כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
מביעים סיפוק מהמדיניות

בכיר רוסי: "מרוצים מכך שישראל לא מספקת נשק ולא מוסיפה נפט לשריפה"

"אוקראינים מתים, אבל נאט"ו מנהלת את המלחמה": סגן שגריר רוסיה באו"ם, מזהיר בריאיון מיוחד את נאט"ו מפני עימות ישיר ואומר שבמוסקבה מרוצים מהמדיניות הישראלית במערכה באירופה. הבכיר מקווה שבשלב מסויים "ההנהגה הישראלית תפקח עיניים"

בכיר רוסי: "מרוצים מכך שישראל לא מספקת נשק ולא מוסיפה נפט לשריפה"
המלחמה באוקראינה צילום: משרד ההגנה האוקראיני

כמעט שנה חלפה מהפלישה הרוסית לאוקראינה – ובֿשַבועות האחרונים מדינות נאט"ו מודיעות כי נשק נוסף יוֹעבר לידי קייב. סגן שגריר רוסיה באו"ם דמיטרי פולנסקי התייחס לסיכוי שהמעוֹרבות הזוֹ תביא לעימות ישיר בין רוסיה לנאט"ו. בראיון לעמיחי שטיין מ'כאן חדשות', השגריר התייחס גם לחוסר מעורבות הישראלית במלחמה.

"האם אתה רואה סיכוי למלחמה ביניכם לנאט"ו?"

"לא רוצה להיכנס לספלוקציות אבל נאט"ו נגררים יותר ויותר. אנחנו יודעים שחלק מכלי הנשק לא יכולים להתנהל בלי שאנשי נאט"ו נמצאים על הקרקע ובלי סיועם. אנחנו יודעים שהימרס (טילים) צריכים אישור של ארה"ב לפני המתקפה – ולכן זה הופכת אותה למערבת כמעט ישירה".

בשבועות האחרונים נראה כי רוסיה מתקשה בשדה הקרב – אבל סגן השגריר טוען: אנחנו מתקדמים על פי התכנון.

"אני לא חושב שצריך לומר הצלחה – כי הצלחה תהיה כשלא תהיה לחימה. והיעדים יושגו. וגם כל אבידה של חיי אדם זה טרגדיה. היינו צריכים לצאת למבצע הזה כדי להגן על אזרחינו בדונבאס, כי אחרת לא הייתה לנו ברירה, אנחנו לא השגנו את היעדים שלשמם יצאנו למבצע. המתקפות האוקראיניות עוד נמשכות".

אתמול גינו ברוסיה את מתקפת הכטמ"בים על המתקן הצבאי באיספה֫אן שיוחסה למוסד, וטענו כי הדבר עלול להוביל להסלמה. עם זאת הם ממשיכים לטעון, רוסיה אינה משתמשת במל"טים איראניים.

"כולם טוענים את זה – אבל אין הוכחות. יש לנו מספיק מל"טים ואנחנו משתמשים בהם נגד אוקראינה. לא ראיתי איזה הוכחה" אמר סגן השגריר. "גם האיראנים וגם אנחנו טענו שאין מל"טים איראנים בידינו".

אז רוסיה לא משתמשת במל"טים איראנים? נשאל סגן השגריר: "אנחנו ממש לא, ואין הוכחות"

ומה לגבי ההוכחות? הוא נשאל: "מראים כל מני מל"טים רוסים – שהם דומים לרוסים, אז אין הוכחות".

הוא נשאל "למה למערב יש אינטרס לחבר ביניכם?": "אני לא יודע, אולי בגלל שהם לא אוהבים את איראן, אנחנו לא תלויים באף אחד, יש לנו תעשייה חזקה. ואנחנו מסוגלים להצליח בעצמנו".

ומה באשר לישראל? פולונסקי מביע שביעות רצון מהמדיניות הישראלית עד כה במלחמה.

"אני שוב רוצה לומר שאנחנו מרוצים מכך שישראל לא מספקת נשק. ולא מוסיפה נפט לשריפה. ואנחנו מקווים שהקו הזה ימשיך. וזה הדבר החשוב מבחינתנו".

הוא נשאל: "זה לא מעצבן אותך שישראל מצביעה נגדכם באו"ם?": "זה מאכזב אותנו. אבל אני בטוח שגם ישראל מאוכזבת לפעמים מאיתנו, אנחנו יודעים שהרבה מדינות צריכות להתאים את עצמן ודרך ההצבעה שלהן להוראות מוושינגטון, אני לא חושב שבסיפור הזה ישראל שונה".

אתה חושב שהלחץ האמריקני הוא זה שמוביל את ישראל?: "אני לא מוצא סיבה אחרת".

סגן השגריר הוסיף: "כדי לדבר על שלום צריך להסביר את הסיבות שגרמו לנו להתחיל במלחמה, אני לא חושב שאוקראינה מציגה גישה רצינית".

ואחרי שנים-עשר חודשים של מלחמה נשאלת השאלה – מתי המלחמה תיגמר.

"האוקראינים צריכים לנקוט צעדים כדי לתקן את ההתנהגות שלהם – ואת מה שהוביל אותנו למבצע עצמו, אסור שיהיה אף איום מאוקראינה לרוסיה, אני לא רוצה לדון בתנאים, אבל בשלב זה אנחנו רחוקים מאוד מזה על הקרקע ולא רואים איזשהו היגיון מצד הרשויות האוקראיניות".

אתה רואה סיכוי שרוסיה תיסוג מהשטחים?

"אני לא רואה שום סיכוי, הם הפכו לשטחים רוסיים וזו החלטה שלהם ואנחנו צריכים לכבד את משאל העם, אני לא רואה איך זה קורה'.

אז איך הכל יגמר? 

"התרחיש הראשון הוא ניצחון שלנו, ותרחיש שני זה האוקראינים מבינים שהם יפסידו".

ביומן הבוקר בכאן רשת ב' אמר עמיחי שטיין כי סגן שגריר רוסיה לאו"ם דמיטרי פוליאנסקי אמר כי מבחינתם – כל אחד הוא מתווך פוטנציאלי – כולל ראש הממשלה נתניהו: "יש המון מדינות שאומרות שהן יכולות לסייע", אמר סגן השגריר, "ונשמח לסיוע מכל מדינה. נשמח לשמוע מהם את הפרטים". השגריר הוסיף כי זה נכון שבאו"ם ישראל מצביעה בעד החלטות אנטי-רוסיות, אבל הוא מקווה שבשלב מסוים "ההנהגה הישראלית תפקח עיניים, תבין – מה צריך לעשות כדי לקדם את השלום".

בראיון הבהיר סגן השגריר שבכל הסכם בין רוסיה לבין אוקראינה - רוסיה לא תוותר על אף שטח: "האוקראינים צריכים להבין: המחוזות החליטו להצטרף אלינו – ולכן בכל מקרה, הם ישארו חלק מרוסיה. הוא הוסיף כי כדי לדבר על שלום צריך להסיר את הסיבות שגרמו לנו להתחיל במלחמה, כלומר שאוקראינה לא תוכל לאיים על רוסיה. בשלב זה הסיכוי להסכם הוא דבר רחוק ואני לא חושב שאוקראינה מציגה גישה רצינית".

מלחמת אוקראינה רוסיה שגריר רוסיה ישראל דונבאס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד