י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

ישיבה יוניברסיטי בישראל: הכירו את 'דרכי חיים'

לראשונה: ישיבה שתשלב לימודי גמרא, הלכה ומוסר עם לימודים מקצועיים ואקדמאיים • המייסד: "אנחנו לא מכללה"

הרב ישראל כהן-רוזובסקי מציג את משנתו.
הרב ישראל כהן-רוזובסקי מציג את משנתו. צילום: באדיבות המצלם

שנת הלימודים תשע"ה בעולם התורה נפתחת בבשורה מרעישה, שספק אם הייתה מתקבלת לפני שנים אחדות: פתיחתה של ישיבת 'דרכי חיים' - המשלבת לימודי גמרא, הלכה ומוסר לצד לימודים מקצועיים ואקדמיים.

מדובר ביוזמה חברתית-חרדית חדשה של הרב ישראל כהן-רוזובסקי, אשר תעניק פתרון מעשי ואלטרנטיבה לצעירים חרדים בגילאי ישיבה גדולה אשר החליטו כי בכוונתם לשלב תורה ומקצוע כל ימי חייהם, מבלי לפגוע באורח חייהם כבני תורה ושומרי תורה ומצוות.

הרב כהן-רוזובסקי, פעיל הכשרה מקצועית והשכלה גבוהה אשר הקים מוסדות למבוגרים ומתבגרים, הגה את הרעיון וקיבל את ברכת הרבנים לאחר שנתקל בעשרות צעירים חרדים שעזבו את עולם הישיבות לטובת לימודים מקצועיים במכללות חרדיות. "הם לובשים שחור-לבן כמקובל בעולם הישיבות, ציציותיהם מתבדרות, אבל הם כבר לא פותחים ספר תורני זה זמן רב", מעיד הרב כהן-רוזובסקי.

"אני נתקל בהם במקומות שונים ובמכללות חיצוניות ושואל אותם מתי פתחו גמרא בפעם האחרונה והם, רובם, מתביישים להודות: מאז שעזבו את הישיבה לא יצא להם לפתוח ספר כזה. האם זו הדרך הנכונה? ככה אנחנו רוצים לראות את ילדינו? האם לא עדיף שילמדו מקצוע, כאוות נפשם, במקום תורני וחרדי, באווירה מתאימה ובשילוב לימודי תורה, כמאמר חז"ל: 'לעולם ילמד אדם במקום שליבו חפץ'?"

ממחשבה למעשה, הרב כהן-רוזובסקי איתר מבנה והגה תכנית לימודים מתאימה. "המטרה שלנו היא לספק אפשרות רצינית לנוער החרדי של דור ההווה ולא להפוך לבית מחסה לנוער נושר ולדחוק אותו בכח החוצה מהקהילה. אנחנו רוצים להקדים רפואה למכה, כדי שלא נצטרך לטפל מחר בנוער שנשר מעולם הישיבות והתרחק מעולם התורה ומתמודד עם קהילתו".

בכנס חינוך שערך, אמר הרב רוזובסקי:
אנחנו חיים בדור שכולם יודעים מה עושים, כולם רבנים חשובים ומחנכים דגולים, אך משום מה יש גם 'תקלות בסיסטם' - משהו פה לא עובד. התאספנו כאן, אנשי מקצוע העוסקים בבניין החינוך המתחדש, על מנת לתכנן לטווח הקרוב ולטווח הרחוק, סוף מעשה במחשבה תחילה, איך בונים את השלד נכון, לדעת מתי ואיך לעשות כל דבר.

אנחנו באים לחזק דברים שאף אחד לא מטפל בהם.

מה זה חינוך? תפקידנו, בעידן המודרני, לעסוק יותר בפדגוגיה ובהקניית ידע, בהקניית כלים לקראת הכשרה והנחלה של התפקידים החיוניים בחברה ובתרבות היהודית-ישראלית. אנחנו צריכים לתת כלים חינוכיים.

החזון זה לבנות מודל של בחור שיש בו תורה עם דרך ארץ. המנטליות והתרבות הישראלית לא מאפשרות את זה עדיין, אבל לשם אנחנו חותרים. זה מה שאנחנו רוצים להוכיח. בבוקר יש לימודים תורניים בבית מדרש פעיל ותוסס ובשעות הצהריים והערב השכלה ואקדמיה.

אנחנו צריכים להשלים את הפער שיש לתלמידים החרדים, נטולי בגרויות. השאיפה היא שיהיה בית מדרש תורני ורציני, שילמדו הכשרה מקצועית ואקדמיה.

מה זה שונה מכל המכללות שקמו עד היום?

אנחנו לא מכללה. אנחנו מכלול. קמפוס עין חמד מציע גם תורה וגם דרך ארץ. יש היום מכללות מותאמות לחרדים. לומדים שם כל מיני בחורים חרדים בוגרי ישיבות שלא פותחים ספר תורני בכלל. חיצונית אומנם הם כמו בחורים חרדים לכל דבר, בני ישיבה, אבל הם לא. וזה מתסכל אותם כי הם לא מוצאים את עצמם לא בעולם האקדמיה ולא בעולם הישיבה. בשני המקומות הם "עוף מוזר".

צריך להתחיל להנחיל את זה, שיש מודל אפשרי, שאפשר לעשות יחד, שידיעת שניהם משכחת עוון.
רוזובסקי ישיבה לימוד מקצוע חצי יום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד