כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

עיצוב מסעדות ובתי קפה - דגשים לעיצוב שעושה את ההבדל

כולנו מבינים שאיכות האוכל המוגש במסעדות ובבתי קפה הוא משמעותי, יחד עם זאת , לא פחות משמעותי, הוא העיצוב של המקום כפי שמעידים לא מעט בעלי בתי קפה ומסעדות • אנשים כיום מחפשים את החוויה. הרבה מעבר לחוויה קולינרית מוצלחת, אנחנו מחפשים להיות במקום נעים, מזמין, מעוצב היטב ובעל קונספט מושך – יש שיקראו לזה אפקט ה"וואו"

עיצוב מסעדות ובתי קפה  - דגשים לעיצוב שעושה את ההבדל
מסעדה צילום: FREEPIK

בעולם תחרותי, שבו יש מגוון כה רב של מסעדות ובתי קפה, קיים אתגר גדול בפני היזמים והמעצבים כאחד ליצור חלל ייחודי ושונה מכל שאר האלטרנטיבות המצויות בתחום.
"תכנון ועיצוב יצירתי, מקצועי וייחודי ישפיע רבות על סיכויי ההצלחה של כל בית קפה או מסעדה - במסר שהם מעבירים ללקוחות עם כניסתם למקום, שהייתם בו, רמת האוכל שניתן להם והשירות שהם מקבלים" אמרו לנו בשיחה מעמיקה בעלי "סטודיו 180" אלונה ואייל רטנר, המתמחים באדריכלות ועיצוב פנים. לדבריהם, עיצוב נכון וחכם יוכל ליצור את החוויה המקסימלית שהלקוח מעוניין בה, לגרום לו להיות לקוח קבוע במקום וגם להמליץ על החוויה לאחרים.

חשיבות עיצוב מסעדות ובתי קפה

עיצוב מקומות אוכל – בתי קפה ומסעדות – הוא אלמנט חשוב ולעיתים מכריע בהצלחתם.
הסיבה לכך היא, שכשאנשים יוצאים לאכול, הם תופסים את היציאה כבילוי ומצפים לחוויה נעימה בכל הקשור לאוכל והן בכל הקשור לחוויה כללית נעימה ומרשימה.
מסעדה או בית קפה הנתפסים ע"י הקהל רק כ"כמקומות למלא את הבטן" כשרעבים, כנראה לא יוכלו להתרומם מעל לתדמית זו.
הלקוחות היום דורשים הרבה יותר מאשר בעבר – אוכל איכותי וברמה גבוהה, כלים נעים, צורות הגשה אסתטיות, עיצוב יפה של המסעדה, רהיטים נוחים ואיכותיים, מרווח שמכבד פרטיות בין השולחנות וכדו'.
לכן, כשיזם מעוניין לפתוח מסעדה או בית קפה, עליו לשלב בין תפריט מעניין וייחודי לבין עיצוב המשדר קונספט מעניין ומרשים.
אלמנט נוסף שיש לקחת בחשבון הוא התיעוד של המסעדה או בית הקפה ברשתות החברתיות – כיום נוהגים מרבים המבלים לתעד את שהותם במסעדה או בבית קפה, לצלם את מה שקורה מסביב ולתעד את המנות המוגשות להם.
לרשתות החברתיות יש כוח רב בהשפעה על דעתם של האנשים  - הן יכולות לקדם מסעדה ובאותו האופן גם בעקבות פרסום
דיס-המלצה לערער את המשך קיומם של בתי אוכל אחרים.

על מה חשוב לשים דגש בעת עיצוב מסעדות ובתי קפה?

החלטה על הקונספט של בית הקפה או המסעדה
מה יבדיל אותם מכל המתחרים המצויים בתחום? מה יכול לעשות אותם ייחודיים? מחוץ לקופסה? על איזה קונספט לא חשבו עדיין?

מהי האווירה והחוויה שמעוניינים ליצור – מה שאנו קוראים ה"וויב".
מה יקלוט האורח בחושיו מיד כשייכנס למקום? על מה צריך להקפיד בעיצוב כדי ליצור את האווירה הזו? בית הקפה צריך להעניק ללקוחותיו חוויה בזמן שהייתם במקום, ולהפעיל את חושיהם: את חוש הראייה – בעזרת העיצוב הוויזואלי של המקום ומראה האוכל והשתייה המוגשים ואת חוש הטעם והריח בעת האכילה.

קהל היעד - בעיצוב בית הקפה או המסעדה עליכם לשאול את עצמכם – מיהו קהל היעד שלי? מה הסגנון המועדף על ידם? באלו אמצעים אוכל למשוך אותם דווקא אלי?

מיקום – עיצוב בית קפה או מסעדה שכונתיים שונה מעיצוב בית קפה או מסעדה בפארק הייטק או בקניון.
לכן, יש לקחת בחשבון את ההשפעה של המיקום ושל אפיוני הלקוחות הפוטנציאליים הצפויים להגיע – בתכנון העיצוב.

מומלץ לבחור מעצב או משרד מעצבים שמתמחים בעיצוב בתי קפה ומסעדות - ולבקש לעיין בתיק עבודות קודמות כדי להתרשם מאיכות עבודתם, מהיצירתיות שלהם ולהתרשם האם סגנונם מתאים לסגנון המבוקש.

עיצוב שלוקח בחשבון את הפרטים הגדולים והקטנים כאחד ויוצר ביניהם הרמוניה – כלומר: לקחת בחשבון בעיצוב בית הקפה או המסעדה את התכנון המותאם ביותר יחסית לחלל הנמצא לרשותנו, בד בבד עם בחירת צבעים נכונה לאווירה, בחירת הקישוטים האקססוריז, סוגי וילונות, סוגי ריהוט וכדו'.

לא להעמיס יותר מדי על חלל בית הקפה – לתת תחושה שהחלל מעוצב היטב, בעל מראה אסתטי ונקי.
עם זאת, חשוב לתכנן ולעצב את השטח הקיים בחוכמה ולחלק אותו בהתאם לקונספט הנבחר.
לדוגמה: האם לתכנן את המטבח כחלק מחלל המסעדה או בית הקפה?
כיצד לנצל באופן מירבי את השטח כדי שיוכלו להיכנס כמה שיותר לקוחות, אך עדיין יישמר המרווח הנכון המיועד לכל סועד?

לבחור בריהוט איכותי  - שמעניק ליושבים בבית הקפה תחושה שהגיעו למקום מכובד ומושקע. כמובן שיש לבחור בריהוט המתכתב עם האווירה הייחודית שבמקום.

ריהוט איכותי הינו יקר יותר להוצאה עכשווית, אך נחשב כהוצאה כספית משתלמת לטווח הרחוק.

בחירת תאורה - איזו תאורה תשרת בצורה הטובה ביותר את האווירה? כיצד לתכנן אותה כדי שתוסיף יופי בשעות האור וממד נוסף לאווירה הלילית? ועוד

חומרי גלם - יצירת האווירה שהחלטתם עליה באמצעות שימוש בחומרי גלם מגוונים המשתלבים ביניהם בהרמוניה: עץ, מתכת, אבן, בד, זכוכית ועוד.
שימוש בחומרי הגלם הללו כדי לעצב גם מקומות המתנה או ישיבה נוספים מעבר לשולחנות האוכל, הנמכות תקרה, צמחיה, קישוטים וחפצי נוי, עיצוב הבר וכדו'.

ועוד טיפ אחרון לדרך שיכול בהחלט לתת עוד קצת "נשמה" למקום. עיצוב עמדות נגישות בחלל המקום של עוגות, מאפים, מוצרי מדף, לחמים וכו' – שיעודדו את הלקוחות לקנות אוכל או מוצרים שונים הביתה או לדרך.

מסעדה עיצוב פנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד