ומקוממים של בנייה ערבית, הרס ושוד עתיקות באתר ההיסטורי שלא נחפר עד כה.

לא מדובר באירוע נקודתי, אלא בפעולה שיטתית ומכוונת של הרשות הפלסטינית במטרה לקעקע כל זכר יהודי קדום שמעיד על הזיקה היהודית לארץ".

"על ממשלת ישראל להגדיר את המלחמה בהרס אתרי המורשת וכיבוש השטח על ידי הרשות הפלסטינית ביו"ש, כאירוע אסטרטגי ולאומי ממדרגה ראשונה ולפעול במלוא הנחישות והעוצמה כנגד פעולות אלו".

"לצד פעולות המנע, חשוב לזכור כי הדבר היחיד שימנע לטווח ארוך את הרס האתרים וכיבוש השטח הוא נוכחות יהודית קבועה במקום בדמות נקודות התיישבות וישובים חדשים.

על המדינה לנקוט בפעולות התיישבות יזומות לטובת חיזוק השליטה הישראלית בכל מרחבי יהודה ושומרון", אמרו בפורום.

שוד עתיקות אתר עתיקות ארכיאולוגיה אתרי מורשת שומרון פלסטינים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד