כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
ביקור בלינקן

זעם ערבי: ארה"ב לא מעוניינת ללחוץ על ישראל

על רקע המתיחות עם הפלסטינים, טוענים הפלסטינים כי ארה"ב תמשיך לתמוך ב"סטטוס קוו". פרופסור לחוקה מארה"ב אמר לרשת אל ג'זירה: "מנקודת המבט של ארצות הברית, בואו נהיה אמיתיים: לא אכפת להם מהחיים של פלסטינים"

זעם ערבי: ארה"ב לא מעוניינת ללחוץ על ישראל
הצהרת נתניהו ובלינקן צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

השבועות האחרונים התאפיינו במתיחות יוצאת דופן ו"באלימות קטלנית בין ישראלים לפלסטינים", אבל כאשר מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הגיע לישראל השבוע, הוא רק חזר על עמדותיה של וושינגטון בנוגע לסכסוך. "מחויבות ברזל לישראל, קריאה לשקט ותמיכה רטורית בפתרון שתי המדינות", כך בכתבה ראשית ברשת אל ג'זירה.

"מנקודת המבט של ארצות הברית, בואו נהיה אמיתיים: לא אכפת להם מהחיים של פלסטינים", אמר ג'ורג' בשאראט פרופסור לחוקה בסן פרנסיסקו לאל-ג'זירה. "אכפת להם רק במידה שההסלמה מפריעה למה שארצות הברית תופסת כאינטרסים האסטרטגיים שלה באזור, שאין להם שום קשר לזכויות אדם - של אף אחד, לא רק של הפלסטינים".

"למרות המתיחות ההולכת וגוברת, הממשל האמריקני לא סביר לשנות מסלול בקרוב", אמרה אנל שלין, עמיתת מחקר במכון קווינסי למדיניות אחראית מארה"ב.

"מדיניות ממשל ביידן כלפי המזרח התיכון בכלל, וישראל בפרט, מבוססת על שמירה על הסטטוס קוו, ולא הכרה בדרכים שהסטטוס קוו משתנה מתחת לרגליהם", אמרה שלין לאל-ג'זירה. "לא ראיתי שום נטייה מאף אחד בממשל שהם מעוניינים לנסות ללחוץ על ישראל".

באל ג'זירה מתלוננים כי ישראל מקבלת סיוע צבאי של 3.8 מיליארד דולר מדי שנה, וביידן הגדיל את הסיוע במיליארד דולר בשנה שעברה. "בלינקן, כמו גורמים אחרים בממשל ביידן, לא שש למתוח ביקורת פומבית על ישראל" מתלוננים באל ג'זירה.

ואכן בלינקן שיבח את הברית בין ארה"ב לישראל והדגיש את מאמציה של וושינגטון להמשיך "לשלב" את ישראל במזרח התיכון ולחזק את הסכמי הנורמליזציה שלה עם מדינות ערב.

לאחר עשרות שנים של תמיכת ארה"ב ללא עוררין בישראל, משקיפים פלסטינים רבים אומרים שהם לא מצפים שהביקור של בלינקן יביא לשינוי כלשהו. בלינקן יפגש היום עם אבו מאזן ביום שלישי ברמאללה.

יארה חווארי, אנליסטית בכירה ברשת המדיניות אל-שבקה, צוות חשיבה פלסטיני, כינתה את ביקורו של בלינקן באזור "חסר משמעות". היא אמרה כי: "הוא חזר על תמיכתה הבלתי מעורערת של ארה"ב במשטר האפרטהייד הישראלי ושיבח את מה שנקרא מערכת היחסים המיוחדת של ארה"ב וישראל", אמרה לאל ג'זירה. "ובואו נהיה ברורים, זו תמיכה שהיא לא רק דיפלומטית אלא גם תמיכה של מיליארדי דולרים של סיוע דו-צדדי וסיוע צבאי מדי שנה".

אל גאוצו אל ג'זירה בנימין נתניהו אנתוני בלינקן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד