י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
פעלה באופן שיטתי נגד החוק

'מי שמזהם משלם': בית המשפט הרשיע את חברת מפעת

בית המשפט קיבל את עתירת המשרד להגנת הסביבה והרשיע את חברת מפעת בגין הפעלה של שתי תחנות מעבר לפסולת שלא כחוק סמוך ליישובים ירחיב ותל-יצחק וגרימת מפגעים סביבתיים | כתב האישום הוגש לאחר פעולות פיקוח ואכיפה של המשרד להגנת הסביבה וחקירה פלילית

 'מי שמזהם משלם': בית המשפט הרשיע את חברת מפעת
אילוסטרציה צילום: דוברות המשטרה

בית המשפט המחוזי בלוד קיבל את ערעור המשרד להגנת הסביבה והרשיע את חברת מפעת בשני תיקים שהתנהלו בגין מפגעים והפרות בתחנת מעבר לפסולת סמוך לתל יצחק ובתחנת מעבר לפסולת סמוך לירחיב.

החלטת בית המשפט מחזקת את העובדה שאף מפעל, חברה או תאגיד אינם מעל החוק, ומי שמזהם משלם. חברת מפעת פעלה באופן שיטתי נגד החוק ופגעה בסביבה, והמשרד פעל להרשיע אותה ולמצות עימה את הדין. הפעלת תחנות מעבר לפסולת שלא כחוק פוגעת בסביבה, באיכות החיים ובבריאות הציבור, והמשרד ימשיך לפעול בנחישות נגד עבריינים סביבתיים כדי לשמור על הציבור והחוק.

בעקבות פעולות פיקוח ואכיפה של מחוז המרכז במשרד להגנת הסביבה וחקירות שניהלה המשטרה הירוקה של המשרד, הוגשו שני כתבי אישום. לפי כתבי האישום, בין השנים 2014 ו-2017 הפעילו חברת מפעת ונאשמים נוספים תחנת מעבר לפסולת מעורבת במועצה אזורית חוף השרון, סמוך ליישוב תל יצחק, באופן לקוי ומתוך יצירת מפגעים סביבתיים חמורים של זיהום מים, זיהום אוויר, זיהום הקרקע, ריח חזק ובלתי סביר ופסולת שהושלכה ברבים ובלא כל התשתיות הדרושות על פי דין. באשר לתחנת מעבר בירחיב, הפעילו הנאשמים את התחנה מתוך הפרת תנאים ברישיון העסק שניתן להם ויצירת מפגעים בין השנים 2015 ו-2016.

בחודש אפריל 2022, לאחר שחברת מפעת הודתה באישומים נגדה במסגרת כתב האישום שהגיש המשרד להגנת הסביבה, החליט בית המשפט השלום בפתח תקווה שלא להרשיעה והטיל עליה קנס בסך מיליון ₪. כמו כן, הפעיל בית המשפט התחייבות בסך 979,300 ₪ מתיק קודם שהתנהל נגד החברה והטיל עליה התחייבות בסך 2,440,400 ₪ למשך שנה להימנע מהעבירות שבהן הודתה, לצד צו סגירה לתחנת המעבר ירחיב.

החברה והנאשמים הודו בעבירות כמפורט להלן:

הפעלת תחנת מעבר שלא כדין שלא כהוראות חוק רישוי עסקים ותקנות רישוי עסקים (תחנת מעבר לפסולת)

אי נקיטת אמצעים: עבירה על תקנות למניעת מפגעים (מניעת זיהום אוויר וריח בלתי סבירים מאתרים לסילוק פסולת

גרימת זיהום אוויר בלתי סביר: עבירה על הוראות חוק אוויר נקי

גרימת ריח חזק או בלתי סביר: עבירות על הוראות חוק למניעת מפגעים

זיהום מים: עבירה על חוק המים

השלכת פסולת ולכלוך רשות הרבים: עבירות על חוק שמירת הניקיון

הפרה של תנאים ברישיון העסק: עבירות על חוק רישוי עסקים.

בית משפט השלום בפתח תקווה פסק באותה עת כי יש להימנע מהרשעת חברת מפעת, בין השאר לאור העובדה שהנאשמת נמצאת בהליכי רכישה על ידי חברת "להב אנרגיה ירוקה", אשר רוצה לקדם את נושא מיון הפסולת והקמת תחנות מעבר, וכי הרשעתה בעבירות בשלוש השנים האחרונות עלולה להוביל לביטול של הסכם הרכישה.

בעקבות אי-הרשעת החברה, הגיש המשרד להגנת הסביבה ערעור לבית המשפט המחוזי בלוד. בית המשפט קיבל את עמדת המשרד והרשיע את החברה. בעקבות ההרשעה, המיר בית המשפט לערעורים את הפיצוי שהוטל על החברה לקנס והאריך את ההתחייבות שהוטלה עליה למשך שלוש שנים במקום לשנה.

בית המשפט הדגיש כי מדובר בחברה שעברה על החוק בעבר והורשעה ואף על פי כן בחרה להמשיך ולבצע עבירות. בית המשפט קבע כי העבירות מצביעות על זלזול מתמשך מצד החברה בהוראות החוק ובציבור בכללותו, וכי מידת פגיעתן של העבירות באינטרס הציבורי גבוהה. נוסף על כך, קבע בית המשפט כי עליו להימנע מלתת יד להסתרת מידע רלוונטי מפני רוכשים פוטנציאליים בדרך של הימנעות מהרשעה.

על הליך האכיפה, החקירה והגשת כתב האישום – אשר מטרתם שמירה על האינטרס הציבורי, על בריאות הציבור ועל הסביבה – היו אמונים גורמי המקצוע במחוז המרכז ומפקחי המשטרה הירוקה של המשרד. בהליך בבית המשפט ייצג את המשרד להגנת הסביבה עו"ד אסף תומר בליווי הלשכה המשפטית של המשרד להגנת הסביבה.

 

זיהום זיהום סביבה מפעל הגנת הסביבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד