כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

אישום: היכו ערבים בשכונת נווה יעקב

ערבים ששוטטו בשכונה בחצות לילה הוכו על ידי צעירים יהודים באלות • עורך דינם של המכים: "מה הערבים חיפשו שם?"

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90

עשרה צעירים מנווה יעקב חשודים במעורבות באירוע בו הוכו צעירים ערבים שהסתובבו בשכונה.

אחד מהם, נער עם מוגבלות שנגבתה ממנה הודעה באיומים ותרגילים, כבר שוחרר בידי ביהמ"ש העליון. "מה חיפשו שני צעירים ערבים בשכונה באישון לילה?", אומר עו"ד נפתלי ורצבגר. "כוונות תמימות של עוברי דרך לא היו שם".

כתבי אישום הוגשו הבוקר (ב') לבית המשפט המחוזי כנגד מספר צעירים תושבי שכונת נווה יעקב בצפון ירושלים החשודים במעורבות באירוע בו הוכו שני צעירים ערבים בליל שבת לפני כשבועיים במרכז השכונה.

השניים הוכו בידי חבורת צעירים ופונו לבית החולים הדסה עין כרם כשהם סובלים מחבלות, ובימים האחרונים נעצרו עשרה צעירים מנווה יעקב החשודים במעשה.

בארגון חוננו מציינים כי אחד העצורים היה אמור להתגייס יומיים לאחר מעצרו לשירות קרבי בצה"ל, אולם בעקבות מעצרו נמנע הגיוס כרגע. עצור נוסף שירת מספר שנים במשטרה וכיום עובד כמאבטח. אביו נרצח בפיגוע בירושלים בעת שהיה ילד, ועצור נוסף עובד אף הוא כמאבטח, וזאת לאחר ששירת שירות קרבי מלא בצה"ל.

"אחת השאלות שעוד לא קיבלתי עליהן תשובה היא מה ביקשו לעשות שני צעירים ערבים מבית חנינא, בליבה של שכונת נווה יעקב בליל שבת לאחר חצות הלילה", אומר עו"ד ורצברגר, המייצג שניים מהחשודים מטעם ארגון חוננו. "הרגשתי היא שישנו חשש כבד שהם או באו להתחיל עם בנות, או באו עם כוונה פלילית. אין בכך כמובן הצדקה לתקיפה, אך כוונות תמימות של עוברי דרך לא היו שם, ואנחנו לא קיבלנו תשובה לשאלה הזו, אשר שמה את האירוע באור שונה לחלוטין".

בארגון חוננו, שעורכי דין מטעמו מייצגים שלושה מהעצורים, מדגישים כי העצורים מכחישים את המיוחס להם ומסרו אליבי, זאת למעט נער בעל מוגבלויות אשר גרסתו במשטרה ככל הנראה מבססת חלק נכבד מהתיק.

עו"ד ורצברגר, המייצג את הנער, מדגיש כי החשוד מסר את גרסתו לאחר תרגיל של חוקרי הימ"ר ולחצים קשים שהופעלו עליו, וכי הוא חזר בו וטען כי המציא את הגרסה לאחר שביקש לגונן על אחיו שנעצר אף הוא בפרשה.

הנער, בן ה-15 אשר לומד בחינוך מיוחד, נחקר תחילה כעד לאחר שאחיו נעצר. לבקשת המשפחה, עו"ד דוד הלוי מטעם ארגון חוננו ביקש לפגוש אותו לפני החקירה, אולם חוקרי הימ"ר טענו כי הוא נלקח לעדות בלבד ולכן אין אפשרות שיפגוש עו"ד.

אחרי חצי שעה הוחלט לחקור אותו כחשוד אך החוקרים, על אף שידעו כי עו"ד הלוי מייצג את הנער, לא התקשרו לעו"ד הלוי שיתדרך אותו אלא לסנגוריה הציבורית. "בעקבות כך הוא הודה וסיפר סיפור שלם, סיבך את עצמו ואחרים, ערבב חלקי שמועות שהסתובבו בשכונה, וכל הנראה מסר גם פרטים שאינם תואמים את האירוע", אומר עו"ד ורצברגר.

"איימו עליו ולחצו עליו והבטיחו שילך הביתה ושאחיו גם ישוחרר אם רק ידבר. הוא חשב שאם יספר סיפורים אז ישחררו אותו ואת אחיו. בהמשך הוא חזר בו ואמר שהמציא את הסיפור, וכך דבק בגרסתו גם בחקירות נוספות, וטעם שאמר את הדברים כדי להוריד את לחץ החוקרים".

בשל הנסיבות המיוחדות, הנער שוחרר עוד בשלב הצהרת התובע. בית משפט השלום הורה על המשך מעצרו, אולם ביהמ"ש המחוזי קיבל את הערר של ארגון חוננו וקבע כי ישוחרר. המשטרה ערערה לביהמ"ש העליון אך בקשת הערר של המשטרה לבית המשפט העליון על שחרורו נדחתה, תוך שהשופט חנן מלצר מותח ביקורת חריפה על התנהלות המשטרה בעניין ייצוגו של החשוד וחקירתו.

"בניגוד לחוק שקובע כי חקירה של אנשים עם מוגבלויות תעשה עם חוקר מיוחד, המשטרה מיתממת ואומרת שאין שום בעיה לנער למרות כל המסמכים והדו"חות שהצגנו להם", אומר עו"ד ורצברגר. "המשטרה התעלמה בידיעה שיש כאן חוליה חלשה, והתאמצה וסחטה הודעה. הסיכוי שיש פה הודאת שווא והפללה שלא מבוססת על עובדות, הוא מאוד רציני, והראיה שלמרות בקשות הפרקליטות והמשטרה, שופט בית המשפט העליון הורה לשחרר את הנער לאלתר בדיון חירום סמוך לכניסת השבת, עוד מאולם בית המשפט. יש בכך בכדי להצביע על סימני השאלה שבכל הפרשה הזאת".

באלות וקרשים
על פי כתב האישום, בליל שבת אור לכ"ו תמוז בשעה 22:30 בערך, ישבו המתלוננים, תושבי בית חנינה, בגן ציבורי בשכונת נווה יעקב בירושלים. בשלב מסוים ניגש אחד הנאשמים אל המתלוננים וביקש מהם סיגריה ומצת על מנת לוודא כי המתלוננים הינם ערבים. המתלוננים השיבו בשלילה והוא עזב את המקום.

לאחר מספר דקות הגיעו למקום הנאשמים ושלושה קטינים אשר בצוותא התקרבו אל המתלוננים, כאשר הם מצוידים באלות ובקרשים.

הנאשמים והקטינים הקיפו את המתלוננים, תוך שהם אומרים "ערבים, ערבים". נאשם 6 פנה למתלוננים ושאל מה הם מחפשים בשכונה, ובין הצדדים התפתחו חילופי קללות. אז התנפלו הנאשמים והקטינים בצוותא חדא על המתלוננים, כאשר חלקם אוחזים באלות ובקרשים, והחלו להכות את המתלוננים בפראות, והכל בשל היותם ערבים.

נאשם 6 הלם בחוזקה בראשו של אחד המתלוננים מאחור באמצעות קרש, נאשם 2 הכה בו באמצעות אגרופן והמתלונן נפל על הקרקע ואיבד את הכרתו.

במקביל היכו חלק מהנאשמים והקטינים את המתלונן השני באלות, אגרופים ובעיטות עד שגם הוא נפל על הקרקע ואיבד את הכרתו למשך מספר דקות. הנאשמים והקטינים המשיכו לחבוט במתלוננים השרועים על הקרקע, תוך שהם מכים אותם מכות נמרצות באמצעות אלות ואגרופים ובועטים בהם בחוזקה בראשם, בפניהם ובכל חלקי גופם. מיד לאחר מכן נמלטו הנאשמים והקטינים מהמקום, כשהם מותירים את המתלוננים שרועים על האדמה בגינה מדממים.

כתוצאה ממעשי הנאשמים, נגרמו למתלונן אחד חבלות בבית החזה, בגבו ובברכיו והוא סבל מחבלה בראשו ודימום תת עכבישי. המתלונן סבל מכאבי ראש עזים ואושפז למשך 4 ימים. כמו כן, נגרמו למתלונן השני שברים בגולגולת ודימום סאב-דוראלי ואפידורלי, שברים אוקציפיטליים, שבר באף, המטומות בקרקפת, חבלות בפניו וחולשה בפלג גופו הימני, כאשר הוא מתקשה להזיז את ידו ורגלו הימנית. המתלונן נזקק לניתוח בראשו ועודנו מאושפז בבית החולים.

כשעה לאחר האירוע המתואר לעיל, נפגשו 5 נאשמים ואחד הקטינים בסמוך למקום האירוע. החמישה והקטין שוחחו ביניהם והביעו חשש כי ראו אותם בשעת התקיפה. בהמשך סיכמו ביניהם כי ככל שמי מהם ייעצר על ידי המשטרה, לא יגיד דבר. במועד שאינו ידוע במדויק, מספר ימים לאחר האירוע, הנחה נאשם 3 את נאשם 7 "למחוק את כל מה שיש לו בטלפון".

נגד שלושת הקטינים הוגש היום כתב אישום לביהמ"ש המחוזי לנוער. הקטינים מואשמים גם הם ב-2 עבירות של חבלה בכוונה מחמירה. הפרקליטות מבקשת לעצור גם אותם עד תום ההליכים.
אלימות משטרה חקירה כתב אישום תקיפת ערבים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד