ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024

"אי אפשר להעביר לחמאס מימון כזה במזוודה"

כ-300 קורבנות פיגועי טרור שביצע חמאס בשנים 2001-2004, נאבקים נגד בנק הירדני שמימן לטענתם 24 מתקפות טרור

  • ט"ו אב התשע"ד
צלם:פלאש90
צלם:פלאש90

היום (ב') ייפתח בניו-יורק משפט רב-חשיבות שיעסוק במימון פעילויות טרור, ושבמסגרתו ייאבק הבנק הירדני "הבנק הערבי" (Arab Bank) נגד קורבנות טרור ומשפחותיהם של קורבנות טרור שנספו במתקפות שביצע חמאס בשנים 2001-2004.

התביעה החלה להתגבש לפני 10 שנים, כאשר קבוצת משפחות וקורבנות טרור טענו כי מתוקף החוק נגד טרור יש הצדקה לתבוע את "הבנק הערבי" בגין מקרי מוות ופציעה שאירעו כתוצאה מ-24 מתקפות טרור שביצעו חמאס וארגונים פלסטיניים אחרים.

"סוג המימון שעליו אנו מדברים מצריך שימוש באפיקים בנקאיים רשמיים. לא ניתן להעביר מימון כזה במזוודה", אמר ל"פייננשל טיימס" גארי אוסן, עורך דין שמייצג את התובעים שמספרם מתקרב ל-300.

המשפט יהיה אבן-בוחן למידה שבה ניתן להטיל אחריות משפטית על בנקים בינלאומיים בגין מימון לקוחות שמפירים את חוקי ארה"ב.

במסמך משפטי מ-2004 טענו התובעים כי "באמצעות אספקה ביודעין של שירותים בנקאיים ואדמיניסטרטיביים לארגוני צדקה ששמשו כחברות-קש עבור ארגוני טרור - ושאספו, העבירו והלבינו כספים עבור ארגוני טרור אלה באמצעות סניפי 'הבנק הערבי' בניו-יורק - סייע 'הבנק הערבי' משמעותית לחמאס ולארגון הגי'האד האסלאמי הפלסטיני בקידום קשירת קשר רצחנית לביצוע פעולות טרור בינלאומיות רבות".

ביום שישי שעבר פרסם "הבנק הערבי" הודעה שבה אמר כי הוא חש "אהדה רבה לכל קורבנות הטרור, אך אין לו חבות משפטית בגין המעשים הטרגיים שתיארו התובעים".

"העובדות מוכיחות כי 'הבנק הערבי' סיפק שירותים בנקאיים שגרתיים בהתאם לחוקים ולתקנות נגד טרור, וכי לא הייתה לו כל כוונה לספק תמיכה לחמאס או לאף ארגון טרור ידוע אחר", מסר הבנק.

כשייפתח שלב הטיעונים, ככל הנראה במהלך השבוע הנוכחי, יתמקד הדיון המשפטי בעסקאות שביצע "הבנק הערבי" עבור ארגוני צדקה במזרח התיכון ובקשריהם של ארגונים אלה למתקפות טרור שעליהן טען חמאס לאחריות. אחד מארגונים אלה הוא "הוועדה הסעודית", שלטענת התובעים במסמך משפטי מ-2004 הייתה חלק מ"עמוד השדרה של בסיס התורמים והתקציבים הביצועיים של חמאס".
פקידים בממשלת סעודיה שבו ואמרו כי סעודיה אינה תומכת בטרור, וב-2002 דחתה שגרירות סעודיה בארה"ב את הביקורת שמתחה ישראל על ארגוני הצדקה הסעודיים וטענה כי לא מימנה מחבלים מתאבדים אלא עזרה לפלסטינים מהשורה. עד למועד פרסום הכתבה לא השיב אחד מדוברי ממשלת סעודיה לפניה שבה התבקש להגיב.

בתביעה שהוגשה ב-2010 טענו התובעים כי "הוועדה הסעודית" חילקה "גמלה כוללת" בסך 5,316.05 דולר לכל אחת ממשפחות ה"שאהידים" הפלסטינים ולמשפחותיהם של טרוריסטים שנפגעו בעת ביצוע מתקפות טרור.

בתגובה פרסם "הבנק הערבי" הירדני הודעה שבה נאמר: "'הבנק הערבי' טיפל בהעברות בנקאיות של 'הוועדה הסעודית' שנועדו להקל על המשבר ההומניטרי בשטחים הפלסטינים, ולא - כפי שנטען בתביעות המשפטיות - כדי לתמרץ פלסטינים לבצע מתקפות טרור".
חמאס טרור תביעה פיגועים מימון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד