ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024
עבדות מודרנית

2 דולר ליום: מכרות הדמים של האייפונים

מאיפה באמת מגיעים האייפונים, המחשבים הניידים ומכוניות הטסלה שלנו? האמת על המכרות הקונגולזים שבהם משלמים לילדים 2 דולר ליום כדי לחפור קובלט. ילדים צעירים כורים וחופרים אחר קובלט, היסוד הכימי המשמש כמעט בכל מוצר טכנולוגי בשוק כיום

2 דולר ליום: מכרות הדמים של האייפונים
אייפונים, אפל צילום: pixabay

במשך שנים, חברות טכנולוגיה גדולות כמו אפל וטסלה הבטיחו ללקוחות של החנויות ואולמות התצוגה המבריקים שלהן שכל הסחורה שלהן נמכרת בצורה אתית.

אבל סדרה חדשה של תמונות שצולמו מתוך מכרות ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, שבה 90 אחוז מהקובלט בעולם נכרים ומשמשים לייצור הסוללות שמניעות את חיינו הטכנולוגיים, מעלה שאלות לא נוחות.

קובלט הוא היסוד הכימי שנמצא כמעט בכל גאדג'ט טכנולוגי, סמארטפון, טאבלט או מחשב נייד דורשים ממנו כמה גרמים, בעוד שרכב חשמלי דורש כמה קילוגרמים. חברות אפל, מיקרוסופט, גוגל, טסלה ואחרות כולן מתעקשות שהן מחזיקות בספקי קובלט בסטנדרטים הגבוהים ביותר, ושהן סוחרות רק עם מפעלי היתוך ובתי זיקוק שמקפידים על קוד התנהגות.

אבל התמונות והסרטונים שפרסם ה'דיילי מייל' מראים כמה מהמכרות הגדולים באפריקה - שבהם רבים מהספקים האלה מקבלים את הקובלט שלהם, כשהעובדים הם ילדים שמקבלים 2 דולר ליום עבודה. נציגי החברות סירבו להגיב כאשר פנו אליהם מהעיתון לתגובה.

ילדים יחפים מכוסים בכימיקלים, מנפצים בלי סוף סלעים תמורת 2 דולר ליום, אימהות טריות מותשות כשהתינוקות שלהן קשורים אליהן, מסננות בין רשתות סלעים בתקווה למצוא את הקובלט היקר. חשיפה ממושכת לקובלט עלולה להוביל למחלות ריאה, חירשות ולפי סידהארט קארה שבילה שנים בקונגו במחקר הנושא, זה גורם לצורות שונות של סרטן.

"הם עושים את זה תמורת 2 דולר ליום ומבחינתם, זה ההבדל בין אם הם אוכלים באותו יום או לא, אז אין להם אפשרות להגיד לא". חברות טכנולוגיה גדולות כמו מיקרוסופט, טסלה, אפל וסמסונג הבטיחו הבטחות והתחייבויות שונות להתרחק משימוש בקובלט בצורה כזאת. הם גם נשענים על העובדה שרבים מהמכרות הם בבעלות סינית, בטענה שזה לא בשליטתם מה שקורה במפעלים האלה.

אייפונים מחשבים קונגו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד