כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
"ייקח רק דקה"

בוריס ג'ונסון חשף: האיום של פוטין בטלפון

בוריס ג'ונסון חשף כי נשיא רוסיה איים עליו במתקפת טילים בשיחת טלפון "יוצאת דופן" שבועות ספורים לפני פלישת רוסיה לאוקראינה. לטענת ר"מ בריטניה לשעבר הוא ניסה למנוע את הפעולה הצבאית הרוסית בכך שאמר לפוטין שאוקראינה לא תצטרף לנאט"ו "בעתיד הנראה לעין"

בוריס ג'ונסון חשף: האיום של פוטין בטלפון
בוריס ג'ונסון צילום: ממשלת בריטניה

ראש ממשלת בריטניה לשעבר בוריס ג'ונסון, אמר לרשת BBC כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין איים עליו במתקפת טילים חריפה ואמר לו שזה "ייקח רק דקה". ג'ונסון אמר כי ההערה נאמרה לעברו לאחר שהזהיר את הנשיא הרוסי שהמלחמה תהיה "קטסטרופה מוחלטת", במהלך שיחה ארוכה מאוד בפברואר 2022, שבועות לפני הפלישה הרוסית לאוקראינה.

פרטים על חילופי הדברים נחשפים בסרט תיעודי של BBC, הבוחן את האינטראקציות של פוטין עם מנהיגים במערב. ג'ונסון הזהיר את פוטין כי פלישה לאוקראינה תוביל לסנקציות מערביות ולעוד חיילי נאט"ו בגבולות רוסיה.

הוא גם ניסה למנוע את הפעולה הצבאית הרוסית בכך שאמר לפוטין כי אוקראינה לא תצטרף לנאט"ו "בעתיד הנראה לעין". אבל ג'ונסון אמר: "הוא איים עליי בשלב מסוים, והוא אמר, 'בוריס, אני לא רוצה לפגוע בך אבל, עם טיל, זה ייקח רק דקה' או משהו כזה".

"אבל אני חושב שהנימה המאוד רגועה שהוא נוקט, סוג של ניתוק שיש לו, הוא פשוט שיחק עם הניסיונות שלי לגרום לו לנהל משא ומתן, הנשיא פוטין היה מעורב מאוד במהלך השיחה היוצאת דופן הזו" אמר ג'ונסון.

ה-BBC מדווח, כי אי אפשר לדעת אם האיום של פוטין היה אמיתי. עם זאת, בהתחשב בהתקפות רוסיות קודמות על בריטניה, האחרונה ב-2018 נגד מרגל רוסי לשעבר, כל איום מצד המנהיג הרוסי, ככל שנראה קלוש, הוא כנראה כזה שלג'ונסון לא הייתה ברירה אלא לקחת ברצינות.

תשעה ימים לאחר מכן, ב-11 בפברואר, טס שר ההגנה בן וואלאס למוסקבה כדי לפגוש את מקבילו הרוסי, סרגיי שויגו. הסרט התיעודי חושף שוואלאס עזב עם הבטחות שרוסיה לא תפלוש לאוקראינה, אבל הוא אמר ששני הצדדים ידעו שזה שקר.

הוא תיאר זאת כ"הפגנה של בריונות או כוח, כלומר, אני אשקר לך, אתה יודע שאני משקר ואני יודע שאתה יודע שאני משקר ואני עדיין אשקר לך. אני חושב שזה היה על אמירת, אני חזק" אמר וואלאס. בצאתו מהפגישה, הוא אמר כי הגנרל ולרי גראסימוב ראש המטה הכללי של רוסיה אמר לו "לעולם לא נושפל שוב".

פחות משבועיים לאחר מכן, ב-24 בפברואר, קיבל ג'ונסון שיחת טלפון באמצע הלילה מהנשיא זלנסקי בו סיפר לו על הפלישה הרוסית. "זלנסקי היה מאוד מאוד רגוע", אמר ג'ונסון. "אבל, הוא אמר לי, אתה יודע, הם תוקפים בכל מקום". ג'ונסון אמר שהוא הציע לעזור להעביר את הנשיא למקום מבטחים. "הוא לא קיבל את ההצעה הזאת, בגבורה הוא נשאר איפה שהיה".

מלחמת אוקראינה רוסיה ולדימיר זלנסקי בוריס ג'ונסון ולדימיר פוטין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד